پیام مسعود بارزانی برای ۶ پایتخت منطقه ای

مسعود بارزانی در گفتگو با روزنامه الاهرام مصر درباره موضع ترکیه درباره همه پرسی اقلیم کردستان گفت: اظهارنظرهایی که در رسانه ها در این باره مطرح شده، ضد و نقیض است اما به طور اجمالی ترکیه ضد اصل حقوق کردها نیست.

وی افزود: روابط کردستان و همسایه اش ترکیه بسیار خوب است و ما روابط بازرگانی و اقتصادی محکمی داریم. دوستان ترک ما اهمیت اقلیم کردستان برای آنها را درک می کنند و از همین رو دائما با ما هستد و سرمایه گذاری کرده اند و همچنان به سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری در کردستان ادامه می دهند. آنها شرکای خوبی در بیشتر پروژه های ما هستند. روابط ما با اردوغان رئیس جمهور ترکیه بسیار خوب و قدیمی است.

بارزانی گفت: همه پرسی بر اساس منبع قانونگذاری یعنی ملت است و نیازی به اجازه گرفتن از احدی نیست. این اقدامی دموکراتیک و طبیعی است. در کشورهای دموکرات و پیشرفته همه پرسی درباره همه امور برگزار می شود زیرا می دانند که حرف اول و آخر را ملت می زنند.

وی خطاب به ۶ کشور پیام فرستاد و خطاب به دولت مرکزی عراق گفت: ما در این که شرکای خوبی باشیم شکست خوردیم و خواهان این هستیم که همسایگان همپیمان باشیم.

بارزانی خطاب به آنکارا اعلام کرد: کردستان عقبه آسایش و امنیتی شماست.

وی خطاب به دمشق بیان کرد: گزینه های ملت سوریه را مورد ارج می نهیم و اختلافی میان ما نیست.

رئیس اقلیم کردستان عراق خطاب به عربستان تاکید کرد: ملت، دولت و پادشاه دوست هستند و روابط استواری داریم.

وی خطاب به تهران اعلام کرد: ما مواضع آنها در ایام یورش داعش به کردستان فراموش نمی کنیم. آنها اولین کسانی بودند که به یاری ما شتافتند و در کنار ما قرار گرفتند.

خطاب به قاهره نیز گفت: روابط ما با مصر تاریخی است.