آخرین گمانه زنی ها در مورد انتخاب وزیر ورزش و جوانان

وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم با کش و قوس های زیادی همراه بود، این ماجرا از زمانی شروع شد که مجلس نهم 3 گزینه رئیس جمهور برای تصدی وزارت ورزش در ابتدای دولت یازدهم را بدون رای اعتماد و با دست خالی از بهارستان بازگرداند.

گودرزی؛وزیر سه ساله

محمود گودرزی به عنوان چهارمین گزینه حسن روحانی برای وزارت ورزش و جوانان از مجلس رای اعتماد گرفت و در سه سال نخست دولت یازدهم در راس امور ورزش قرار گرفت.او در این مدت به خاطر مخالفت با بسیاری از امور فوتبالی از محبوبیت چندانی برخوردار نشد و در نهایت با افت مدال کاروان ایران در المپیک ریودوژانیرو باعث شد تا او با دولت یازدهم به پایان راه نرسد.

 

سلطانی فر ؛ وزیر آخر دولت یازدهم

مسعود سلطانی فر که اولین فرد پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارت ورزش و جوانان در ابتدای دولت یازدهم بود و نتوانست در آن زمان رای اعتماد بگیرد، بار دیگر از سوی رئیس جمهور این فرصت را پیدا کرد تا بتواند در مدت زمان محدود باقی مانده از دولت یازدهم، اداره امور ورزش و جوانان را به دست بگیرد.

مجلس با ترکیب جدید در دوره دهم رای قابل توجهی به مسعود سلطانی فر داد تا او در 9 ماه پایانی دولت یازدهم در راس وزارت ورزش و جوانان  قرار بگیرد.

 

طرح تفکیک وزارتخانه ورزش و جوانان در هیئت رئیسه مجلس

در هفته‌های گذشته دولت لوایحی مبنی بر تفکیک سه وزارتخانه ورزش و جوانان، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت به مجلس ارائه کرد. ادغام وزارتخانه‌ها در ابتدا با اهدافی چون کاهش هزینه‌های جاری دولت، افزایش کارآیی نظام اداری کشور و چابک‌سازی بدنه دولت انجام شد، اما اهداف فوق تحقق نیافت.

وزارت ورزش و جوانان در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۸۹ و پس از ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در مجلس هشتم تشکیل شد. ادغام این دو سازمان در ابتدا مثبت ارزیابی شد اما با گذشت زمان و به عقیده کارشناسان، وزارتخانه جدید نتوانست وظایف سازمان‌های تفکیک‌شده را به‌خوبی انجام بدهد، از این رو لایحه تفکیک وزارت ورزش و جوانان با هدف تشکیل یک وزارتخانه با نام وزارت ورزش و  یک نهاد با نام سازمان جوانان مطرح شد.

کارشناسان ارزیابی متفاوتی از عملکرد وزارت ورزش و جوانان در بیش از 6 سال فعالیت این نهاد دارند. بسیاری تشکیل این وزارتخانه را برای نظام اداری کشور مفید و تفکیک دوباره آن را موجب حجیم‌تر شدن دستگاه‌ها و افزایش بروکراسی می‌دانند. در مقابل برخی معتقدند وزارتخانه جدید در حوزه جوانان نتوانسته است وظایف سازمان ملی جوانان را انجام بدهد،کارشناسان در این پرونده به بررسی لایحه تفکیک وزارت ورزش و جوانان پرداخته‌اند.

 

وزیر ورزش دولت دوازدهم چه کسی است؟

مسعود سلطانی فر از جمله افرادی است که احتمال وزارت او در دولت دوازدهم  نسبت به سایرین با توجه به اقداماتی که انجام داده بسیار بیشتر است هم چنین با توجه به اینکه جام جهانی 2018 و المپیک 2020را در پیش داریم کسی باید سرکار بیاید که توان ساماندهی وزارتخانه و باشگاه های بزرگی مثل استقلال و پرسپولیس را داشته باشد.