به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) پارلمان از دقایقی قبل وارد بررسی کلیات طرح دوفوریتی کاهش رابطه با رژیم سلطنتی انگلیس شدند و با ۱۷۹ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ رأی مأخوذه، به کلیات این طرح دوفوریتی رأی مثبت دادند و آن را به تصویب رساندند، بر این اساس "سایمون گس" سفیر انگلیس در تهران در یک قدمی اخراج قرار گرفت.

در صورت تصویب جزئیات طرح مذکور، " سایمون گس " سفیر انگلیس در تهران اخراج و روابط تهران - لندن به سطح " کاردار " تنزل می یابد.

وکلای ملت در جلسه علنی چهارشنبه هفته گذشته، دوفوریت این طرح را با ۱۶۲ رأی موافق به تصویب رساندند.

نمایندگان هم‌اکنون وارد بررسی جزئیات طرح مذکور شدند که در صورت تصویب نهایی، وزارت امور خارجه موظف می‌شود در چارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت بزرگ ایران ظرف دو هفته روابط سیاسی را با دولت انگلیس به سطح " کاردار " تنزل داده و روابط اقتصادی و بازرگانی را نیز به حداقل ممکن برساند.

به گزارش فارس، طرح دوفوریتی کاهش رابطه با رژیم سلطنتی انگلیس به دنبال اقدامات خصمانه دولت انگلیس در طول یک صد سال اخیر و اقدام اخیر این کشور در تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه شد.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس در جریان بررسی دوفوریت این طرح در صحن علنی، گفت: طرح کاهش روابط با رژیم سلطنتی انگلیس با توجه به اقدام اخیر آنها در تحریم بانک مرکزی کشورمان برخلاف تمام ضوابط بین‌المللی، مطرح شده است.

وی افزود: کارنامه انگلیس قبل از پیروزی انقلاب مملو از خیانت و جنایت علیه ملت ایران بوده و آنها متعرض حقوق ملت ما در سالیان متمادی شده‌اند، در جنگ‌های جهانی نیز انگلیسی‌ها عامل اصلی جنایت علیه ملت ایران بوده و در تمام جنایات آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی رژیم سلطنتی انگلیس نیز شریک آن جنایات بوده است.

بروجردی خطاب به علیاکبر صالحی وزیر امور خارجه، گفت: شما به عنوان رأس دستگاه دیپلماسی کشور در وزارت امور خارجه باید سفیر رژیم انگلیس از کشورمان را اخراج کنید چراکه در این شرایط ما نباید اجازه داشتن روابط عادی با انگلیسیها را صادر کنیم، روابط رژیم انگلیس با جمهوری اسلامی ایران خصمانه است.