افزایش تنش‌ها میان ایران وآمریکا

نشریه آمریکایی «نیویورک مگزین» با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت کره شمالی روز جمعه یک فروند موشک بالستیک بین‌قاره‌ای را آزمایش کرد که باعث تشدید نگرانی‌ها در میان مقامات امنیتی آمریکا شد. با وجود این، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، هفته جاری بیش از آنکه بر پیونگ یانگ و تسلیحاتی که کره شمالی در اختیار دارد تمرکز کند، ستیزه‌جویی خود را به سوی ایران نشانه رفته است.

در ادامه گزارش آمده است: هفته گذشته، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، با تایید پایبندی ایران به مفاد برنامه جامع اقدام مشترک -برجام- که امضای آن در سال 2015 میلادی باعث محدود شدن این کشور و افزایش چشمگیر بازرسی‌ها (از تأسیسات هسته‌ای ایران) برای مدت یک دهه شد، موجب شگفتی و خشنودی منتقدانش شد. این در حالی است که ترامپ هفته جاری در گفتگو با وال استریت ژورنال و در واکنش به این اقدام تیلرسون اظهار داشت تایید پایبندی ایران به مفاد برجام در 3 ماه آینده باعث شگفتی او خواهد شد.

نگارنده گزارش در ادامه می‌افزاید: این موضوع بیش از آنکه تقصیر ایران باشد، از درماندگی ترامپ نشأت می‌گیرد که اعضای کابینه‌اش از حامیان توافق هسته‌ای هستند تا جایی که او وادار شده است یک تیم از افراد پایین‌رتبه و نه چندان باتجربه تشکیل دهد تا با بررسی توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و پیش از فرا رسیدن تاریخ آتی اعلام پایبندی و یا عدم پایبندی ایران به مفاد برجام پیشنهادهایی به او ارائه دهند. بنابراین، احتمال رویارویی واشنگتن با تهران بسیار بالاست؛ زیرا دولت آمریکا خواستار چنین رویارویی است.

در ادامه گزارش آمده است بیشتر بازیگران بخش امنیت ملی دولت آمریکا و متحدان آن‌‌ها در کنگره خواستار افزایش فعالیت‌های نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه برای مقابله با ایران هستند. آن‌ها معتقدند ایران حتی بدون داشتن تسلیحات هسته‌ای نیز یک تهدید برای موجودیت آمریکا و متحدانش در منطقه محسوب می‌شود. این سیاستمداران آمریکایی همچنین تنها راه حل در طولانی مدت برای مقابله با تهدیدات ایران را «تغییر نظام» در این کشور می‌دانند.

در ادامه گزارش با طرح ادعاهای واهی علیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمایت از تروریسم در منطقه خاورمیانه، آمده است: گروه‌های مخالف تهران معتقدند می‌توان با هدف قرار دادن برجام، این کشور را درباره موضوعات دیگری که باعث نگرانی مقامات آمریکایی شده است نیز تحت فشار قرار داد. این در حالی است که دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، به این موضوع باور داشت که آمریکا و متحدانش می‌توانند با یک کشور دردسرساز در منطقه خاورمیانه کنار بیایند، اما با یک قدرت هسته‌ای نه.

نگارنده گزارش در ادامه می‌افزاید: مشکل خاورمیانه در حال حاضر، درگیری‌ها و جنگ‌های نظامی بیشماری است که در آن جریان دارد؛ و دولتی (دولت آمریکا) که اظهارات بسیار خصمانه را با توانایی پایین پیش‌بینی شرایط ترکیب کند، باعث افزایش بحران در این منطقه خواهد شد. ناو جنگی نیروی دریایی آمریکا سه‌شنبه در آب‌های خلیج فارس به سمت قایق ایرانی -متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی- تیر هشدار شلیک کرد. اینگونه اتفاقات که تعداد آن‌ها در سال 2016 میلادی به طور چشمگیری کاهش یافته بود، در سال جاری میلادی هر از گاهی به وقوع می‌‌پیوندند. از سوی دیگر، ارتباطات میان تهران و واشنگتن که جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش، آغازگر آن بودند، در این دولت (آمریکا) متوقف شده است. همچنین، ایرانی‌ها -برخلاف بسیاری از مردم آمریکا- از افزایش تحرکات نظامی آمریکا در یمن، عراق و سوریه و همچنین افزایش تعداد نیروهای زمینی و دریایی این کشور در منطقه خاورمیانه آگاهی دارند.

در ادامه گزارش با اشاره به اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان درست پس از اعلام پایبندی ایران به مفاد برجام از سوی تیلرسون و همچنین تصویب طرح جامع تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی در مجلس نمایندگان آمریکا، آمده است: کاخ سفید در افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن از حمایت کنگره آمریکا برخوردار است ... بنابراین، ایرانی‌ها برای اثبات اینکه آمریکا فعالانه در تلاش برای تغییر حکومت در این کشور است و از هیچ تلاشی برای آسیب رساندن به اقتصاد ایران فروگذار نیست، اطلاعات زیادی در اختیار دارند.

نگارنده گزارش در ادامه می‌افزاید با توجه به رفتارهای ایران در خاورمیانه، حفظ برجام و منافع آمریکا در منطقه نیازمند حضور نظامی قدرتمند واشنگتن در خاورمیانه و اتخاذ یک دیپلماسی زیرکانه از سوی دولت آمریکا است؛ اما رفتارها و اظهارات خصمانه و غیرقابل پیش بینی ترامپ و تیم همراهش -از قبیل توییت‌ها و اظهارات تهدیدآمیز علیه ایران که مقامات کاخ سفید به صورت فی‌البداهه بیان می‌کنند و همچنین اظهارات مقامات آمریکایی درخصوص تغییر نظام در این کشور- باعث شده است ایرانی‌ها به این باور برسند که آمریکا نه تنها برای تضعیف کشورشان بلکه برای تغییر نظام در این کشور تلاش می‌کند. اظهارات برخی مقامات ارشد دولت ترامپ درخصوص تغییر نظام در ایران ضبط شده و اکنون قابل استناد است . جالب اینجاست که این مقامات به بیان چنین اظهاراتی همچنان ادامه می‌دهند. برای مثال اظهارات ضدایرانی رکس تیلرسون در اوایل بهار، با اعتراض مقامات دولت ایران مواجه شد. تیلرسون خطاب به اعضای کنگره گفته بود: آمریکا باید از گروه‌های معارض -برای مثال گروهک تروریستی منافقین- برای تغییر آرام حکومت در ایران استفاده کند.

در پایان این گزارش آمده است هدف از امضای توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی حل همه مشکلات میان آمریکا و ایران نبود. هدف از امضای این توافق‌نامه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و وقوع جنگ بود. اختلافات اساسی میان ایران و آمریکا درخصوص دیگر مسائل مهم همچون بحران سوریه، حقوق بشر و اعتیاد دولت کنونی آمریکا به اظهارات از پیش برنامه ریزی نشده همچنان به قوت خود باقی است.