بررسی بازدید از مراکز نظامی در هیات نظارت بر برجام
علی‌اکبر صالحی در حاشیه برگزاری اولین همایش ملی فناوری کوانتومی در جمع خبرنگاران، درباره برگزاری نشست وزیران خارجه ایران و ۱ + ۵ درباره برجام در مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت: تا جایی که می‌دانم، دکتر ظریف و وزارت خارجه این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنند. ما اطمینان داریم که وزارت خارجه در رابطه با پیگیری اجرای برجام و جلوگیری از هرگونه اعمال فشار، تلاش خود را خواهد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در این خصوص نامه‌هایی به مدیرکل آژانس انرژی اتمی و خانم موگرینی نوشته شده، ما هم به پیگیری‌های وزارت خارجه در رابطه با برجام اطمینان لازم را داریم.

صالحی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای آمریکایی‌ها برای بازدید و بازرسی از تأسیسات نظامی ایران گفت: برخی تلاش می‌کنند در برجام خدشه وارد کنند که به واسطه این موضوع، ایران را تحریک کنند تا تصمیماتی اتخاذ شود که منجر به بهانه مورد نظر برای آن‌ها باشد.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی، این مسئله از سوی هیأت نظارت بر برجام در حال بررسی و پیگیری است.

وی تأکید کرد: این آمریکایی‌ها هستند که این موضوعات را مطرح می‌کنند و با موضع‌گیری سیاسی که با هدف بهره‌برداری در کشورشان انجام می‌شود، سعی دارند در برجام اختلال ایجاد کنند.

صالحی با بیان اینکه متأسفانه ما شاهد سردرگمی استراتژی سیاسی در آمریکا هستیم، گفت: این برای اولین بار است که چنین موضوعی مطرح می‌شود، آن‌ها دچار یک بهم‌ریختگی سیاسی هستند و عده‌ای هم در منطقه این بهم‌ریختگی را تشدید می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: این اطمینان را به شما می‌دهیم که ایران با هوشمندی خود، تمام واکنش‌های مناسب را انجام می‌دهد.

صالحی اظهار داشت: واکنش ایران به اقدامات آمریکا در اعمال فشار نسبت به اجرای برجام قطعاً احساسی نخواهد بود؛ ایران با مطالعه دقیق پیش می‌رود، ما امیدواریم آمریکایی‌ها سرِ عقل بیایند.

وی با تأکید بر اینکه ما برجام را به آسانی به دست نیاورده‌ایم که آسان را از دست بدهیم، گفت: کسانی که اهل فن هستند، می‌دانند در برجام چه گذشته که دوباره بحث مذاکره مجدد را مطرح می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد:، اما حرف ما این است که اگر همانطور که مقامات پیشین آمریکا مدعی بودند، با برجام صنعت هسته‌ای ایران را متوقف کرده‌اند، پس چگونه دوباره به دنبال مذاکره مجدد هستند؟