23 قدرت برتر جهان معرفی شدند+ جایگاه ایران

این موسسه رسانه‌ای طبق روال گذشته در پژوهش جدید خود 80 کشور دنیا را بر اساس فاکتورهای متعددی چون مولفه‌های فرهنگی، حقوق شهروندی، کیفیت زندگی، قدرت اقتصادی، قدرت نظامی و حضور در اتحادهای بین‌المللی مورد مطالعه قرار داده و با بیش از 21 هزار تاجر، نخبه، منبع آگاه و شهروند معمولی در این رابطه مصاحبه کرده است.

طبق معمول، در رده‌بندی امسال این موسسه نیز آمریکا با وجود افول نقش رهبری آن در جهان بار دیگر به دلیل بودجه نظامی هنگفت و شاخص‌های اقتصادی آن با اندکی فاصله نسبت به روسیه در جایگاه نخست قرار گرفت. در ادامه می‌توانید رده‌بندی جدید قدرت‌های برتر جهان را با جزئیات بیشتر مشاهده کنید:

1- آمریکا

با وجود آنکه پس از انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا و پیروزی ترامپ، چهره آمریکا در جهان به شدت مخدوش شده است، اما بودجه نظامی 600 میلیارد دلاری این کشور به علاوه قدرت اقتصادی و نفوذ سیاسی و فرهنگی آن در جهان باعث شده است که همچنان درصدر قدرت‌های برتر جهان قرار گیرد.

2-  روسیه

روسیه از منابع طبیعی گسترده‌ای برخوردار است که آن را به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل کرده است. سهم بودجه نظامی روسیه از تولید ناخالصی آن در حال حاضر با اختلاف زیادی از تمام کشورهای عضو ناتو بیشتر است. این کشور در حال حاضر، 5.4 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در سال صرف امور دفاعی می‌کند. این در حالیست که نزدیکترین کشور به آن در مجموعه ناتو یعنی آمریکا 3.3 درصد تولید ناخالص داخلی خود را به امور نظامی اختصاص داده است.

3- چین

کشور چین با بیشت از 1.4 میلیارد نفر جمعیت، در حال حاضر بزرگترین ارتش جهان را در خود جای داده است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این کشور تا سال 2050 به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد.

4- انگلیس

کشور انگلیس در جهان دارای نفوذ اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی زیادی است و با وجود پیش‌بینی‌هایی که درباره احتمال سقوط جایگاه آن در جهان پس از خروج از اتحادیه اروپا وجود دارد، بعید است نتواند نفوذ خود را در جهان حفظ کند.

5- آلمان

از آلمان اغلب به عنوان موتور اقتصاد اروپا یاد می‌شود. این کشور به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور اروپا از زمان اتحاد دو آلمان در سال 1990 روز به روز از نقش پررنگ‌تری در عرصه جهانی برخوردار شده است.

6- فرانسه

فرانسه با درآمد سرانه 42384 دلار یکی از بزرگترین اقتصادهای اروپا و یکی از صادرکنندگان بزرگ تسلیحات در جهان است. این کشور همچنین از نفوذ سیاسی، علمی و بویژه فرهنگی زیادی در جهان برخوردار است.

7- ژاپن

ژاپن به لحاظ تلکنولوژی یکی از پیشرفته‌ترین کشورها و سومین اقتصاد برتر جهان است. این کشور پس از سونامی ویرانگر 2011 به راحتی توانست زیرساخت‌های ویران‌شده خود را دوباره احیا کند.

8- رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی به دلیل صرف هزینه‌های هنگفت در امور نظامی و انعقاد قراردادهای تسلیحاتی با آمریکا توانسته است با جمعیت اندک 8 میلیونی خود در جایگاه هشتم این فهرست قرار بگیرد.

9- عربستان سعودی

ذخایر نفت گسترده عربستان، آن را به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل کرده است. این کشور از قدیم متحد نزدیک آمریکا، انگلیس و دولت‌های غربی دیگر در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود.

10- امارات متحده عربی

امارات یکی از بزرگترین واردکنندگان سلاح در جهان است و پس از عربستان، بالاترین رقم بودجه نظامی را در جهان عرب دارد.

11- کره جنوبی

رابطه تنش‌آلود کره جنوبی با همسایه شمالی خود باعث شده این کشور همواره مورد حمایت سیاسی و نظامی کشورهای غربی بویژه آمریکا قرار داشته باشد. افزون بر این، کره ششمین صادرکننده بزرگ در جهان است و بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی را نیز در جهان در خود جای داده است.

12- کانادا

کانادا از سوی موسسات مختلف دومین کشور مناسب جهان برای زندگی تشخیص داده شده است اما به آن اندازه که برای زندگی کردن خوب است با وجود آنکه بزرگترین شریک تجاری آمریکاست، به لحاظ اقتصادی و نظامی قدرتمند نیست.

13- ترکیه

ترکیه دروازه بین اروپا و خاورمیانه است و به همین دلیل از جایگاه بالایی در جهان برخوردار است. علاوه براین، ترکیه یکی از بزرگترین ارتش‌ها را در میان اعضای ناتو داراست و اقتصاد آن نیز با گردشگری رونق فراوانی گرفته است.

14- ایران

ایران از دیرباز به دلیل موقعیت استراتژیک خود در خاورمیانه و ذخایر نفتی و منابع طبیعی سرشار خود، مورد توجه و طمع قدرتهای جهان بوده است. این کشور به تنهایی 9 درصد از کل ذخایر نفتی جهان را داراست و از نظر حجم ذخایر گاز طبیعی نیز رتبه دوم را در جهان دارد.

15- سوئیس

طبق ارزیابی‌های انجام شده، سوئیس بهترین کشور جهان برای زندگی است. این کشور به لحاظ سرانه تولید ناخالص داخلی یازدهمین کشور ثروتمند جهان است و به دلیل نرخ پایین مالیات، بهشت سرمایه‌گذاری و کسب و کار به شمار می‌رود. یکی از دفاتر اصلی سازمان ملل نیز در این کشور قرار دارد.

16- هند

هند دارای سریع‌ترین رشد اقتصادی در جهان است و به همین دلیل، با تکیه بر نیروی انسانی بی‌شمار خود و پیشرفت‌های عظیمی که در صنایع نظامی و آی‌تی به دست آورده، همواره توانسته است خود را در میان قدرتهای جهان جای دهد.

17- استرالیا

هرچند استرالیا به لحاظ قدرت و نفوذ جهانی جایگاه مناسبی ندارد اما به لحاظ شاخص کیفیت زندگی، چهارمین کشور جهان است.

18- ایتالیا

ایتالیا سومین اقتصاد بزرگ در منطقه اروپا است و به همین دلیل، با وجود سالی پر نشیب و فرازی که در عرصه سیاسی پشت سر گذاشت توانست جایگاه خود را در فهرست قدرتهای 2017 حفظ کند.

19- سوئد

سوئد با وجود عقبه نظامی‌اش، از سالها پیش تصمیم گرفت بجای سرمایه‌گذاری زیاد در امور نظامی بیشتر به توسعه اقتصادی پایدار توجه کند. تمرکز این کشور بر افزایش سطح رفاه شهروندانش احترام زیادی را در سطح بین‌الملل برای آن خریداری کرده است اما با این حال، نتوانسته است ضعف قدرت آن را جبران کند.

20 - پاکستان

بی‌ثباتی سیاسی، فساد اقتصادی و کشمکش‌های داخلی با عناصر افراطی باعث شده است که پاکستان با وجود هزینه‌کرد نظامی بالای خود نتواند جایگاهی بهتر از جایگاه بیستم در فهرست قدرتهای جهان به دست آورد.

21- هلند

هلند به دلیل میزبانی از دادگاه کیفری بین‌المللی (دادگاه لاهه) نقش مهمی در معادلات جهانی ایفا می‌کند.

22- اسپانیا

موافقت با پیوستن اسپانیا به اتحادیه اروپا در سال 1986 نقطه شروع توسعه زیرساخت‌های سیاسی، اقتصادی و صنعتی این کشور به شمار می‌رود. این کشور هم اکنون از تاثیرگذاری زیادی در اتحادیه اروپا برخوردار است.

23- قطر

قطر به لحاظ سرانه تولید ناخالص داخلی ثروتمندترین کشور جهان است که البته این افتخار را مرهون سفره‌های زیرزمینی گسترده نفت و گاز است که در زیر یا اطراف آن قرار گرفته‌اند.