فراکسیون امید دیگر فراکسیون اصلاح‌طلبان نیست

 صادق زیباکلام ضمن انتقاد از عملکرد فراکسیون امید در جریان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی به انتخاب گفت: این ۱۵۰ تا ۱۱۰ نماینده‌ای که به‌عنوان فراکسیون امید و نزدیک به اصلاح‌طلبان در مجلس دهم جمع شده‌اند، ظرف این دو سال گذشته به هیچ وجه کارنامه خوبی به جا نگذاشتند، البته به جز چند نفر انگشت‌شمار.

وی اضافه کرد: عملکرد فراکسیون امید را از بسیار جهات می‌توان ناامید‌کننده خواند. البته باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که این عملکرد ناامید‌کننده‌ فراکسیون به اعضایی که به‌عنوان لیست امید انتخاب به مجلس راه یافته برمی‌گردد یا مدیریت فراکسیون امید یعنی دکتر عارف یا در یک سطح کلان‌تر یعنی مدیریت اصلاحات و اصلاح‌طلبان.

 زیباکلام تاکید کرد: از این مسئله نمی‌توان غافل شد که در این مجلس با حضور پرشمار اصلاح‌طلبان که نماینده ملت هستند، وزیر اصلاح‌طلب رای نیاورد.

وی تاکید کرد: علی رغم همه امید‌ها و انتظاراتی که به لیست امید داشتیم، اما واقع مطلب این است که به جز یک تعداد انگشت‌شمار، مابقیشان چنگی به دل نمی‌زنند.

همچنین سایت اصلاح‌طلب فردا نوشت: فراکسیون امید فراکسیون اصلاحات نیست. با اعلام نتایج رسمی رای اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم مشخص شد، جملگی وزرایی که بدنه حامی جریان اصلاحات بدانها اعتراض داشته و نکاتی را در نقد آنان مبذول می‌داشتند، با رای بالا و مطلوب انتخاب شده‌اند؛ رحمانی فضلی وزیر اصولگرای دولت یازدهم و دوازدهم نماد شاخص این وزراست. در مقابل می‌توان گفت شاخص‌ترین وزیر اصلاح‌طلب (‌از منظر تشکیلاتی و جناحی) نتوانست حائز اکثریت آرا شده و به عنوان وزیر نیرو به کابینه دوازدهم راه یابد.

 اگر از اساس هیچ یک از نمایندگان اصلاح‌طلب! فراکسیون امید به مجلس راه نیافته و چنین فراکسیونی نداشتیم، آیا تغییری در ترکیب و صورت‌بندی وزرای کابینه، جامه عمل می‌پوشید؟ دوستان در پاسخ نفرمایند که ظریف و زنگنه و آخوندی و حجتی رای آورده‌اند! آنان از مجلس نهم نیز حائز رای اعتماد شده بودند.

 دوستان چه نقش ملموس و مطلوبی ایفا کرده‌اند؟ مانع رای‌آوری کدام وزیر مورد اعتراض شده و به رای آوری کدام وزیر کمک کرده‌اند؟

مع‌الاسف و شوربختانه باید گفت، که عده‌ای اصلاح‌طلب‌نما بیش از منتقدان اصلاحات به این اردوگاه آسیب می‌زنند و از اساس فراکسیون امید هم از حداقل قدرت لابی‌گری و چانه‌زنی و ایفای نقش فراکسیونی عاجز است، آنچنان که 142 نماینده در اقدامی بی‌سابقه در اعلام موافقت از بیطرف نام‌نویسی می‌کنند و آنگاه در لحظه رای اعتماد، تنها 132 نفر به او رای می‌دهند هر چه هست این رای اعتماد نشان داد که برای اردوگاه اصلاحات از این فراکسیون امید، هیچ آبی گرم نشده و در هیچ بزنگاه و گلوگاهی نمی‌توان روی آنان حساب باز کرد.

با این حال بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید به ایسنا گفت: این فراکسیون مجموعا از نتیجه آرا راضی است چرا که تعارض چندانی با نظر فراکسیون نداشته است.

وی اضافه کرد: ما به دلایل متعدد نظر نهایی فراکسیون امید را درباره وزرای پیشنهادی اعلام عمومی نکردیم. البته نتیجه به اطلاع اعضای فراکسیون رسیده بود اما به دلیل اینکه ممکن بود روی نتیجه اثر بگذارد و با چالش مواجه شویم ترجیح دادیم آن را اعلام نکنیم، در مجلس هم نظر فراکسیون مشخص بود.

اما محمود صانعی عضو فراکسیون امید در توئیتی،  علت رأی نیاوردن بیطرف را، چالش آب، لابی ضعیف، نطق غیراثرگذار، و «صداقت و شفافیت» دانست.

پروانه مافی دیگر عضو فراکسیون گفت؛ فراکسیون امید تصمیم داشت به برخی وزرا رأی ندهد.