مدیرانی که خود و یا همسر و فرزندان آنها تابعیت بیگانه دارند، نباید در کابینه جای بگیرند

گروه سیاسی- جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به رایزنی حسن روحانی برای تشکیل کابینه دوم و معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس در روزهای آینده گفت: انتظار ما از رئیس جمهور این است که قبل از معرفی وزرا به مجلس، درباره وضعیت افراد و وزرای پیشنهادی از مراجع ذیصلاح استعلام کند و مثل کابینه اول، افراد 2 تابعیتی در کابینه جای نگیرند.

 

وی گفت: با توجه به اینکه در کابینه اول روحانی تعدادی از مسئولین 2 تابعیتی بودند و حتی فرزندان و همسران آنها هم تابعیت کشور دیگر را دارند، باید دقت بیشتری شود تا این موضوع تکرار نشود.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس وجود افراد 2 تابیعتی در دولت را بر نمی تابد و قطعا با هر گونه افراد 2 تابعیتی در دولت چه در سطح وزرا، چه معاونین و چه مشاورین برخورد خواهد کرد.

کریمی قدوسی گفت: نمایندگان مجلس انتظار دارند تا برای دادن رای اعتماد یا عدم اعتماد به وزرا، دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی، اطلاعات لازم را در اختیار نمایندگان قرار دهند و صلاحیت افراد با دقت لازم بررسی شود.

وی تصریح کرد: آقای رئیس جمهور باید دقت کند تا برای کارآمدی و تعامل بهتر و بیشتر مجلس با دولت، قبل از انتصابات و معرفی وزرا به مجلس، بررسی های لازم را داشته و از معرفی افرادی که حتی مظنون به 2 تابعیتی و دارای گرین کارت هستند، خودداری کند.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از وضعیت افراد دوتابعیتی و دارای گرین‌کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد و شناسایی خلاءهای قانونی در این زمینه افزود: اشتغال بکار افراد 2 تابعیتی در ادارات، وزارتخانه ها، سازمانها و نهادهای دولتی ممنوع است و به لحاظ قانونی جرم محسوب می شود و اگر چنین افرادی در ادارات بکار گرفته شوند، مرتکب جرم شده و عوامل این کار هم تحت پیگیرد قرار خواهند گرفت.

کریمی قدوسی افزود: اگر در خصوص افراد 2 تابعیتی و دارای گرین کارت از دشتگاهها و مسئولین مربوطه استعلام شود و آنها جواب درستی ندهند، و بعدا مشخص شود که در این زمینه کم کاری شده است، این افراد مرتکب جرم شده و باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

وی با اشاره به تحقیق و تفحصی که مجلس در حال انجام از وضعیت افراد دوتابعیتی و دارای گرین‌کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد است، گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که برخی مسئولین 2 تابعیتی هستند و برخی هم مظنون هستند که در گزارش خود به افراد 2 تابعیتی اشاره خواهیم کرد و نام آنها را علنا اعلام می کنیم.

علی راست گفتار