انتقاد موسوی از برنامه وزیر پیشنهادی نیرو

 سید ابوالفضل موسوی بیوکی نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی صبح امروز یکشنبه (29 مرداد 96) در ادامه بررسی‌های برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم و در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو طی سخنانی یکی از اصلی‌ترین مشکلات ایجاد شده در تامین آب شرب پایدار و مطمئن شهرها و روستاهای کشور را تغییر اقلیم، کاهش منابع آب زیرزمینی و خشکسالی‌های ادامه دار کشور عنوان کرد.

وی افزود:‌ منابع آب تجدیدپذیر کشور چالش‌های اساسی در تامین آب شرب در کمیت و با کیفیت مناسب ایجاد شده است.

نماینده مردم یزد در مجلس با اشاره به اینکه بدون شک آب یکی از چالش‌های اصلی کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: به ویژه برخی تجمعات و نزاع‌ها در برخی استان‌ها نگرانی‌هایی در این خصوص افزایش می‌دهد. 

وی بر همین اساس اضافه کرد: بنابراین مدیریت منابع آب شاید مهمترین خواسته مردم از دولت باشد. به دلیل اتخاذ سیاست‌های غلط در موضوع آب در دولت‌های نهم و دهم موضوع آب از موضوع عادی به یک مسئله امنیتی سیاسی تبدیل شده است و تنش‌هایی در این باره در کشور شکل گرفته است.

موسوی بیوکی همچنین خاطرنشان کرد: گاها خود دولت نیز در این تنش‌ها شریک شده و ادامه این اعتراضات در دولت یازدهم ادامه پیدا کرد. بدیهی است اگر سدی در این دوران ایجاد شده که به ضرر محیط زیستی است، باید راه حل جبران آن اندیشیده شود و به مسائل به طور جدی دنبال شود. 

«مشکلات انرژی در بخش آب و برق در چند سال اخیر به سمت حل شدن نرفت و لذا باید راه حل‌های اساسی صورت گیرد. آنچه در برنامه‌های آقای بیطرف دیدم برنامه جامعی برای حل این موضوع ارائه نشده و فقط جملاتی به عنوان دیدگاه کلی، اهداف کلان، راهبردهای کلیدی،‌چالش‌ها و راهبردها آمده است»

نماینده مردم یزد در مجلس ادامه داد: در برنامه‌های وزارت نیرو اهداف کمی آن نشانی از حل این موضوع نیست. آقای بیطرف! بر اساس اطلاعات موجود که از وزارت نیرو گرفته شده است 56 درصد از منابع تامین آب شهری وابسته به منابع آب زیرزمینی و از طریق چاه‌ها صورت می‌گیرد و 85 درصد منابع تامین آب روستایی نیز منابع آب زیرزمینی است.

وی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: منابع آبی زیرزمینی در حال حاضر به دلیل عدم تغذیه مناسب با دو مشکل اساسی مواجه شده که عمده مشکل آن افت کیفیت منابع آب در اختیار است.