به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه در بررسی جزئیات طرح دو فوریتی کاهش روابط با انگلیس پس از استماع اظهارات موافقان و مخالفان و بررسی چند پیشنهاد ماده واحده این طرح دو فوریتی را با ۱۷۱ موافق، ۳ مخالف و ۷ ممتنع از ۱۹۶ نماینده حاضر به تصویب رساندند.

بر اساس ماده واحده این طرح، وزارت خارجه موظف شد در چارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت ایران ظرف دو هفته روابط سیاسی با دولت انگلیس را به سطح کاردار تنزل دهد و روابط اقتصادی و بازرگانی را نیز به حداقل ممکن برساند.

بر اساس تبصره یک این ماده واحده مقرر شد در صورت تغییر سیاست های خصمانه کشورهای انگلیس، وزارت امور خارجه می تواند سطح روابط را ارتقاء دهد.

نمایندگان مجلس در تبصره ۲ این ماده واحده نیز وزارت خارجه را موظف کردند در مورد سایر کشورهایی که رفتارمشابه انگلیس داشته باشند گزارشی جهت اخذ تصمیم مناسب به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

به گزارش مهر، در بررسی پیشنهادات هیچ کدام از پیشنهادات مطرح شده در جلسه علنی امروز به رای مجلس نرسید و آنچه در کمیسیون امنیت ملی مجلس به تصویب رسیده بود عینا تصویب شد. از جمله پیشنهادات حذف تبصره ۲ بود که دولت خواستار حذف آن بود.

حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه در موافقت با حذف این تبصره تاکید کرد که وجود این تبصره احساس تزلزل در روابط با همه کشورها ایجاد می کند در حالیکه وزارت خارجه روی وظیفه ذاتی خود تاکید دارد و نباید موضوع انگلیس را به روابط با دیگر کشورها تعمیم دهیم.