مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری/امام خامنه‌ای حجت‌الاسلام روحانی را به ریاست‌جمهوری منصوب کردند

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دوازدهم دقایقی قبل با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در حسینیه حضرت امام خمینی(ره) آغاز شد.

 

در ادامه اخبار لحظه‌ای مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری را پیگیری می‌کنیم:

 ۱۲:۰۸/ پایان مراسم
مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دوازدهم دقایقی قبل پایان یافت.
 
محور بیانات حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلا در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دوازدهم به شرح زیر است:
 
- جلسه مهمی است و روزهای مهم و تعیین کننده ای است. تصادف و تقارن این مراسم و جلسه با ولایت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) برای دلهای مشتاق ایران مایه تفال و تبرک است. اهمیت این جلسه از دو نظر است؛ اول اینکه آغاز یک دوره مدیریت جدید کشور است. این امیدواری وجود دارد که مسئولانی که همراه رییس جمهور منتخب وارد میدان عمل خواهند شد با ابتکارات جدید و توانمندی های بیش از گذشته ملت را خوشحال کنند. جهت دوم این است که این جلسه نماد مردم سالاری است.
 
- انتخابات مردم و گزینش های مردمی ده مجلس شورای اسلامی بوجود آورده. پنج مجلس خبرگان و پنج شورای شهر و روستا را تشکیل داده. اینها همه از برکت انقلاب است.
 
- نسل جدید ما فراموش نکند؛ ما دوره قبل از انقلاب دیکتاتوری را، در حاشیه بودن مردم و بی اعتنایی به مردم در امر حکومت را با همه وجود دیدیم. مردم قبل از پیروزی انقلاب هیچ نقشی در مدیریت کشور و تعیین مدیران نداشتند. روسا، سلاطین و پادشاهان می آمدند؛ می رفتند و مردم فقط تماشاچی بودند. انقلاب اسلامی آمد مردم را از حاشیه به متن آورد. مردم صاحب اختیار شدند. این دوازدهمین باری است که نتیجه گزینش مردم از اول انقلاب برای مدیریت قوه مجریه مشخص می شود.
 
- در این دوران قریب 40 سال یک سلسله به هم پیوسته مسئولان هستند که هر کدام به سهم خود تلاش و ایفای نقش کردند. امروز محصول کار مجموعه دست اندرکاران جمهوری اسلامی در اختیار مسئولانی است که از امروز با رسمیت مشغول کار می شوند. کسانی که مسئولیت پیدا می کنند باید بر این سرمایه ملی بیفزایند و آن را تحویل مدیران بعد دهند. در این 4 دهه ملت و دولت کارهای بزرگی انجام دادند. زیربناهای علمی و فکری و اجرایی فراوانی در کشور به وجود آمده که قبل از انقلاب وجود نداشت. این زیربناها سکوهای پرش این ملت هستند برای آینده. نسل های جدید با تفکر انقلابی و سرشار از انگیزه تربیت شده اند. 
 
 
 
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی پس از تنفیذ حکم ریاست جمهور، در بخشی از اظهارات خود گفت:  همه ما افتخار خادمی امام رضا (ع) را داریم . ایران اگر امروز کشوری مستقل در جهان اسلام است و اگر با حفظ هویت دینی خود، استقلال ملی و تاریخی دارد، یکی از عوامل برجسته آن وجود بارگاه شریف آن حضرت در این سرزمین است.
 
 
 
وی افزود:  مزار آن امام همچون پرچم برافراشته ای از پیوند هویت ملی و دینی ما ایرانیان است.
 
 
 
روحانی گفت: امام رضا سیاست را آموخت و به آموخت چگونه می توان در سخت ترین دوران، عظمت شیعه را احیاء کرد.
 
 
 
رئیس جمهور گفت: در دورانی که حریف سرگرم جنگ قدرت است با یک تصمیم درست به نفع آرمان امامت عمل کرد و با اکراه نیابت در حکومت پذیرفت تا شیعه را به عنوان یک مذهب سیاسی و اجتماعی احیاء کند.
 
روحانی گفت: نظام امین رای مردم است. 

 

در این مراسم، علاوه بر سران سه قوه، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق، حجت‌اسلام حسن خمینی، سرلشکر جعفری فرماند کل سپاه و دیگر مقامات کشور حضور دارند.

 

 

 
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری، هم اکنون در حال سخنرانی است.

 

۱۱:۰۲/ قرائت متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری  
حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی هم اکنون در حال قرائت متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری است.
 
 
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در این مراسم گفت: انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در شرایطی برگزار شد که کشور به لحاظ مولفه های سیاست خارجی، امنیت ملی و مسائل داخلی در وضعیتی قرار داشت که حضور و مشارکت مردم بیش از هر زمان دیگری ضروری بود.
 
وی تصریح کرد: بدون شک مشارکت حداکثری مردم در این انتخابات تاثیر مهمی در تغییر رویکرد و تعامل کشورهای خارجی با جمهوری اسلامی داشت.
 
وزیر کشور گفت: وزارت کشور به تاسی از رهنمودهای مقام معظم رهبری و در چهارچوب قوانین در راستای برگزاری انتخابات سالم و امن و رعایت بی طرفی و صیانت از آرا مردم به عنوان حق الناس و تعامل کامل با شورای نگهبان و همکاری با دستکاه های قضایی و انتظامی و همراهی رسانه ها و مشارکت احزاب، برنامه های خود را انحام داد.
 
وی در ادامه گفت: انتخابات ۱۲ دوره ریاست جمهوری یکی از حماسه‌های سیاسی ایران بود.

وزیر کشور گفت: ۴۲ میلیون نفر در پای صندوق رای اشتیاق مردم به مشارکت برای تعیین سرنوشت خودشان بود.
 
 

 ۱۰:۴۰/ گزارش وزیر کشور

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم اکنون در حال ارائه گزارشی از روند برگزاری انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری را به حاضران ارائه می‌کند.
 
 
بعد از آن حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، متن حکم رهبر انقلاب در تنفیذ رأی مردم به ریاست جمهوری جناب حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی را قرائت خواهد کرد و رهبر انقلاب اسلامی این حکم را به رئیس‌جمهور منتخب مردم اعطا می‌کنند. 
 

 ۱۰:۳۸/ متن سوگند ریاست جمهوری ایران

متن سوگند ریاست جمهوری ایران به شرح زیر است:

من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعدادها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پیشتیبانی از حق و عدالت، گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم.

 ۱۰:۳۵/ حضور روسای سه قوه

هم اکنون کریم منصوری قاری قرآن در حال تلاوت آیاتی از کلام الله مجید است.
 
آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و علی لاریجانی در این مراسم حضور دارند.
 

 ۱۰:۳۳/ جزئیات مراسم

این مراسم از ساعت ۱۰ و 34 صبح پنجشنبه در حسینیه‌ی امام خمینی (رحمه‌الله)، با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، رؤسای قوا، مقامات کشوری و لشکری، جمعی از سفرا و نمایندگان بلندپایه‌ی کشورهای خارجی و قشرهای مختلف مردم آغاز شد و در شبکه‌های مختلف رادیویی-تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی به صورت زنده پوشش داده خواهد شد.

در این برنامه وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری را به حاضران ارائه می‌کند و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، متن حکم رهبر انقلاب در تنفیذ رأی مردم به ریاست جمهوری جناب حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی را قرائت خواهد کرد و رهبر انقلاب اسلامی این حکم را به رئیس‌جمهور منتخب مردم اعطا می‌کنند.

در ادامه رئیس‌جمهور به بیان سخنان خود می‌پردازد و پس از آن حضار، شنونده‌ی بیانات مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی خواهند بود.