نافذیت رای به رئیس جمهور، مشروط به نصب ولی امر است/ رئیس جمهور هم مقام انتخابی است و هم انتصابی

گروه سیاسی- سید علی ادیانی نماینده قائمشهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به اهمیت و جایگاه تنفیذ حکم ریاست جمهور از سوی مقام معظم رهبری، گفت: در تفکر امام راحل ، نافذیت رای به رئیس جمهور،  مشروط به نصب ولی امر است.

وی با اشاره به بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی گفت: طبق این بند، امضای حکم‌ ریاست‌ جمهوری‌ پس‌ از انتخاب‌ مردم‌ ، باید به تایید رهبری‌ برسد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به اهمین و جایگاه تنفیذ حکم رئیس جمهور توسط مقام معظم رهبری و با طرح این سوال که آیا مراسم تنفیذ، تشریفات است یا تشریعات، گفت: عده ای برداشت حقوقی شان این است که مراسم تنفیذ، تشریفاتی است. اما اندیشه امام راحل و نظام سیاسی اسلام این نیست. همچنین رویه مقام معظم رهبری هم این نیست.

ادیانی با بیان اینکه رئیس جمهور برای بایدها و نبایدهای بعدی اش و برای اعمال ابزار قوه مجریه ، نیاز به ۲ صفت دارد، تصریح کرد: یکی از این صفات مقبولیت است. یعنی منتخب اکثریت مطلق مردم به حکم قانون اساسی که به پای صندوق رای می آیند. 

وی افزود: صفت دیگر مشروعیت است. حال سوال این است که آیا اگر کل ملت ایران کسی را انتخاب کنند آن شخص رئیس جمهور است؟. جواب آن خیر است. چرا که این رای این نشان، مقبولیت است نه مشروعیت. مشروعیت آن با نصب ولی امر اتفاق می افتد.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: زمانی که این 2 صفت با هم عجین شوند، رئیس جمهور منتخب می تواند اعمال ابزار دستگاههای اجرا و قوه مجریه را انجام دهد.

ادیانی اضافه کرد: در حکم تنفیذ ریاست جمهوری، هم زمان حضرت امام راحل و هم در شرایط فعلی بر ۲ کلید واژه در حکم تاکید می شود و آن تنفیذ رای ملت و نصب مقام رئیس جمهور است.

وی تصریح کرد: حضراتی که بعضاً قلم می زنند مقامات انتصابی  و مقامات انتخابی؛ باید بدانند که رئیس جمهور، مقام انتخابی صِرف نیست. بلکه مقام انتصابی هم است. انتخاب از سوی مردم و انتصاب از سوی ولی امر.

نماینده قائمشهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی در همین راستا با اشاره به فرازی از حکم تنفیذ امام راحل به بنی صدر که در کتاب صحیفه نور جلد ۷ صفحه ۸۴ آمده است ، گفت: اما در این زمینه فرمود که بر حسبِ آنکه مشروعیت آن (رئیس جمهور) ، باید به نصب فقیه جامع الشرایط باشد ، اینجانب به موجب این حکم ، رای ملت را تنفیذ و ایشان را به این سمت منصوب نمودم.

ادیانی گفت: با توجه به مشاهده اخیر شیطنت برخی رسانه ها که اکثراً تاسی از برداشت های شخصی بوده، بدنبال این هستند که خط و سنت امام را بشکنند، بر بدنه قانون اساسی ترک ایجاد کنند و در مبانی فقه شیعه و فقه سیاسی اسلام رخنه ایجاد کنند اما باید بدانند که 2 کلید واژه در حکم امام راحل و حکم تنفیذ مقام معظم رهبری وجود دارد و آن تنفیذ رای ملت و انتصاب از سوی ولی امر است.

وی با تاکید بر اینکه در تنفیذ، تشریفات نیست بلکه تشریعات است، افزود: یعنی وجه شرعی انتخاب رئیس جمهور در آنجا رقم می خورد و دقیقا مبتنی بر حقوق عمومی و فقه سیاسی اسلام است. 

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس افزود: این موضوع مربوط به بعد انقلاب هم نیست. در هر کجای تاریخ اسلام ؛ چه در زمان حکومت فاطمیون در مصر و چه در زمان صفویان که به ای نحو به سبقه دین حکومت می کردند یک فقیه در آنجا اعمال مشروعیت می کرد یعنی امری نبوده که برخی ها فکر کنند مثلا بعد از انقلاب بوجود آمده باشد و این یک قاعده اعتقادی شیعه است و نه بازی های سیاسی.

ادیانی با بیان اینکه اگر تنفیذ حکم ریاست جمهوری اتفاق نیفتد در نظام فکری شیعه و در منظومه اندیشه سیاسی شیعه، ما مشروعیت نداریم، افزود: اگر حکم رئیس جمهور تنفیذ نشود، در ادبیات فقه سیاسی اسلام و در واژگان مکتب سیاسی اهل بیت و در دکترین امام در تئوری ولایت مطلقه فقیه و در مبانی نظری و خاستگاه اعتقادی قانون اساسی ما می شویم طاغوت. که عین این کلمه را امام راحل مان بکار بردند.

وی تصریح کرد: اگر مشروعیت نظام ، مشروعیت ولایت بر سه قوه و مجموعه قوا چه در مجلس ، چه در دستگاه اجرا و چه در دستگاه قضا نباشد، می شویم طاغوت.

نماینده قائمشهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر چتر ولایت را از مسئولین برداریم، طاغوت اتفاق می افتد و مجلس می شود مجلس طاغوت، دولت ، دولت طاغوت و دستگاه قضا نیز دستگاه طاغوت خواهد بود.

ادیانی با بیان اینکه اصل و اساس انتخابات در نظام جمهوری ، حضور مردم و مشارکت حداکثری است، گفت: حقیقتاً این حرکت ارزشمند ملت بزرگ ایران که بیش از ۴۱ میلیون نفر در پای صندوق های رای انتخابات ریاست جمهوری حضور یافتند یکی از هنر های ارزشمند جمهوری اسلامی و نشان از اعتماد ملت به روحانیت است.

وی با بیان اینکه این حضور با شکوه مردم، معنادار و دارای پیامهایی برای مسئولین است، تصریح کرد: آقای روحانی قبل از انتخابات وعده هایی به مردم دادند که امیدوارم در دولت دوازدهم به مجموعه تعهداتی که گفتند و مجموعه مطالباتی که ایجاد شد در چهارچوب قانون اساسی، قوانین موضوعه کشور و البته با همدلی تمامی دستگاهها و نهادهای کشور تحقق ببخشند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصل 121 قانون اساسی افزود: طبق این اصل رئیس جمهور بعد از مراسم تنفیذ، در مجلس حاضر شده و مراسم تحلیف را بجا می آورد و به عنوان رییس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران سوگند یاد می‌کند که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشد.

مراسم تنفیذ حکم دوازدهمین دوره‌ی ریاست جمهوری اسلامی ایران، صبح  امروز پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶، ساعت ١٠در حسینیه امام خمینی برگزار خواهد شد.

این مراسم در محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و با حضور رؤسای قوا، رئیس مجلس خبرگان رهبری، مقامات کشوری و لشکری، علما و دانشگاهیان، جمعی از سفرا و نمایندگان بلندپایه‌ی کشورهای خارجی برگزار می‌شود.

علی راست گفتار