وقتی نفت ما را دیگر نخرند!

به گزارش شرق:برخي از كارشناسها معتقدند ممكن است طرح كاهش روابط با انگلستان چندان به سود ايران نباشد. اساسا طرح كاهش رابطه با انگلستان را چقدر اجرايي ميدانيد؟

وقتی طرحی در مجلس رأی بیاورد و به تایید شورای نگهبان برسد، قانون است و صددرصد باید اجرایی شود. اگر دولت هم چنین قانونی را اجرایی نکند باید پاسخگو باشد. ما با کسی شوخی نداریم و پروتکلی با انگلستان نداریم که بخواهیم نگرانش باشیم. جمهوری اسلامی حرف زور را با زور جواب می‌دهد. نظام ما شاید تنها نظام مستقل جهان باشد و قطعا کاهش روابط با انگلستان رأی می‌آورد و اجرایی می‌شود. البته ما با انگلستان قطع رابطه نمی‌کنیم و این را صلاح نمی‌دانیم اما باید گلی به انگلستان بزنیم تا بدانند که ما با کسی شوخی نداریم؛ البته باید جوانب امر هم سنجیده شود.

آیا طرح کاهش رابطه با انگلستان یک نوع دیپلماسی واکنشی نیست؟
چرا، واکنشی است ولی دیپلماسی واکنشی الزاما نوع غلطی از دیپلماسی نیست و در راستای منافع ملی است. جمهوری اسلامی پیشگام در دشمنی و اذیت و حمله نیست اما در مقابل ظلم عکس‌العمل نشان می‌دهیم. اگر انگلستان مثل آدم رفتار می‌کرد ما این کار را نمی‌کردیم.
هر کار و عملی که ما انجام می‌دهیم و هر تصمیمی که می‌گیریم فوایدو ضرر‌هایی‌ هم دارد ولی در شرایط کنونی فواید کاهش رابطه با انگلستان از داشتن رابطه در این سطح بیشتر است.
چرا؟
چون ما درباره اصل نظام با کسی شوخی نداریم.
برخی می‌گویند بسیاری از مسوولان کشور فرزندانشان در انگلستان تحصیل می‌کند، این طرح کاهش رابطه یک نوع پیام برای آنان است؟
نظام ما با هیچ کسی تعارف ندارد و وقتی منافع نظام تهدید شود، مهم نیست فرزندان مسوولان یا غیرمسوولان در انگلستان تحصیل می‌کنند یا نه؟ البته این‌گونه رویه‌ها هم اگر هست باید اصلاح شود. منافع ملی ما بیشتر از این اهمیت دارد و باید از منافع اشخاص گذشت.
چرا کاهش رابطه از انگلستان شروع شده، چون کشورهای دیگر هم رفتار مشابهی با جمهوری اسلامی داشته‌اند؟

چون وضعیت انگلستان با کشورهای دیگر فرق دارد؛ انگلستان هنوز هم فکر می‌کند که ارباب است و جهان مستعمره اوست و ما شیطنت‌های بیشتری در رفتارش دیدیم.
این طرح به دلیل تحریم بانک مرکزی از سوی انگلستان نیست؟

بانک مرکزی برای ما خیلی مهم است و این هم تاثیر‌گذار است اما تنها این مورد دلیل این طرح نیست. این را هم بگویم که تحریم بانک مرکزی مخالف پروتکل جهانی است و نباید بانک مرکزی جمهوری اسلامی را تحریم کنند، البته نمی‌توانند این کار را بکنند. انگلستان بدجنسی‌هایی دارد که باید از این کشور شروع می‌شد.
این قطع رابطه‌ها ادامه دارد؟

ما با هر كشوري كه با جمهوري اسلامي دوست باشد دوستيم و با هركسي كه با ما دشمن باشد دشمن خواهيم بود؛ ترسي هم نداريم. مگر تا الان در انزوا و تحريم نبوديم، مگر ۳۲ سال نيست كه در انزوا قرار داريم، اينها مهم نيست چون ما در انزوا هم ميتوانيم پيشرفت كنيم. مگر چين و كره شمالي را هم تحريم نكردند، آنها در تحريم نيز پيشرفت كردند. ما بسيار ثروتمنديم و نيازي به كسي نداريم. هر موقع نفت ما را نخرند آغاز پيشرفت ماست و هر موقع تمام كشورهاي ابرقدرت از ما روي برگرداندند روز آغاز پيشرفت خواهد بود.