پوتین، نقشه‌های نتانیاهو درباره ایران را نقش برآب کرد

 یک روزنامه روس در مطلبی نوشته واکنش «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه به اظهارات ضد ایرانی «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شهر «سوچی» برنامه‌های «نتانیاهو» را به هم ریخت و باعث شد کابوس او به واقعیت بپیوندد.

روزنامه «پراوادا» نوشت: «کابوس نتانیاهو به واقعیت پیوست. نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رزمندگان حزب‌الله در حال آمده شدن برای حمله به اسرائیل با قرار دادن سوریه به عنوان سنگر هستند. نخست‌وزیر اسرائیل این 'خبر وحشتناک' را روز 23 آگوست، حین دیداری با ولادیمیر پوتین در سوچی در میان گذاشت. اما، علی‌رغم حالت هیجانی نتانیاهو، رهبر روسیه، در وضعیتی آرام قرار داشت.»

پوتین گفت: «ایران، متحد راهبردی روسیه در خاورمیانه است. اما اسرائیل هم شریکی مهم برای روسیه در منطقه است.»

«پراوادا» نوشته مسکو منافع امنیتی اسرائیل را در نظر می‌گیرد و آن طور که کارشناسان می‌گویند در حال انجام یک بازی ژئوپولتیکی پیچیده برای ایجاد موازنه بین تهران و تل‌آویو است. 

نتانیاهو، میهمانی پرسفر به روسیه است. سال 2016 او دو بار میهمان کاخ کرملین شد. سفر اخیر او به سوچی هم دومین سفرش در طول سال جاری بود.

پراوادا علی‌رغم این می‌نویسد: «نتانیاهو، اما در دیدار اخیرش با ولادیمیر پوتین در محل سکونت وی در سوچی، نتوانست او را تحت تأثیر قرار دهد.»

«طبق گفته شاهدان عینی  که در گفت‌وگوهای علنی این دو نفر حاضر بودند، نخست‌وزیر اسرائیل بسیار هیجانی و در مواقعی در آستانه هراس قرار داشت. او برای رئیس‌جمهور روسیه، تصویری از آخرالزمانی را به تصویر کشید که جهان در صورت عدم مهار ایران به چشم خواهد دید.»

به نوشته روزنامه روس، «نتانیاهو همچنین به پوتین گفت که اسرائیل به غایت درباره مشارکت ایران در درگیری‌های سوریه نگران است. او همچنین گفت که تهران در حال تلاش برای 'توسعه خزنده' نفوذش در خاورمیانه به بهانه حل و فصل صلح‌آمیز مسائل سوریه است.»

نتانیاهو همچنین به پوتین گفت که ایران در حال تصرف سرزمین‌هایی است که ائتلاف بین‌المللی و روسیه از داعش در سوریه پس می‌گیرند. او همچنین به پوتین گفت: «تهران، نیتش برای نابودی اسرائیل را پنهان نمی‌کند.»

روزنامه روس در ادامه نوشته است: «اما واکنش مسکو چه بود؟ هنگامی که نتانیاهو در حال تشریح این سناریوی وحشتناک برای پوتین بود، رهبر روسیه از سر دلسوزی خمیازه می‌کشید، مثل اینکه می‌خواست بگوید: 'متاسفم که نمی‌توانیم در این مورد کمکی به شما بکنیم.'»

پراوادا در بخش دیگری تأکید کرده است: «حقیقت این است که برای مسکو، تهران تنها نیروی موازنه در برابر ائتلاف قدرتمندی متشکل از پادشاهی‌های عرب ثروتمند است که در تلاش برای ایجاد یک ائتلاف مشابه ناتو و تحمیل قواعد واشنگتن در سراسر خاورمیانه هستند.»

«بنابراین، کرملین علاقه‌مند است نفوذ تهران در منطقه را بیش از پیش تقویت کند. موضوع پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای تقریباً حل و فصل شده؛ این روسیه است که حامی پذیرش زودهنگام ایران در این سازمان است. هنگامی که این اتفاق بیفتد، خود همین رویداد به تنهایی برنامه‌های آمریکا برای حمله هوایی به خاک ایران را بر هم می‌زند.»

در پایان این مطلب تأکید شده است: «بنیامین نتانیاهو، نتوانست  پوتین را درباره ضرورت جلوگیری از 'توسعه‌طلبی ایران در خاورمیانه' متقاعد کند. اسرائیل، برای روسیه دوست است، اما تل‌آویو نمی‌تواند درس تدوین سیاست‌ها در خاورمیانه را به روسیه تعلیم بدهد.»