هشدار صالحی به آمریکایی‌ها درباره خروج از برجام

 علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفتگو با شبکه خبری المیادین تصریح کرد: در صورتی که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود، تمام گزینه‌های ایران روی میز است.

وی افزود: واکنش ایران به چگونگی رفتار آمریکا بستگی دارد و من بعید می‌دانم که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود، زیرا در این صورت خودش ضرر خواهد کرد.

صالحی در ادامه اظهار داشت: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، تاثیری بر ادامه این توافق نخواهد گذاشت، زیرا اتحادیه اروپا، چین، روسیه و سایر کشورهای جهان بر حمایت خود از این توافق تاکید کرده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود، این مسئولیت بر دوش آمریکایی‌ها است و ما مسئول نیستیم، زیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 7 بار در گزارش‌های خود پایبندی ایران به تعهداتش را تایید کرده و در نتیجه هیچ دلیلی برای خروج از توافق هسته‌ای وجود ندارد.

وی با بیان اینکه من امیدوارم روزی فرا نرسد که ایران به اوضاع قبل از توافق هسته‌ای برگردد، افزود: از زمان مذاکرات هسته‌ای ما احتمال نقض آن را می‌دادیم، لذا پل‌های زیادی به منظور بازگشت سریع به آنچه که قبلا داشتیم یا حتی به وضعیتی بهتر از گذشته، احداث کردیم.

صالحی در ادامه توافق هسته‌ای را توافقی تاریخی خواند که آثار آن روز به روز مشخص تر خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران از لحاظ غنی‌سازی اورانیم و تولید آب سنگین و طراحی جدید راکتورهای اراک با کمک چینی‌ها و استخراج اورانیوم، به شکلی بهتر ادامه دارد و اخبار رسانه‌ها در خصوص اختلافات داخلی در ایران بر سر توافق هسته‌ای، سیاسی است.

وی روابط کشورمان با روسیه را در حال توسعه توصیف کرد و گفت: پروژه‌های مشترکی بین ایران و روسیه از جمله ساخت دو نیروگاه بزرگ هسته‌ای پیشرفته در بوشهر وجود دارد و روابط ما با روسیه به‌ویژه در زمینه توافق هسته‌ای روابط  بسیار خوب و عمیق و گسترده‌ است.

صالحی اظهارات رژیم صهیونیستی مبنی بر نظامی بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران را رد و تاکید کرد که طبق فتوای امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، استفاده از انواع سلاح‌های شیمیایی و میکروبی ممنوع است.