پنج شنبه؛ برگزاری نشست صوری منتخبان شورا/شهردار تهران از پیش انتخاب شده است

منتخبین اصلاح طلب پنجمین دوره شورای شهر تهران پس از پیروزی در انتخابات سال ۹۶ اولین نشست خود را برگزار و در آن ترکیب رئیس و هیئت رئیسه سنی تعیین شد؛ اعضای جدید شورای تهران که همگی از فهرست امید وارد پارلمان تهران می شوند در جلسات پسا انتخابات تصمیم گرفتند برای  انتخاب شهرداری تهران مراحل چندگانه اعمال و سپس گزینه هایی که حائز اکثریت آراء شدند در صحن شورا به تشریح برنامه و اهداف خود برای مدیریت شهر تهران بپردازند و سپس شهردار با رای اعضاء انتخاب شود.

از این رو قرار شد هر عضو شورا ۳ کاندید معرفی کند(۶۳ کاندید) سپس رای گیری کنند، این فرآیند انجام در نهایت ۲۴ نفر انتخاب و از بین آنها ۷ نفر را به عنوان نامزد نهایی تعیین کردند.

با رای ساکنان جدید خیابان بهشت، "نجفی، مرعشی، کولایی، شریعتمداری، مهرعلیزاده، افشانی و بیطرف" کاندیدهای شهرداری تهران شدند البته بیطرف و شریعتمداری به دلیل حضور در کابینه دوازدهم از قطار بهشت پیاده شدند با این حال منتخبان اصلاح طلبان  تاکید می کردند که هیچ گزینه ای انصراف نداده است.

قرار شد کاندیدها، برنامه های خود را ارائه دهند. براساس اخبار منتشر شده گزینه های منتخبان اصلاح طلب برای شهرداری، برنامه هایشان را به صورت مکتوب به هیئت رئیسه سنی شورای پنجم تقدیم کردند. پس از ارائه برنامه از سوی کاندیداهای شهرداری تهران انتظار می رفت رقابت اصلی برای انتخاب شهردار پایتخت وارد مرحله تازه ای شود اما فرآیند منتخبان اصلاح طلب تغییر کرد.

164349

(تصویر برنامه های ارائه شده برای  اداره شهرداری تهران توسط ٥ گزینه شهرداری، از چپ به راست برنامه های افشانی، کولایی، مرعشی، مهرعلیزاده و نجفی)

قرار بود ۵گزینه اصلی از برنامه های خود دفاع کنند و در نهایت ۲ نفر انتخاب و بعد یک نفر انتخاب شود ولی نظر اصلاح طلبان شورای پنجم عوض شد و در یک مرحله شهردار روز پنج شنبه هفته جاری انتخاب می شود.

 حسن خلیل آبادی "منتخب شورای پنجم شهر تهران" با اعلام این خبر، گفت: روز پنج شنبه و پس از صحبت هر ۵ نامزد شهرداری تهران، رأی گیری صورت می گیرد و شهردار معرفی خواهد شد.

مرتضی الویری "رئیس موقت شورای پنجم" نیز خبر داد: جلسات شورای پنجم در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه و نحوه انتخاب شهردار به طور مستقیم از طریق اینترنت  پخش می شود.
حال، این پرسش مطرح می شود "شهردار تهران در جلسه منتخبان اصلاح طلب که اواخر هفته جاری برگزار می شود انتخاب خواهد شد؟ "
 
پرسش مطرح شده از این جهت قابل طرح است که شائبه های مبنی بر اینکه «شهردار تهران از پیش تعیین شده بود» شنیده می شد.
 
محسن هاشمی رفسنجانی"رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران و منتخب اول مردم تهران در شورای پنجم"، درپاسخ به این پرسش"آیا شورای عالی اصلاح طلبان در فرآیند انتخابات شهردار ورود نمی کند، "گفته بود: شورای اصلاحات سعی اش بر این است که تصمیم‌گیری در مورد شهردار را جبهه‌ای ادامه دهد. این کار سختی است. زیرا تصمیم با شورا نیست و با افرادی است که در شورای شهر الان حضور یافتند و معمولا این گونه رای دادن‌ها رای مخفی است ولی من فکر می‌کنم اختلاف در آن حد نباشد.
 
به اعتقاد فرزند آیت الله هاشمی(ره)، تصمیم انتخابات شهردار با اعضاء شورای شهر است از این رو خبرها حاکی است منتخبان اصلاح طلب شورا در جلسات خود به گزینه نهایی دست پیدا کردند و همایش روز پنج شنبه و حتی ارائه برنامه توسط گزینه های دیگر اقدام صوری است.
 
شهربانو امانی"منتخب اصلاح طلب شورای شهر تهران که در شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی" نیز عضویت دارد ضمن بیان این مطلب خبر داد: برای انتخاب نجفی به اجماع رسیده ایم.
 
او از یک سو خبر می دهد: در خصوص دکتر نجفی و انتخاب او به عنوان شهردار تهران یک اجماع وجود دارد و از سوی دیگر می گوید: « خوشبختانه از زمان عقب نیستیم و در موعد قانونی یک شهردار توانمند و کارآمد را انتخاب خواهیم کرد».  
 
البته پیش از این برخی از رسانه ها از جمله سایت خبری «نماینده» از تلاش های تکنوکرات ها برای شهردار شدن محمد علی نجفی خبر داده بودند.

164351 محمد علی نجفی کیست؟

محمد علی نجفی”گزینه اصلی کارگزاران برای شهرداری تهران” از سیاسی ترین مدیران دولت است. نقش او در انتخابات مختلف و فعالیت های سیاسی اش در دو دهه اخیر، باعث سنگینی کفه سیاسی کاری های او شده است.

حال آنکه یکی از انتقادات اصلاح طلبان در سال های اخیر، سیاسی بودن شهرداران تهران بوده، اما اکنون که نوبت به یکی از هم طیفی های آنها رسیده، این فاکتور از نقدها محو شده است!

باید منتظر ماند تا پنج شنبه هفته جاری شهردار تهران معرفی شود؛ براساس آنچه نگاشته شد نشست روز چهارشنبه و پنج شنبه صوری است چراکه پیش از این منتخبان اصلاح طلب در جلسات خود به جمع بندی رسیده اند و قرار است با اجماع حاصل شده مدیریت شهر تهران به یک تکنوکرات واگذار شود.