دولت روحانی پیرتر شد/ فراموشی وعده ها یکی پس از دیگری

 گروه سیاسی- نمایندگان مجلس معتقدند که دولت دوم حسن روحانی که قرار بود جوانتر باشد، چند سال پیرتر از دولت اول است و این برخلاف وعده های داده شده وی می باشد.

به گزارش افکارنیوز، در همین راستا با بررسی میانگین سن وزرای پیشنهادی رئیس جمهور به مجلس می توان دریافت که این میانگین در حد 60 سال و بطور دقیق تر 58 سال است. البته نمالیگان تاکید دارند که چون وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات 36 سال است، باعث شده به یکبار این میانگین چندین سال پایین بیاید وگرنه میانگین سنی کابینه بالاتر از این حد هم بود.

خبرنگار افکار نیوز در همین راستا و همچنین اولویت های کاری دولت روحانی با برخی از نمایندگان مجلس گفتگو کرده است.

دولت پیر نمی تواند به وعده های خود عمل کند

محمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز معتقد است که دولت دوم روحانی نه تنها فرقی با دولت قبل ندارد بلکه دولت دوم وی پیرتر هم شده است .

وی با بیان اینکه انتخاب وزرای پیر خلاف وعده های رئیس جمهور است، افزود: روحانی وعده داده بود که دولت دوم وی جوانتر باشد این در حالی است که اگر سن کم وزیر ارتباطات نبود، چندین سال دولت پیرتر بود. 

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اضافه کرد: ترکیب تیم اقتصادی و سیاسی دولت روحانی طوری است که نمی تواند موفق باشد و اهداف برنامه ششم توسعه و یا فرامین رهبری را محقق کند.

ابطحی تصریح کرد: با این ترکیب وزرای پیشنهادی و با توجه به اینکه برخی از همین حالا گروه کشی می کنند ، مشخص است که دولت نخواهد توانست به وعده های خود جامعه عمل بپوشد.

وی با تاکید بر اینکه ما نیاز به دولت جوان، کارآمد، بانشاط و متعهد داریم، تصریح کرد: برخی از وزرای پیشنهادی افرادی متخصص و با تجربه هستند که برای کارهای جنبی در دولت مثل شوراها می توانند مفید باشند تا از تجربیات خود استفاده کنند ولی نمی توانند برای کار اجرایی و دوندگی، کفش آهنی بپوشند و بدوند.

 نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نظر ما این است که افرادی باید وزیر شوند که کفش آهنی بپوشند تا شبانه روز دنبال حل مشکلات مردم باشند.

ابطحی تصریح کرد: برخی از وزرای پیشنهادی از نظر علمی خوبند ولی از نظر توانایی جسمی و پیگیری امور ضعیف هستند. اگر مجلس به آنها رای دهد، در حق آنها ظلم خواهد بود چرا که این افراد می توانند در حوزه مشورت خوب کار کنند اما در حوزه عمل و اجرا نمی توانند کارایی داشته باشند.

وی با تاکید بر رفع مشکلات مردم ، آنرا یکی از مطالبات اصلی مردم از دولت دانست و افزود: مطالبات اکثر مردم در حوزه اقتصادی، معیشت، حل تورم و گرانی لجام گسیخته، جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها و قاچاق کالا و واردات بی رویه است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه مجلس جای تعریف و تمجید نیست و احتمالا برخی از وزرا نتوانند از مجلس رای اعتماد بگیرند، افزود: نمایندگان روی برخی وزرا بحث دارند. باید برنامه های آنها چاپ شود و به چالش کشیده شود تا بعد تصمیم گرفته شود.

ابطحی با اشاره به معرفی نشدن وزیر پیشنهادی علوم به مجلس گفت: وزارت علوم حساس است . به خیلی از کسانی که این مسئولیت پیشنهاد می شود به جهت عملکرد چهار سال قبل و مطالبات دانشجویان و کمبود اعتبارات زیر بار این مسئولیت نمی روند.

وی با بیان اینکه دولت در حوزه وزارت علوم و آموزش و پرورش تحت فشار گروههای سیاسی است، گفت: چون این 2 حوزه اثر گذار است و به همین دلیل دولت در تلاش است تا یک نفر برای راضی نگه داشتن گروههای سیاسی یک نفری را معرفی کند تا مورد قبول این گروهها باشد و به همین دلیل طول کشید.

برخی از وزرای پیشنهادی قوی و با تجربه هستند

مهدی مقدسی نماینده اراک در مجلس در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز معتقد است که عدم استفاده از زنان در بین وزرا و استفاده نکردن از افراد جوان برای کابینه از اشکالات کابینه دوم روحانی است.

وی در عین حال گفت: در بین وزرای پیشنهادی افرادی هستند که سوابق خوب و درخشانی دارند. در گذشته هم وزیر بودند و سمت های خوبی داشته که از عهده آنها به راحتی برآمدند.

رئیس کمیته صنعت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعنوان مثال محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت که هشت سال وزیر بازرگانی بوده و مدتی هم در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مسئولیت داشته و در دولت اول روحانی هم معاون اجرایی رئیس جمهور بوده، یکی از افرادی با سابقه و دارای مدیریت قوی است که وزن کابینه روحانی را افزایش می دهد.

مقدسی تصریح کرد: دولت دوم روحانی باید به وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم رسیدگی کند که البته تیم اقتصادی کابینه دوم وی منسجم تر و بهتر است.

جوانگرایی به معنای انتخاب وزیر 30 یا 40 ساله نیست

زهرا سعیدی مبارکه در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز هم معتقد است اینکه یک وزیر جوان معرفی شده خوب است اما میانگین سنی اعضای کابینه باز به نسبت قبل نامطلبوب تر است.

وی تصریح کرد: انتظار ما این است اتفاقات خوبی بیفتد و برنامه هایی که ارائه می کنند، جوانان را ببینند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: منظور از جوانگرایی این نیست که وزرا 30 ساله یا 40 ساله باشند، بلکه میانگین سن کابینه مطلبوب تر باشد.

سعیدی مبارکه با اشاره به معرفی نکردن یک وزیر زن به مجلس گفت: نباید موضوع جنسیت را مطرح کرد و ما هم به این موضوع اعتقادی نداریم اما تاکید داریم که باید شایسته سالاری را در نظر گرفت که در این صورت قطعا وزیر زن می داشتیم.

وی گفت:  زنان جایگاه واقعی دارند. اگر شایسته سالاری را در نظر بگیرند قطعا زنان در کابینه حضور می داشتند.

نماینده مبارکه تصریح کرد: اگر بانک اطلاعاتی قوی در خصوص افراد، جوانان، زنان و مسئولین وجود داشته باشد، شایسته ها انتخاب می شوند که در آن صورت زنان شایسته نیز در مناصب مهم حضور  دارند.

سعیدی مبارکه با بیان اینکه مشکل اصلی کشور در حال حاضر بیکاری است، افزود: هر وزارتخانه باید در حوزه کاری خود به مساله بیکاری توجه کرده و برنامه برای اشتغال داشته باشد.

وی گفت: وزرایی که در دولت قبل بودند و در دولت آینده هم حضور دارند، باید یک تغییر، ایده، نوآوری، فکر و اقدام جدید برای حل معضل بیکاری داشته باشند.

نمایندگان به وزرای پیشنهادی انتقاداتی دارند

سید کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا در مجلس در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز  معتقد است که وزرای پیشنهادی نقاط ضعف و قوتی دارند اما در مجموع این وزرا می توانند رای مجلس را کسب کنند چرا که نگاه مجلس این است که به وزرا رای بدهند و تعامل شود.

 

وی افزود: انتقاداتی وجود دارد و ما نقدهایی به برخی از وزرای پیشنهادی داریم و به صراحت نقدها در نشست ها بیان شد. 

عضو کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: دولت دوم روحانی باید به مشکلات اقتصادی، اشتغال، گمرگات و جلوگیری از قاچاق کالا و ارز ، تولید و اقتصاد مقاومتی توجه ویژه داشته باشد. 

رئیس جمهور در انتخاب وزرا مشورتی با مجلس و نمایندگان نداشت

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز معتقد است روحانی با توجه به تجربه ای که در چهار سال گذشته داشت، وزرای بسیار قوی را معرفی می کرد. 

وی افزود: برخی وزرا خیلی قوی هستند مثل وزیر کشور و بهداشت اما برخی وزرا ضعیف هستند و ای کاش معرفی نمی شدند.

نماینده شیروان با اشاره به وعده های روحانی در چهار سال گذشته در خصوص اشتغال، معیشت مردم و حمایت از تولید، گفت: این وعده ها با داشتن کابینه قوی محقق می شود نه وزرای ضعیف.

عزیزی با بیان اینکه رئیس جمهور در انتخاب و معرفی وزرای پیشنهادی با مجلس هیچ مشورتی نداشت، گفت: حداقل 2 الی سه وزیر پیشنهادی باید تغییر کنند.

وی گفت: انتظار ما این است که دولت دوم روحانی مشکلات بانک ها و موسسات مالی را ساماندهی و به معنی واقعی از تولید حمایت کند و اشتغال را رونق دهد.