علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با فارس با اشاره به سفر اخیر هیئت عالیرتبه پارلمانی کشورمان به ترکیه گفت: بنده و تعدادی از نمایندگان در چارچوب روابط دوجانبه بین مجالس ایران و ترکیه و جلسات دورهای رؤسای کمیسیونهای سیاست خارجی دو کشور، بنا بر دعوت رسمی رئیس کمیسیون امنیت ملی پارلمان ترکیه به این کشور سفر کردیم.

وی افزود: در جریان این سفر مذاکرات مفصلی با همتایان خود داشتیم که در آن با رئیس کمیسیون‌های دفاعی و سیاست خارجی پارلمان ترکیه دیدار و گفت‌وگو صورت گرفت.

* تقدیم پیام کتبی لاریجانی به رئیس مجلس ترکیه درباره سناریوسازی‌های آمریکا علیه ایران

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: همچنین دیدار جداگانه‌ای با رئیس مجلس ترکیه داشتیم و در آن پیام کتبی علی لاریجانی رئیس مجلس را تقدیم رئیس مجلس ترکیه کردیم؛ در پیام لاریجانی تأکید بر گسترش همکاری‌ها بین دو کشور و همچنین ابراز نگرانی از اقدامات و دخالت‌های آمریکا در منطقه و اقدامات اخیر آمریکا در عرصه هسته‌ای، حقوق بشر و طرح مضحک ترور سفیر سعودی علیه کشورمان مطرح شده و مباحثی هم پیرامون تحولات منطقه ذکر شده بود.

* دعوت رسمی از لاریجانی برای سفر به ترکیه

بروجردی ادامه داد: یک بعد مذاکرات انجام شده با رؤسای کمیسیون‌های دفاعی و سیاست خارجی، وزیر امور خارجه و رئیس جمهور ترکیه روابط دو جانبه بود که بنابر دعوت رسمی رئیس مجلس ترکیه، قرار شد که لاریجانی نیز به این کشور سفر کند که تاریخ انجام این سفر هم اکنون در حال مذاکره است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: گسترش همکاری‌ها در ابعاد مختلف از جمله مسائلی بود که بیشتر مورد تأکید قرار گرفت و طرف ترک هم متقابلاً نسبت به گسترش همکاری‌ها نظر مشابهی داشت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: سطح روابط تجاری ما با ترکیه در آینده نزدیک ۱۵ میلیارد دلار خواهد بود که این نشانگر عزم دو کشور در گسترش روابط اقتصادی، تجاری و توریستی است.

بروجردی ادامه داد: تعداد ایرانیانی که به ترکیه سفر می‌کنند هم بسیار بالا است و باید این سطح توریستی در مورد ایران هم بالا برود لذا این مسئله هم مورد بحثو گفت‌وگو قرار گرفت.

* اعلام مراتب اعتراض ایران به استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو به سران ترکیه

" فاز اول گفت‌وگوها در همه مذاکرات مربوط به گسترش روابط بود "، این نکته‌ای دیگری است که بروجردی به آن اشاره کرد و در ادامه گفت: سامانه دفاع موشکی یا راداری ناتو که قرار است در خاک ترکیه مستقر شود نیز در جریان مذاکرات رسمی مورد بحثو گفت‌وگو قرار گرفت و من مراتب مخالفت و اعتراض جمهوری اسلامی ایران با استقرار این سامانه را به سران ترکیه منتقل و اعلام کردم.

وی در ادامه افزود: آمریکایی‌ها با هدف مشخصی اقدام به استقرار سامانه دفاع موشکی در خاک ترکیه کرده‌اند و با توجه به اینکه امروز اسرائیل یک تهدید برای منطقه است و این رژیم غاصب با دارا بودن صدها کلاهک هسته‌ای موجب ناامنی در منطقه شده است، اما جمهوری اسلامی از توانمندی بالایی برخوردار بوده و رژیم صهیونیستی نمی‌‌تواند تهدیدات خود را عملی کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد: سامانه دفاع موشکی یا راداری ناتو مستقر در ترکیه، در واقع چشم رژیم صهیونیستی در منطقه است و این کار به امنیت ترکیه و کشورهای منطقه کمکی نمی‌کند بلکه برای ایجاد ناامنی پیش‌بینی شده است لذا این مسئله را ضمن بیان مخالفت کشورمان به مقامات رسمی ترکیه از جمله رئیس مجلس و وزیر امور خارجه این کشور اعلام کردم.

* شرط سران ترکیه با غرب برای استقرار سامانه دفاع موشکی در خاک این کشور

بروجردی ادامه داد: البته در مذاکراتی که انجام شد، سران ترکیه میگفتند که ما برای استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو، با کشورهای شرط کردهایم که به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که از خاک ترکیه برای تعرض به جمهوری اسلامی ایران استفاده شود.