توقف برنامه موشکی ایران، انتظاری غیرواقعی است

 پال پیلار تحلیلگر پیشین سیا در مسائل خاورمیانه در یادداشتی، با بیان این استدلال که همسایگان ایران موشک‌های بالستیک دارند، درخواست‌های واشنگتن و کشورهای غربی از ایران برای متوقف کردن برنامه موشکی‌ این کشور را «غیرواقع‌بینانه» توصیف کرد. 

«پیلار» در یادداشتی در وبگاه «لوبلاگ» نوشت یکی از شرایطی که هنگام تلاش برای تغییر سیاست کشورها بایستی در نظر گرفت این موضوع است که یک کشور خاص، با چه دلایل و زمینه‌های اقدام به انجام رفتار خاصی می‌کند.

این تحلیلگر سابق سیا می‌نویسد: «اگر تصمیم‌سازان در یک کشور هدف اعمالی که انجام می‌دهند را به عنوان اقدامی ضروری برای امنیت خودشان ببینند، حتی وارد کردن مقادیر زیاد فشار از طریق تحریم‌ها بعید است که به تغییر سیاست‌های آنها منجر شود.»

وی می‌افزاید: «نادیده گرفتن این دیدگاه، در تلاش‌ها برای تحریم ایران مرسوم بوده است. به عنوان مثال، موشک‌های بالستیک موضوعی است که هنگام بحث درباره تحریم ایران به وفور درباره آن صحبت می‌شود، اما غیرواقعی است انتظار داشته باشیم ایران - که خودش در جنگ دهه 1980 قربانی موشک‌های عراق شد، با رقیبانی کاملاً مجهز به موشک‌های بالستیک رو به رو است و در قدرت هوایی از آن رقیبان، ضعیف‌تر است-  حتی پس از اِعمال تنبیه‌های سنگین برنامه‌ هسته‌ای خودش را متوقف کند.»  

«پیلار» در بخش دیگری از این یادداشت تصریح کرده تحریم‌ها زمانی اثرگذار خواهند بود که کشورهای تحت تحریم معقتد باشند راهی برای خروج از این محدودیت‌ها وجود دارند. او نوشته، این شرط در تحریم‌های مربوط به ایران در نظر گرفته نشده و سیاستمداران ایرانی به درستی باور دارند که صرفنظر از هر سیاستی تحریم‌ها علیه آنها ادامه خواهد یافت. 

او می‌نویسد: «قابل درک است که سیاستمداران ایران باور داشته باشند کشورشان برای همیشه و تا زمانی که جمهوری اسلامی برپا است صرفنظر از هر سیاستی که دنبال کنند تحت تحریم خواهد بود.»