اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات نظام پزشکی

«انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران» با صدور بیانیه‌ای ضمن اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات نظام پزشکی خواستار برگزاری مجدد این انتخابات شد.

متن این بیانیه به شرح زیر است: 

 «سازمان نظام پزشکی به عنوان یک نهاد صنفی دیرپای برآمده از یکی از مهم‌ترین گروه‌های مرجع در جامعه ایران، در ماه‌های اخیر در متنِ یک واقعه مهمِّ مدنی قرار گرفته است. در این دوره از انتخابات که با تدبیر مناسب مسئولین امر، امکان کاندیداتوری بسیاری از افراد شایسته فراهم گردید و زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیک نیز با هدف افزایش میزان مشارکت جامعه پزشکی و در نتیجه تقویت این نهاد مدنی فراهم شده بود. 

صاحب نظران پیش بینی کرده بودند که یکی از پرشور‌ترین انتخابات برآمده از یک نهاد صنفی رقم خواهد خورد؛ انتخاباتی که در آن اکثر گروه‌های مختلف جامعه پزشکی، امکان نمایندگی را داشته و فرصتی برابر برای انتخاب شدن داشتند. 

پیش‌بینی برگزاری انتخابات الکترونیک با توجه به توزیع گسترده جامعه پزشکی در کشور یک امر شایسته و جسورانه بود که برای اتخاذ چنین تصمیمی از دست اندرکاران امر قدردانی نمود، اما در عین حال نحوه مدیریت مشکل پیش آمده در روند رأی‌گیری الکترونیکی، اعلامِ ناگهانی و دیرهنگامِ لغوِ آن و انحصارِ روش رأی گیری به صندوق‌های حضوری محدود (برای نمونه یک عدد در تهران) در زمانی که دسترسی به صندوق رأی برای بسیاری از افراد که به امید امکان رأی گیری الکترونیکی از حوزه‌های انتخابی از پیش اعلام شده خود دور بودند، و لذا از دست رفتن فرصت عادلانه برای انتخاب نمودن و انتخاب شدن، جای نقد و همچنین اعتراض دارد. 

ما به عنوان دیده‌بانان جامعه مدنی و همچنین حوزه سلامت، نباید از این مهم غفلت کنیم که در مسیرِ توسعه، همواره دست‌های پنهانی وجود دارند که به چند دلیل مخالفِ مشارکتِ حداکثری و تقویت نهادهای برآمده از مردم هستند، شاید به این خاطر که مشارکتِ فراگیر در شکل گیری یک نهاد، قدرتِ اثرگذاری آن نهاد را بیشتر خواهد کرد، و همچنین پاسخ گوییِ بیشتر را از سوی سایرِ ارگان‌ها به منتخبین برآمده از آن نهاد خواهد طلبید. رشد و تقویتِ یک نهادِ مدنی برآمده از فرایندهای توسعه یافته و غیرقابل خدشه و مشروعیت افزا، از سوی برخی طرفداران تمرکزِ قدرتِ حاکم و طرفدارانِ حفظ وضعیت موجود به احتمال زیاد تحمل نمی‌شود و این یکی از مهم‌ترین موضوعات نگرانی حالِ حاضر انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران است. 

یکی از مهم‌ترین اصول در برگزاری یک انتخابات عادلانه، پایبندی به وعده‌های مجریان در خصوص شکل و گستره اجرای آن اعم از محل صندوق‌ها یا مبادی اخذ رأی، و زمان رأی گیری است، چراکه افراد یک جامعه رأی دهنده، در روزهای منتهی به برگزاری یک انتخابات، برنامه خود را بر اساس وعده‌های اعلام شده در روزهای قبل و یا لاقل صبحِ روزِ برگزاری انتخابات از سوی مجریان تنظیم می‌کنند. از قرارِ معلوم از‌‌ همان ساعات ابتدایی روز برگزاری انتخابات، کار‌شناسان مربوطه متوجّه عدمِ امکانِ رفعِ مشکل پیش آمده در سامانه رأی گیری الکترونیکی شده و این مهم را به مجریانِ برگزاری اعلام نموده‌اند. 

بر اساس شواهد موجود، ظاهراً این مشکل سامانه به ضعف در پاسخ گویی به حجم بالای مراجعه کنندگان به سایت نیز مربوط نمی‌شده است. ما معتقدیم که اخلاق حرفه‌ای به عنوان حداقلیترین اصل و سپس پایبندی به روح قانون یک انتخابات سالم و عادلانه حکم می‌کرد که برای جلوگیری از تضییعِ حقِّ خیلِ زیادی از رأی دهندگان و همچنین کاندیدا‌ها، در سریع‌ترین زمانِ ممکن، یعنی در‌‌ همان ساعاتِ اولیّه روز انتخابات، تصمیمی قاطع و شایسته از سوی مرجعِ تصمیم گیری در این خصوص اتّخاذ می‌شد و هزینه چنین ضعفی در سیستم، از سوی ایشان پرداخت می‌شد، تا اکنون و یک هفته بعد از برگزاری انتخابات و پس از اعلامِ نتایج و مشاهده ناخرسندی در می‌انِ آحادِ جامعه پزشکی، مجبور به پرداخت هزینه‌ای به مراتب بیشتر و سنگین‌تر نباشیم.

بروز اشکالاتِ فنی در مسیر برگزاریِ یک انتخابات الکترونیکی قابل پیش بینی هست، اما در عین حال پیش بینی تدابیری کارآمد برای جلوگیری از تضییع حقِّ رأی دهندگان هم امری بدیهی بود و عدم این تدبیر برای ما جای سؤال و ابهام دارد. توانایی تصمیم گیری قاطع و خلّاقانه و مدبّرانه از سوی مرجعِ برگزاری انتخابات نیز یکی از ابتدایی‌ترین انتظارات بود که دقیقاً برای جلوگیری از همین فضای منفی پیش آمده اخیر است. 

با توجه به مواردِ پیش گفت، انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران خود را در برابر آزمونی بزرگ می‌بیند؛ آزمونی که در آن باید همزمان با تکیه بر آرمان‌ها و اعتقاداتِ دینی و سیاسی خویش، ضمنِ اتخاذِّ موضعی مبتنی بر اصول، به مضرّات و منافعِ اتخّاذ چنین موضعی برای آحادِ جامعه پزشکی و همچنین جامعه ایرانی نیز اندیشیده شود. 

مجریانِ برگزاری انتخابات هیأت‌های مدیره نظام پزشکی و ضمن تبریک به منتخبینی که به حق توانسته‌اند اعتمادِ آن بخشی از رأی‌دهندگان را که موفّق به رأی دادن شدند، کسب کند، اعلام می‌نماید که این انتخابات را دارای اشکالاتی می‌دانیم که با وجود آنکه ممکن است عدم وجودِ آن‌ها، تأثیر مستقیمی بر نتایجِ انتخابات نداشته باشد، بی‌شک از مصادیقِ بارزِ نقض عادلانه بودن انتخابات هستند. 

لذا از مراجع برگزار کننده و نظارتی درخواست برگزاری مجدد این انتخابات را نموده و در عین حال خود را موظف به پذیرش نظر مراجع قانونی می‌دانیم.