نگرانی اقتصاددانان از ادامه ناکارآمدی در تیم اقتصادی دولت جدید

 علی سرزعیم، استاد دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص نامه اخیر اقتصاددان‌ها به رئیس‌جمهور گفت: نامه اخیر اقتصاددان‌ها با توجه به نیازهای موجود نوشته شد. زیرا در شرایط فعلی نکته مهم این است که اگر رئیس‌جمهور درک درستی از مشکلات و میزان شدت بحران داشته باشند قاعدتا باید به دنبال یک کابینه تحول‌خواه باشند. کابینه‌ای که شرط حضور در آن سواد کافی و دانش برای ایجاد تغییر باشد. یعنی افرادی در این کابینه حضور داشته باشند که جسارت و توانایی ایجاد تغییر را داشته باشند.

وی تاکید کرد:  سیاست‌گذار اقتصادی باید اهل ریسک کردن و ایجاد تغییر باشد و در عین حال، سواد کافی داشته باشد که تشخیص دهد هر تغییری چه الزاماتی دارد و چه کارهایی باید انجام دهد. متاسفانه اسامی که تا امروز برای وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان مدیریت اعلام شده است، هیچ کدام توانایی کافی برای حضور در این سمت‌ها را در شرایط کنونی ندارند و همین مسئله نشان می‌دهد که مسئولان دولت درک درستی از وضعیت فعلی ندارند.

او در پاسخ به این سوال که چرا در نامه گزینه مناسب برای حضور در تیم اقتصادی دولت را معرفی نکردید، گفت: ما گزینه‌هایی در نظر داریم اما اگر قرار بود وارد مصادیق و معرفی افراد بشویم میان امضاکنندگان اختلاف‌نظر به وجود می‌آمد. برخلاف نظر برخی که معتقدند قصد و غرض ما از امضای این نامه، معرفی آقای نیلی برای حضور در کابینه است، ما هیچ هدفی برای معرفی فرد خاصی نداشتیم و صرفا معیارها را بیان کردیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص سازمان مدیریت و برنامه و بودجه اظهار کرد: باید در راس سازمان برنامه و بودجه فردی حضور داشته باشد که اهل تغییر باشد و این جسارت را داشته باشد که بتواند تغییرات لازم را ایجاد کنند. اما متاسفانه در چهار سال گذشته فردی در این سمت حضور داشته که خودش در برابر تغییر مقاومت کرده است.

او افزود: باید فردی که برای این سازمان انتخاب می‌شود دانش و فهم و دانش و درک لازم را داشته باشد اما برخلاف آن طی این چهار سال یک سازمان مدیریت بسیار ضعیف داشتیم. اگر در این سازمان مدیریت خوب داشتیم می‌توانست نواقص و ضعف‌های وزارتخانه‌ها را هم رفع کند. در یک کلام باید بگویم که اگر سازمان مدیریت خوب و قوی نداشته باشیم، هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند موفق عمل کند.

این استاد دانشگاه به شرایط بد نظام بانکی اشاره کرد و گفت: متاسفانه آقای سیف درخصوص مشکلات بانک‌ها بسیار ضعیف عمل کردند و آنقدر رفع و رجوع کردند که زمان را از دست دادیم. ما باید از سال 93 برای حل مشکلات بانک‌ها اقدام می‌کردیم. حالا در چنین وضعیتی باید آقای رئیس‌جمهور یک گزینه مناسب و شجاع برای بانک مرکزی انتخاب کنند تا این وضعیت را سر و سامان دهد. حوزه بانکی را باید شخصی اداره کند که اصلاح نظام بانکی را عملیاتی کند، چرا که مدارا با وضعیت موجود بانک‌ها صحیح نیست.