اولین جلسه هیئت دولت دوازدهم

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در اولین جلسه هیئت دولت دوازدهم، رای مردم به دولت را مشروط به اعتدال و عمل به وعده‌‌ها دانست و با تاکید بر اینکه مشروعیت ما منوط به خدمت به مردم است، اظهارداشت: دولت وظیفه‌ای بالاتر از تولید و اشتغال ندارد و رشد بالا و تحول اقتصادی جز با هماهنگی و جذب سرمایه و فناوری ممکن نیست.

وی در این جلسه که عصر یکشنبه برگزار شد، هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور به منظور ایجاد تحول در مسیر خدمت به مردم و پیشرفت و تعالی کشور را مورد تأکید قرار داد.

روحانی با بیان اینکه دولت دوازدهم از 29 اردیبهشت تا 29 مرداد مراحل مختلفی را سپری کرده است، اظهار داشت: در 29 اردیبهشت مردم با حضور خود حماسه عظیم و بزرگی را خلق کردند که افتخاری برای تاریخ و ملت ایران محسوب می‌شود. البته مردم در همه انتخابات گذشته، وفاداری خود را نشان داده و حضور باشکوهی داشتند اما اینبار حضور مردم بسیار پرشورتر و باشکوه‌تر بود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در انتخابات اخیر همه جناح‌ها و گروه‌ها، آزادانه حرف‌ها و مطالبات خود را با صدای رسا و بلند و در برخی از شهرستان‌ها در قالب اجتماعات عظیم چند ده هزار نفری اعلام کردند.

روحانی گفت: مرحله بعد از انتخابات مراسم تنفیذ و تحلیف بود که بسیار جلسه شکوهمندی شد و می‌توان گفت که در تاریخ تحلیف‌های کشورمان بی‌نظیر بوده است و در تاریخ سیاسی کشور نظیر نداشته که 105 کشور و سازمان بین‌المللی در سطح بسیار بالا در مراسم تحلیف شرکت کرده باشند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در شرایطی که دشمنان قصد داشتند ما را منزوی نشان دهند هم مردم و هم مسئولین کشورهای جهان با حضور گسترده خود این حرف ناصحیح انزوا را رد کردند.

روحانی اضافه کرد: در آخرین مرحله برای تشکیل دولت دوازدهم نیز موضوع بررسی صلاحیت وزرا در مجلس شورای اسلامی انجام گرفت که در این مرحله مجلس به طور تمام و کمال وارد عمل شد و نطق‌های موافقین و مخالفین در فضای بسیار مناسبی ایراد گردید و چنانچه گفته شد این مراسم اینبار در محیط بهتر، صمیمانه‌تر و برادرانه‌تری برگزار شد که بسیار ارزشمند و مهم است.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی با رأی اعتماد بسیار بالای خود به وزرای پیشنهادی، هماهنگی خود را با دولت نشان داد که این موضوع هم بسیار حائز اهمیت است و رأی اعتماد بالای آنها به وزرا نشان می‌دهد که نمایندگان مجلس به مسیر دولت یازدهم اعتماد دارند، چرا که سرمایه ما بعد از لطف خدا و حمایت‌های مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری، کار و تلاش وزرا و مسئولین اجرایی در سطح کشور است و آراء نمایندگان نشان داد که به مسیر طی شده در دولت یازدهم اعتماد دارند. البته تردیدی نیست که فعالیت‌ها و کارهای انجام شده کاملاً بی‌عیب و نقص نیست و همه باید تلاش کنیم که اشکالات موجود را هر چه بیشتر کم کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: اینکه نمایندگان مجلس بعد از سخنان مختلفی که در خصوص سیاست خارجی زده شده به وزیر امور خارجه رأی بالایی می‌دهند، نشان می‌دهد که مسیر سیاست خارجی دولت را قبول دارند و اینکه به وزیر کشور و وزرای اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی و آموزشی نیز رأی بالایی می‌دهند نشان دهنده آن است که سیاست‌ها و برنامه‌های دولت را در این عرصه‌ها تأیید می‌کنند. البته همه مردم از ما خواهان تلاش و کوشش بالاتری هستند و در دولت دوازدهم این تلاش‌ها به طور گسترده انجام خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای دولت دوازدهم به پیشگاه ولی عصر(عج) توسل و تبرک می‌جوییم، گفت: از امام عصر ارواحنا فداه استمداد می‌طلبیم که دولت دوازدهم را مورد لطف و عنایات خویش قرار دهند. همانطور که در دولت دوازدهم نیز با لطف و توجهات ائمه اطهار(ع)  توانستیم از بسیاری از مشکلات عبور کنیم و اگر این عنایات و توجهات نبود، چه بسا نمی‌توانستیم در این راه سخت به منزلگاه برسیم.

روحانی با قدردانی از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روند بررسی صلاحیت وزرای کابینه دوازدهم، گفت: قوای مجریه و مقننه هر دو برآمده از اراده و رأی مردم هستند و مشروعیت سیاسی و حقوقی خود را از آراء مردم اخذ می‌کنند و سایر مقامات رده بالا نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم از این مشروعیت برخوردار هستند، ضمن اینکه مشروعیت دینی ما هم به این است که در مسیر حق و اجرای فرامین خدا و خدمت به مردم حرکت کنیم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم خدمت به مردم و جلب رضایت آنان، تصریح کرد: سعادت بسیار بزرگی است که خداوند از امروز برای خدمت به مردم بر دوش ما قرار داده است و اگر بتوانیم حتی گرفتاری یک نفر را حل کنیم بسیار ارزشمند است، چه برسد به اینکه تصمیماتی اتخاذ کنیم که میلیون‌ها نفر از مردم احساس آرامش، رفاه و راحتی کنند.