عربستان خواستار نزدیکی دیدگاه‌ها به ایران است

 انور عشقی، رئیس مرکز اطلاعات سیاسی و راهبردی الشرق الاوسط عربستان در گفت‌وگو با رادیو اسپوتنیک افزود: عربستان به منظور نزدیکی دیدگاه‌هایش به ایران و دیگر کشورها درهایش باز است به شرطی که ایران سیاستش نسبت به منطقه را تغییر دهد. بنابراین بعید می‌دانم که عربستان از وزیر کشور عراق خواسته باشد تا میان ریاض و تهران میانجیگری کند. او در ادامه گفت: ما امیدواریم که ایران یک کشور اسلامی همسایه و دوست برای ما باشد و از سیاست‌هایش در منطقه دست بردارد، اما بر عکسش را عمل می‌کند. عشقی همچنین گفت: بحران قطر به‌زودی حل خواهد شد، اما بحران ایران زمان بیشتری خواهد برد و شروطی دارد.

 

استقبال ایران از میانجیگری عراق میان تهران و ریاض

همزمان شبکه خبری الجزیره روز گذشته در خبری فوری به نقل از وزارت‌خارجه ایران نوشت: «ایران میانجیگری وزیر کشور عراق میان تهران- ریاض را اقدامی مثبت خواند.» به گزارش ایرنا به نقل از الجزیره، وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: «ما از هر میانجیگری که به تحقق ثبات و امنیت در منطقه منجر شود، استقبال می‌کنیم.» وزارت‌خارجه ایران با بیان اینکه هنوز پیام آشکاری درباره تمایل عربستان برای تقویت روابط دریافت نشده، افزوده است: «امیدواریم عربستان به جنگ یمن پایان دهد و واقعیت‌ها را بپذیرد.» الجزیره به جزئیات بیشتر درباره این خبر اشاره‌ای نکرده است. وزیر کشور عراق در سفر اخیر خود به ایران اعلام کرد که سعودی‌ها از مسوولان عراقی خواسته‌اند که میان تهران-ریاض وساطت کنند. البته چند ساعت بعد برخی از خبرگزاری‌ها به نقل از وزیر خارجه عراق نوشتند که ریاض چنین درخواستی را مطرح نکرده است.

 

ایران و عراق از همسایگان مفید هستند

از سوی دیگر عثمان العمیر سردبیر روزنامه ایلاف عربستان در صفحه توییتر خود نوشت: «دو نوع همسایه وجود دارد؛ همسایه مفید و همسایه غیرمفید و من گواه می‌دهم که عراق و ایران از همسایگان مفید و سودمند هستند، بعد از رسیدن به تفاهمات زیاد و اختلافات کم.» عثمان العمیر از بزرگ‌ترین و بارزترین روزنامه‌نگاران معاصر سعودی به شمار می‌رود و برخی از فعالان سیاسی بر این نظرند که این توییت وی براساس برخی داده‌ها و اطلاعات جدید است و تنها نظر شخصی او نیست. او پیش‌تر و در زمانی که ایران و عربستان بر سر کاهش تولید نفت در اوپک به توافق رسیدند، در گفت‌وگو با روسیا الیوم گفت: «امکان آن وجود دارد که مشکلات مذهبی را کنار گذاشت و شاهد همکاری‌های دوجانبه‌ای میان عربستان و ایران برای دور کردن منطقه از تنش‌ها باشیم. همان‌طور که این همکاری‌ها در بخش اعظمی از دوره «فهد» و «عبدالله» دو شاه پیشین عربستان دیده شده است.» در یک ماه اخیر، حضور حجاج ایرانی در حج 96، دیدار و مصافحه ظریف و عادل الجبیر وزرای خارجه در حاشیه نشست سازمان همکاری در استانبول و متعاقب آن صدور ویزا برای هیات‌های دیپلماتیک دو کشور به‌عنوان نشانه‌های تغییر در سیاست‌های عربستان در قبال ایران هویدا شده است که پس از انتصاب محمدبن‌سلمان به‌عنوان ولیعهد جدید سعودی در دو ماه اخیر صورت می‌گیرد.