تاثیر نطق تند اصلاح‌طلبان بر رأی وزیر ارشاد

 فراکسیون اصلاحات برای رای نیاوردن چند وزیر در جلسه رای اعتماد به کابینه دوازدهم تلاش زیادی کرد. یکی از این گزینه‌ها، عباس صالحی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که اصلاح‌طلبان آنرا گزینه غیرهمسو می‌خواندند.

در این راستا دو نماینده اصلاح‌طلب به عنوان مخالف عباس صالحی در صحن علنی مجلس سخنرانی کردند.

محمود صادقی یکی از مخالفان صالحی بود که نداشتن توانمندی، تجربه مدیریتی و اقتدار برای مدیریت عرصه پرچالش فرهنگ و هنر را از دلایل مخالفت خود با وی مطرح کرد.

قاسم میرزایی نیکو، نماینده حوزه انتخابیه دماوند و فیروزکوه از فهرست امید(اصلاح طلبان) نیز به عنوان مخالف دوم سیدعباس صالحی، سخنرانی تند و تیزی را ایراد کرد که تقریبا تندترین سخنان علیه یک وزیر در جلسه رای اعتماد بود. سخنانی که جنجال زیادی به پا کرد و یادآور مواضع رادیکال نمایندگان این جناح در مجالس گذشته بود.

میرزایی نیکو با انتقاد از روحانی که چرا صالحی را برای این پست انتخاب کرده، رأی آوری روحانی را به اظهارنظر رئیس جمهور اسبق مرتبط دانست و گفت: «حمایت تمام قد اصلاح‌طلبان از جنابعالی را یادم نمی‌رود. بله؛ شما صد در صد به تفکر ۲۴ میلیونی خیلی بدهکار هستید.»

با وجود این مخالفت‌ها اما عباس صالحی توانست با ۲۴۲ رای به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم به کابینه راه یابد. جالب اینجاست که میزان قاطعیت آرای صالحی به حدی بود که در تاریخ جمهوی اسلامی وی دومین وزیر ارشادی است که چنین رأی بالایی را کسب کرده است.

در کل آرای کابینه دوازدهم نیز صالحی از جمله وزرایی است که رأی بالایی کسب کرده است. با این وجود فراکسیون امید که بیشترین تلاش را برای حذف صالحی از کابینه داشت در این عرصه کمترین توفیق را یافت و وزن و کیفیت فراکسیونی خود را به نمایش گذاشت.