عراقچی: برجام بنا نبود دشمنی آمریکا را کاهش دهد

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و رئیس ستاد پیگیری برجام در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما درباره مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا گفت:‌ یک اقدام دشمنانه و خصومت آمیز علیه ایران است. قانون جدیدی است و حرف‌های جدیدی زده ولی موضوع جدیدی اتفاق نیفتاده و ادامه دشمنی‌های آمریکاست و دشمنی آمریکا ادامه داشته و خواهد داشت و مقابله ما با سلطه ورزی‌ها و خصومت‌های آمریکا ادامه داشته و خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ما از بعد انقلاب در مقابل دشمنی‌های نظام سلطه  و آمریکا ایستاده‌ایم، افزود: قرار نبود این دشمنی کاهش یابد و برجام بنا نبود این دشمنی را کاهش دهد. برخی برجام را با پیمان مودت بین ایران و آمریکا اشتباه می‌گیرند و برجام یک موضوع هسته‌ای را بین ایران و 6 کشور مدیریت و حل و فصل کرد و کسی نباید توقع داشته باشد برجام دشمنی آمریکا علیه ایران را کاهش دهد.

*واکنش ما با قاطعیت و متناسب با قانون جدید آمریکا خواهد بود

معاون وزیر خارجه گفت: یک حرکت دشمنانه از طرف آمریکا علیه ایران صورت گرفته و واکنش ما با قاطعیت و متناسب با آن خواهد بود. 38 سال است در مقابل همه سیاست‌های سلطه طلبانه و دشمنی‌های آمریکا ایستاده‌ایم و کماکان خواهیم ایستاد. تا وقتی آمریکا، آمریکا و نظام سلطه گر هست و تا وقتی ایران با همه آرمان‌ها و ارزش‌هایش است، ما در مقابل آن خواهیم ایستاد.

عراقچی افزود: کاری که کنگره کرد یک حرکت خصمانه بود. بحث ها و تحلیل‌هایی که الان در آمریکا در جریان دارد و علتی که خود آمریکایی‌ها می‌گویند این طور فکر می‌کنند در اثر برجام ایران قدرتمندتر و سیاست آن در منطقه رو به جلوتر و به تعبیر آنها تهاجمی‌تر شده و سیاست هایش و رفتارش نسبت به آمریکا عوض نشده و معتقدند این وضعیت باید عوض شود. خودشان تعبیری که به کار می‌برند، حرف از سیاست به عقب راندن ایران می‌زنند.

به گزارش فارس، وی با اشاره به اذعان آمریکایی‌ها به قدرت و نفوذ ایران در منطقه گفت: ترامپ از روز اول عنوان کرده که ایران را باید عقب راند و اجماع در واشنگتن است که جلوی قدرتمند شدن ایران را بگیرند و آنها می‌خواهند منافع ایران از برجام را کاهش بدهند. با ایجاد فضای سنگین روانی علیه ایران که کسی با ایران کار نکند و در اثر فضای منفی، شرکای اقتصادی ایران، شرکت‌ها و بانک‌ها با ایران کار اقتصادی کنند. 

*در مقابل دشمنی آنها حتما واکنش نشان خواهیم داد

معاون وزیر خارجه با اشاره به اینکه برجام دست کنگره را در وضع تحریم‌های جدید بسته است و کنگره در قانون جدید نتوانسته تحریم‌های نفتی، بانکی و حمل و نقل و تحریم‌های موضوعی را برگرداند، افزود: آنها به بهانه حقوق بشر، تروریسم و موشکی و ... هر بهانه غیر هسته‌ای تلاش کردند مجموعه‌ای را درست کنند و اشخاص بیشتری را در لیست تحریم‌ها بگنجانند نمی‌توانند موضوع تحریمی برقرار کنند به همین خاطر اشخاص را وارد لیست تحریم می‌کنند و به این وسیله اشخاص را از کار با ایران بترسانند و به این خاطر ما معتقدیم نقض برجام صورت گرفته است. 

وی توضیح داد: در چندین بند برجام (26 و28 و 29) آمریکا متعهد شده است برجام را با حسن نیت اجرا کند و همه متعهدند در فضای سازنده و همراه با حسن نیت آن را اجرا کنند. آمریکا و بقیه متعهد شدند هیچ کاری که همکاری اقتصادی با ایران را تحت تاثیر قرار دهد، انجام ندهند.

عراقچی اظهار داشت: غلی‌رغم اینکه کنگره تلاش کرده موارد نقض برجام در این قانون جدید نباشد، ولی در این سه پاراگراف نقض برجام از نظر ما صورت گرفته است.

وی درباره عکس العمل مناسب ایران خاطرنشان کرد: ترامپ و کلا در آمریکا به دنبال کنار گذاشتن برجام هستند، ولی می‌خواهند هزینه از بین رفتن برجام را به گردن ایران بیندازند و شرایط را به گونه‌ای طراحی کنند که ایران یا به مرحله احساسی و عصبانی بودن برسد یا منافع حاصل از برجام برای ایران اینقدر کم شود که ایران تصمیم بگیرد از برجام خارج شود.

معاون وزیر خارجه ادامه داد:جمهوری اسلامی ایران تا زمانی به برجام پایبند خواهد بود که از منافع برجام منتفع و بهره‌مند شود. هرگاه منافع برجام کمتر از مضرات و هزینه‌هایش برای ایران باشد تردید نخواهیم کرد که از برجام خارج شویم ولذا آنها تلاش می‌کنند ما را به آن نقطه برسانند.

وی تصریح کرد: ما در مقابل دشمنی آنها حتما واکنش نشان خواهیم داد، ولی مسلما واکنش ما هوشمندانه و کاملا حساب شده خواهد بود و حتما در زمین آقای ترامپ بازی نخواهیم کرد و حتما اقدامی را نخواهیم کرد که خودمان به دست خودمان منافعی را که از برجام برای کشور حاصل می‌شود را کاهش دهیم.

*بازگشت هر تحریمی نقض فاحش برجام است

عراقچی درباره نقض فاحش برجام نیز با بیان اینکه این عبارات در خود برجام وجود دارد، خاطرنشان کرد:‌ برجام دو نقض را عنوان کرده،‌ یک نقض و یک نقض فاحش. طبیعی است عدم اجرا ممکن است در هر شرایطی اتفاق بیفتد ولی آنقدر جدی نباشد که کشورها بخواهند از برجام خارج شوند یا تعهداتشان را زیر پا بگذارند. تشخیص اینکه آیا نقض صورت گرفته یا نقض فاحش برعهده هیأت نظارت بر اجرای برجام است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای افزود: ما به عنوان وزارت خارجه به هیأت نظارت بر اجرای برجام گزارش می‌دهیم که این نقض‌ها صورت گرفته است و نظر خودمان را درباره اینکه نقض است یا نقض فاحش هم ممکن است بیان کنیم ولی تصمیم گیری درباره اینکه نقض صورت گرفته یا نه و آیا نقض فاحش است یا نه با این هیأت است و واکنش نسبت به آن با هیأت نظارت بر اجرای برجام است.

عراقچی ادامه داد: این را ما تشخیص می‌دهیم که آیا نقض است یا نقض فاحش. بازگشت هر تحریمی نقض فاحش برجام است.

معاون وزیر خارجه قانون جدید کنگره را جمع همه تحریم‌های غیر هسته‌ای موجود خواند و افزود: تحریم‌های مربوط به حقوق بشر، موشکی، تسلیحات و تروریسم همین الان وجود دارد و قانون موجود همه را در یک جا تجمیع و البته قوی‌تر و دست رئیس جمهور را برای اجرای آن بازتر کرده است. ولی قانونی که به آن مادر تحریم‌ها می‌گویند قادر نشده تحریم‌های نفتی‌،‌بیمه و ... که در اثر برجام برداشته شده را برگرداند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد:‌ اینکه در آینده ممکن است تعداد افرادی که به لیست تحریم‌ها اضافه می‌شوند منافع ما را از برجام را کاهش دهد،‌بحث درستی است ولی ما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم. این می‌تواند منافع ایران را از رفع تحریم‌های هسته‌ای کاهش دهد و این نقض برجام است و ما با این مقابله می‌کنیم. مجلس شورای اسلامی پیش نویسی که تهیه کرده و کلیت آن در کمیسیون امنیت تصویب شد، در همین راستاست که با این تحریم‌ها و اقدام خصمانه آمریکا مقابله کنیم.

به گزارش فارس، عراقچی افزود: اگر به تدریج به نقطه‌ای برسیم که آنها به قدری افراد،‌ شرکت‌های حقیقی و حقوقی را زیاد کنند که منافع ایران در برجام از بین برود،‌قطعا ما در خروج از برجام تردید نخواهیم کرد. ولی تا رسیدن به آن نقطه فاصله داریم.

وی توضیح داد: زیرا در شرایطی که آمریکا چنین مسائلی را ایجاد کرده، توتال قرارداد با ایران منعقد می‌کند.

* اروپا از برجام حمایت می‌کند و پشت سر برجام ایستاده

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای نیست که دیگر کشورها به شرایط آمریکایی‌ها تن بدهند، عنوان کرد: قرارداد با توتال هم نمونه‌ای از آن است. پیام توتال و اروپایی‌ها به ترامپ این بود که اگر ویورها را تمدید کنی یا نکنی ما به سرمایه‌گذاری در ایران ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه بر خلاف ترامپ و آمریکا، اروپا از برجام حمایت می‌کند و پشت سر برجام ایستاده، افزود:‌ برجام همانطور که پیمان مودت ما با آمریکا نیست،‌ پیمان مودت با اروپا هم نیست. ما با اروپا در بسیاری موارد مشکلات و اختلاف نظرهای عمیقی داریم از جمله در بحث موشکی، فلسطین و حقوق بشر و ..... ولی در موضوع برجام اروپا از برجام حمایت می‌کند و مخالف از بین رفتن آن است.

عراقچی گفت:‌ ترامپ و کنگره هنوز نتوانسته برجام را دست بزند به این خاطر که اروپایی‌ها محکم پشت برجام ایستاده‌اند و قطعنامه شورای امنیت هم پشت سر برجام است. در واقع برجام قطعنامه شورای امنیت (حمایت جامعه بین‌الملل) و حمایت کامل اروپایی‌ها را دارد و علاوه بر آن ایران هیچ بهانه‌ای دست آنها نداده است و گزارشات آژانس هم پایبندی ایران را تایید می کند.

* در مسائل مرتبط با امنیت ملی و دفاعی نه از کسی اجازه می‌گیریم و نه مشورت می‌کنیم

به گزارش فارس، معاون وزیر خارجه ایران اضافه کرد: اروپایی‌ها نسبت به برنامه موشکی ایران اعتراض دارند و مواضع خود را دارند و از ما می‌خواهند این کار را نکنیم و ما هم در مسائلی که به امنیت ملی و مسائل دفاعی کشور مربوط می‌شود نه از هیچ کسی اجازه می‌گیریم و نه مشورت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: آنچه به صلاح امنیت ملی کشور است انجام خواهیم داد. آزمایشات موشکی به موقع خودش انجام شده و حمله موشکی انجام شده است.

معاون وزیر خارجه با اشاره به پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ ضمن تبریک عنوان کرد:‌ حرکتی کاملا علمی بود و من احساس غرور و افتخار می‌کنم. یکی از موفقیت‌های برجام این بوده که بحث موشکی ما را از بحث هسته‌ای جدا کرد. نقض برجام با نقض قطعنامه دو مقوله جداست.

عراقچی گفت: قطعنامه از ایران دعوت می‌کند کار روی موشک‌های بالستیک که طراحی شده‌اند کلاهک هسته‌ای حمل کنند، انجام ندهد. هیچ یک از موشک‌های ما این گونه طراحی نشده‌اند. آنچه در بیانیه تروئیکای اروپا آمده است نگفته که نقض شده گفته کاری که ایران کرده با قعطنامه 2231 ناسازگار و ناهمخوان است.

*موشک‌های ما عامل اقتدار ماست و به هیچ وجه آنها را از دست نخواهیم داد

وی افزود: هر تست موشکی که ما بعد از برجام کردیم، آمریکایی‌ها به شورای امنیت بردند، ولی موفق نشدند حتی یک بیانیه مطبوعاتی از شورای امنیت بگیرند و بقیه اعضا ایستادند و گفتند هیچ نقضی صورت نگرفته است. بند قطعنامه 2231 که مربوط به برنامه موشکی ایران می‌شود،‌ الزام آور نیست فقط از ایران دعوت کرده، ضمن اینکه موشک‌های ایران برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده است. در قضیه موشکی کاملا جلو هستیم.

به گزارش فارس،‌عراقچی ادامه داد: البته جواب تروئیکای اروپا را سخنگوی وزارت خارجه داده است. بارها گفته‌ایم و تأکید می‌کنیم و به هیچ کس اجازه دخالت در مسائل امنیت ملی خودمان را نمی‌دهیم و موشک‌های ما عامل اقتدار ماست و به هیچ وجه آنها را از دست نخواهیم داد.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه در خصوص شروط 9 گانه مقام معظم رهبری در اجرای برجام با بیان اینکه تعدادی از این شروط به قبل از اجرایی شدن برجام برمی‌گردد مثل اینکه برای راکتور اراک باید یک قرارداد محکم باشد و ... خاطرنشان کرد: تعدادی از اینها بعد از اجرایی شدن برجام در طول اجرایی شدن است که باید رعایت شود. عبارتی که ایشان به کار بردند و برای ما لازم الاطاعه است «وضع تحریم جدید» است. وضع تحریم جدید به هر بهانه‌ای از نظر ما نقض برجام است.

وی افزود: چیزی که تا الان اتفاق افتاده و در قانون جدید هم رخ داده، هیچ موضوع تحریمی جدید اضافه نمی‌شود ولی اشخاص وارد لیست می‌شوند. قانون جدید می‌گوید به دلیل حمایت این فرد از برنامه موشکی ایران، این فرد در لیست تحریم می‌رود و هم ویزای آمریکا به آن نمی‌دهند و اموالش را بلوکه می‌کنند. این قانون جدید شخص محور است و اشخاص را به لیست اضافه می‌کند، موضوع تحریمی را وضع نمی‌کند.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: اینکه آیا اینکه اضافه شدن اشخاص به لیست تحریم‌ها، وضع تحریم جدید است یا نه به هیأت نظارت بر اجرای برجام گزارش دادیم و آنها هستند که تصمیم می‌گیرند و آنجا بحث شده و تا الان ظاهرا چنین برداشتی را نداشته‌اند. 

*سپاه مظهر اقتدار و قدرت ایران است/آرزویی که آمریکایی‌ها به گور خواهند برد

عراقچی درباره تحریم سپاه نیز افزود:‌ سپاه مظهر اقتدار و قدرت ایران است،‌هر چه داریم از امنیت و آرامش خود مدیون همه نیروهای مسلح بخصوص سپاه هستیم که در همه عرصه‌ها فداکاری کردند و کشور را از زمان جنگ تا الان حفظ کردند.

وی اظهار داشت: بنده برای خودم اگر افتخاری داشته باشم سال‌هایی است که در سپاه خدمت کردم. سپاه مظهر اقتدار ایران است و موجودیتی است که همه ما از آن حمایت و دفاع می‌کنیم همه ما در جهت تقویت سپاه کار خواهیم کرد. دشمنان ما هم می‌دانند آنچه انقلاب و جمهوری اسلامی و این خاک را نگه داشته و با توطئه‌های آنها مقابله می‌کند، سپاه و بچه‌های سپاه به شمول بسیج هستند.

وی تصریح کرد: طبیعی است که نوک حملاتشان را به سمت سپاه سوق دهند و بخواهند سپاه را تضعیف کنند، چیزی که آرزویش را به گور خواهند برد. در طول 38 سال گذشته نتوانستند و سپاه با حمایت‌های رهبری و پشتیبانی مردم روز به روز قویتر شده است.سپاه الان در نوک حمله مقابله با تروریسم تکفیری و داعش است به مرحله‌ای رسیده که به سوریه و عراق مشورت‌های نظامی می‌دهد و به حزب‌الله مشورت می‌دهد و طبیعی است دشمنان ما و آمریکا جهت حملات خودشان را به سوی سپاه قرار دهند، حتما اینها باعث قوی‌تر شدن سپاه و حمایت بیشتر از سپاه خواهد شد.

عراقچی در عین حال خاطرنشان کرد: الان سراغ سپاه نرفته‌اند، سال‌هاست که رفته‌اند سراغ سپاه. سپاه همین الان هم از دید آمریکا در تحریم است، ولی تا الان سپاه به دلیل موشکی و حقوق بشر در تحریم بوده و سپاه قدس هم به دلیل تروریسم ولی حالا کل سپاه به دلیل تروریسم تحت تحریم هستند. سپاه چه زمانی از دشمنی و تحریم‌های آمریکا دور بوده و همین تحریم‌ها و دشمنی‌ها سپاه را قدرتمند و متکی به خود کرده است.

* قرار نبوده برجام دشمنی آمریکا را کاهش دهد

وی تأکید کرد: هیچ چیزی دشمنی آمریکا را نسبت به ما و سپاه و مردم کاهش نخواهد داد و برجام قرار نبوده این کار را بکند و نخواهد کرد.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: ما در موضوع هسته‌ای مذاکره کردیم و تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای برداشته شده و دشمنی ما با نظام سلطه و سلطه گری آمریکا سر جایش است و دشمنی آمریکا هم سر جایش است.

* اگر از منافع برجام بهره‌مند نشویم یک لحظه در برجام نخواهیم بود

وی درباره انتقادها مبنی بر اینکه ما واکنش کلامی نسبت به اقدامات خصمانه آمریکا داریم و واکنش عملی نداریم نیز خاطرنشان کرد: مگر ما چه وابستگی داریم که آن را حفظ کنیم؟ تا وقتی برجام را حفظ می‌کنیم که منافع ما ادامه داشته باشد، در جلسات کمیسیون مشترک و همه جا گفته‌ایم اگر ایران از منافع برجام نتواند بهره‌مند شود، یک لحظه در برجام باقی نخواهد بود. به برجام تا وقتی متعهد هستیم که منافعمان در برجام تامین شود. 

معاون وزیر خارجه گفت: مدیریت عالی کشور است که تصمیم می‌گیرد که برجام منافعش برای کشور غلبه دارد یا مضراتش. اینکه گفته می‌شود ما فقط برخوردها‌ی کلامی داشته‌ایم، من تعجب می‌کنم، چرا تنها ابزار مقابله ایران با آمریکا را در برجام می‌بینند؟ ایران خیلی قدرتمند است و طیف وسیعی از ابزارها و امکانات را برای مقابله با آمریکا در اختیار دارد و در عمل استفاده کرده است. آمریکایی‌ها جواب ما را در عرصه‌های مختلف دیده‌اند.

عراقچی ادامه داد:‌ اینکه توقع داشته باشند که اگر آمریکا هر نقضی کرد ما هم برجام را پاره کنیم و به خودمان صدمه بزنیم و منافعی که از برجام منتفع می‌شویم را از بین ببریم چون می‌خواهیم به آمریکا صدمه بزنیم، این یک نوع خودزنی است. هر زمانی نقض فاحش صورت بگیرد برنامه خود را آماده کردیم و مجلس دستور لازم را داده و در شورای نظارت بر اجرای برجام نیز برنامه بازگشت سریع ایران به مرحله غنی سازی پیش بینی شده است.

*خودزنی نخواهیم کرد

به گزارش فارس، عراقچی تصریح کرد: ولی ما هوشمندانه تصمیم می‌گیریم،‌ما در زمین دشمن بازی نخواهیم کرد، ما خودزنی نخواهیم کرد. جواب دشمن را با سایر ابزارها را در سایر میدان‌‌هایی که داریم، خواهیم داد. همه مردم دیده‌اند.

وی در توضیح تصویب این قانون در کنگره و دشمنی‌های آمریکا پاسخ داد: چون ایران قدرتمند شده است. اگر کشوری توان نداشت احتیاجی به این تحریم‌ها نداشته و ما مولفه‌های قدرت خود را حفظ کرده و خواهیم کرد. اینکه آمریکا در این شکل وسیع،‌کنگره بسیج می شود و قانون می‌گذارند و می‌خواهند ما را تحریم کنند به این خاطر است که ایران در منطقه و سطح بین‌الملل قدرتمند است و با برجام قدرتمندتر شده است.

معاون ظریف خاطرنشان کرد: الان دنیا به قدرت ایران اذعان می‌کند. آنها احساس می‌کنند ایران با برجام قدرتمندتر شده و با این اقدامات می‌خواهند ایران را عقب نگهدارند.

*قرار است هیأت نظارت همین روزها جلسه برگزار کند

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام در وین عنوان کرد: اتفاق نظر کامل در کمیسیون وجود ندارد که اقدام آمریکا صراحتا نقض برجام است. ما در کمیسیون مشترک برجام دلایل خود را برای نقض سه پاراگراف 26 و28 و 29 برجام عنوان کردیم. ما از نتیجه کمیسیون مشترک قانع نشدیم و به هیأت نظارت منعکس کردیم و منتظر تصمیم گیری هیأت نظارت هستیم که آیا مرحله بعدی کمیسیون مشترک در سطح وزرای خارجه را درخواست کنیم یا هیأت نظارت ترجیح می‌دهد اقدام دیگری را صورت دهد. منتظر تصمیم گیری هیأت نظارت هستیم ولی گزارش کامل ماوقع را دادیم و قرار است هیأت نظارت همین روزها جلسه برگزار کند.

* آماده برگشت به نقطه‌ای که بودیم و حتی فراتر از آن

وی درباره بازگشت پذیری نیز گفت:‌زمان برگشت به نقطه قبل از برجام و به نقاطی فراتر از قبل از برجام طبق برنامه‌ای است که مجلس از ما خواسته و طبق آن سازمان انرژی اتمی برنامه‌ریزی کرده و سناریوی ما کاملا آماده است که چگونه به سرعت به نقطه‌ای که بودیم برگردیم و حتی فراتر از نقاطی که بودیم.

عراقچی افزود: ما وقتی سراغ این سناریوها و بازگشت خواهیم رفت که منافع برجام از هزینه‌ها بیشتر باشد. در حال حاضر برجام آن کارهایی که باید برای ایران می‌کرده انجام داده و آنچه در رفع تحریم‌ها انتظار داشتیم تا الان انجام شده است. مثلا برجام قرار بوده مانع فروش نفت را بردارد که برداشته است. برجام قرار بوده مانع سرمایه گذاری خارجی در نفت ایران را بردارد که برداشته که نمونه آن توتال است. اینکه توتال بد است یا خوب است سیاست‌های خودمان است که باید درباره آن بحث کنیم. برجام قرار بوده مانع خرید کشتی را بردارد و این را برداشته است. الان همه نفتکش‌ها و کشتی‌های ما بیمه هستند و به همه بنادر دنیا به جز رژیم صهیونیستی و آمریکا دسترسی دارند و همه پرچم حمل می‌کنند و در حوزه انرژی و کشتیرانی به قبل تحریم‌ها برگشتیم. در حوزه حمل و نقل وضعیت کشور به دوران قبل از تحریم‌ها برگشته است.

*در حوزه بانکی و مالی وضعیت هنوز کاملا عادی نشده 

وی یادآور شد: در حوزه بانکی و مالی وضعیت هنوز کاملا عادی نشده ولی به دلایلی غیر از برجام، در حوزه بانکی و مالی مشکلات ناشی از تحریم‌های اولیه آمریکا، FATF را  و ... ضعف‌های ساختاری داریم، ولی در این حوزه کشور از بن بست خارجه شده و بن بست مالی و بانکی نداریم. گشایش‌هایی که برجام ایجاد کرده که نتیجه آن در رشد اقتصادی کشور و یک نرخی شدن تورم شاهدیم، البته شاید سرعت آن به میزانی که مردم انتظار داشتند،‌ نبوده و شاید نتایج آن در زندگی مردم کاملا نشان داده نشده است.

به گزارش فارس، معاون وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: آنچه از برجام انتظار داشتیم که موانع را از سر راه اقتصاد ایران بردارد تا الان برداشته است.

* درخواستی برای بازرسی از تاسیسات نظامی نشده

وی درباره اینکه گفته شده آمریکایی‌ها در یک بهانه جویی خواستار بازرسی از برخی تاسیسات نظامی ما شده‌‌اند،گفت: هنوز چنین درخواستی نشده است. یک فردی در آمریکا پیشنهاد کرده بود که آژانس را مجبور کنیم که از ایران دسترسی نظامی بخواهد و ایران این دسترسی را ندهد و ایران به نقض برجام متهم شود.

معاون وزیر خارجه درباره اینکه اگر چنین کنند؟ نیز گفت: هنوز که نکرده‌اند. ما در این باره تصمیم می‌گیریم.

عراقچی خاطرنشان کرد:‌ نگرانی خیلی‌ها بود که اگر ما پروتکل الحاقی را اجرا کنیم دسترسی آژانس به سایت‌های نظامی ما چگونه خواهد بود، یک سال و نیم است که برجام اجرا می‌شود و هنوز آژانس از ما درخواست بازرسی و دسترسی از سایت‌های نظامی را نکرده است و اگر بخواهد باید یک مکانیسمی دارد و باید دلایل و مدارک ارائه کند و خیلی مراحل نیاز دارد. ما هم اعلام کرده‌ایم ملاحظات خود را داریم و اینگونه نیست که به آژانس اجازه دهیم.

معاون ظریف ادامه داد: اینکه مطرح می‌کنند که خوب است از این ابزار استفاده کنیم به این خاطر است که تا الان نتوانسته‌اند نقطه ضعفی از پایبندی ایران بگیرند و شکست برجامی که دنبالش هستند را به گردن ایران بیندازند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه ترامپ تیمی را مامور کرده که عدم پایبندی ایران را کشف کند، افزود: این نشان می‌دهد ما چقدر موضعمان نسبت به برجام محکم است. ترامپ گفته اگر دست من بود پایبندی ایران را تایید نمی‌کردم و ما به گونه‌ای رفتار کردیم که ترامپ که شعار انتخاباتی‌اش پاره کردن برجام بود، الان بعد 6 ماه نتوانسته چنین کند و مجبور است پایبندی ایران را تایید و ویورها را تمدید کند.

*سناریوها را طراحی کرده‌ایم

به گزارش فارس، معاون وزیر خارجه گفت:‌ ممکن است آمریکایی‌ها روزی به این برسند که از برجام خارج شوند. اگر روزی برجام به نقطه‌ای برسد که آمریکا نخواهد اجرا کند ما کاملا آمادگی داریم و سناریوهای مربوطه را طراحی کردیم و به آن سمت حتما حرکت خواهیم کرد.

عراقچی درباره قانون تصویبی اخیر کنگره درباره ایران، روسیه و کره شمالی که 9 صفحه مربوط به ایران است، گفت:‌ وقتی تحریم‌هایی که علیه روسیه برقرار شده به حوزه انرژی،‌حمل و نقل و ... می‌شود. تحریم ایران این است که اگر اشخاصی به برنامه موشکی و تسلیحاتی ایران کمک کنند به تحریم‌ها اضافه می‌شود و نتوانسته در مورد ایران تحریم نفتی و ... را برگرداند آن هم به خاطر برجام.

وی تصریح کرد: هیچ کس حق ندارد این حرکت خصمانه آمریکا را کوچک بشمارد و فکر کند بی ارزش است، این حرکتی خصمانه و بسیار بد است و باید در حد خودش با آن مقابله شود.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به قانونی که در یک فوریت آن در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و کلیت آن در کمیسیون تصویب شده، اظهار داشت: این قانون دقیقا در واکنش به قانون اخیر آمریکا طراحی شده و کاملا فراتر از آن است. پیش نویس کنونی در مجلس تحریم‌هایی مشابه را علیه آمریکایی‌ها اعمال می‌کند و یک قسمت حمایتی دارد که ابتدا از نیروهای مسلح و سپاه حمایت می‌کند و تدابیری را اندیشیده برای تقویت بنیه دفاعی کشور و بودجه‌هایی را برای وزارت دفاع و سپاه قدس در نظر گرفته است.

وی گفت: خصومتی که آنها با سپاه نشان دادند، مجلس از وزارت دفاع و برنامه موشکی و ... حمایت کرده و دست رئیس جمهور وزارت خارجه را بازگذاشته که اشخاص حقیقی و حقوقی را در لیست تحریم قرار داده و ارتش آمریکا را در لیست تحریم قرار داده است. ممکن است بگوییم در عرصه بین‌المللی دست آمریکایی‌ها بازتر است بله این درست است، ولی یک مقداری از آن جنبه سمبلیک دارد.

* کاملا با قانون مجلس موافقیم

عراقچی افزود: وقتی آمریکا اسامی سرداران عزیز ما را در لیست تحریم‌ها می‌گذارد مثلا سردار سلیمانی، سردار جعفری و ... این برعکس اعتباری برای آنهاست. نه آنها می‌خواهند به آمریکا بروند و نه اموالی در آمریکا دارند. احتمالا در ایران اموالی ندارند که در آمریکا داشته باشند. این کاری که آمریکا کرد جنبه سمبلیک دارد.

وی خاطرنشان کرد: قانون مجلس شورای اسلامی بسیار محکم و خوب است و تدابیرش خیلی خوب است و ممکن است در جزییات بیشتر تقویت شود و وزارت خارجه کاملا با آن موافق است و از آن حمایت می‌کند.

معاون وزیر خارجه گفت: در قانون مزبور وظایفی برای وزارت خارجه تعیین شده که وزارت خارجه پس از تصویب این کار را انجام خواهد داد. ما با مجلس همراه هستیم و یک صدارداریم علیه آمریکا و این کار را هوشمندانه انجام خواهیم داد. حتما عصبانی و احساساتی نخواهیم شد و خودزنی نخواهیم کرد.

وی جلسه امروز شنبه با کمیسیون امنیت ملی را جلسه خوبی خواند و گفت: نکته مهم آن یکصدایی با نمایندگان بود و اگر تفاوت‌هایی بود در نحوه و شیوه‌های برخورد با آمریکایی‌ها بود.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام خاطرنشان کرد: دولت با مجلس در این مقابله کاملا یک صدا است. همه ما یک صدا هستیم. معتقدیم برجام توسط آمریکا نقض شده و مصادیق آن را آقای ظریف در نامه‌هایی که به موگرینی نوشته ذکر کرده و در کمیسیون مشترک ثبت کردیم. اینکه در مقابل دشمنی آمریکا عکس العمل نشان دهیم، مجلس پیش نویسی را تهیه کرده و دولت و وزارت خارجه به صورت صد در صد و کامل از آن حمایت می‌کند و ما هم همراه هستیم و انشاءلله پاسخ مناسب را خواهیم داد.