بانک های اروپایی عروسک خیمه شب بازی آمریکا در اجرای برجام

بیژن عبدی اقتصاددان در خصوص تأثیرات تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران اظهار داشت: درحال حاضر تأثیر اقتصادی تحریم‌های جدید اعمال شده علیه کشورمان بسیار سنگین‌تر از قبل شده، آن وقت عشق‌مان این است که برجام داریم در حالیکه دست و بالمان واقعاً بسته شده است.

وی با تأکید بر اینکه تولیدات داخلی طی این سال‌ها روند افزایش نداشته است، افزود: با این شرایط دیگر راهی برای دور زدن تحریم‌ها نخواهیم داشت.

این اقتصاددان با اشاره به مذاکرات با گروه 1+5 گفت: آمریکا بعنوان عضوی از این گروه، هر گاه مصوبه‌ای را ابلاغ کند، آن 5 عضو دیگر چون تابعش بوده و عملاً نقش مستقلی در مقابل این ابر قدرت ندارند، ناخودآگاه اجرا کننده خواهند بود.

عبدی ادامه داد: بطور مثال چون بانک‌های اروپایی بیشترین مراودات را با آمریکا دارند، وقتی دستورالعملی از طرف آمریکا صادر شود، آنها به ناچار عقب خواهند کشید.

وی افزود: به بهانه فعالیت‌های برحق موشکی کشورمان دایره تحریم‌ها بطور مستقیم و غیرمستقیم بزرگتر شده است..

این پژوهشگر اقتصاد اسلامی تصریح کرد: به بهانه اثبات عدم نقش ایران در حمایت از تروریسم و پولشویی گروه مالیFATF که دست نشانده آمریکاست بر ما فشار می‌آورد تا به تمامی اطلاعات و حساب‌ها دسترسی یابد، آنها سپاه را که نقش کلیدی و جدی در سازندگی و فعالیت‌های اقتصادی دارد هدف گرفته‌اند، اگر این نهاد تحریم شود، کشورمان ضربه خواهد خورد.

وی بیان داشت: با این بهانه پارادوکسی ایجاد کرده‌اند که دولت نتوانسته آنها را حل کند، از این رو قوه مجریه باید برای مقابله و خروج از این بهانه‌های واهی طرح و برنامه ارائه دهد.

این پژوهشگر اقتصاد اسلامی با اشاره به تشدید تحریم‌ها گفت: اجرای اقتصاد مقاومتی تنها راهکار برون رفت از اعمال تحریم‌هاست، اما تاکنون برنامه خاصی از دولت در این خصوص ندیده ایم، سال گذشته دولت 30 پروژه در راستای اجرای آن تعریف کرد، اما سوال اینجاست این پروژه ها به کجا رسیده و چقدر پیشرفت داشته است؟

عبدی در پایان گفت: طبق قانون دولت باید بطور منظم گزارشی از اقدامات خود درخصوص اجرای اقتصاد مقاومتی به عموم مردم ارائه دهد و رسانه‌ها نیز باید در این زمینه مطالبه گر باشند.