تحریم‌ها به‌ هیچ عنوان به‌ صورت قبل باز نمی‌گردد/ در مهرماه وزرای نیرو و علوم را معرفی ‌می‌کنم

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانى رییس جمهور کشورمان در گفت و گوى تلویزیونى امروز خود با مردم اظهار داشت: هفته دولت که به مناسبت شهادت شهیدان و رجایى نامگذارى شده را به ملت ایران و خانواده بزرگ دولت تبریک عرض میکنم.

وى افزود:ملت ایران در روز ٢٩ اردیبهشت حماسه افرید و در سایه این حماسه بزرگ دولت دوازدهم مشروعیت یافت و فعالیت خود را اغاز کرد.

 روحانى با اشاره به فرایند انتخاب وزراى دولت دوازدهم ادامه داد:بعد از انتخابات، رایزنى ها براى تشکیل کابینه آغاز شد و مرحله قانونى آن که مراسم تنفیذ و تحلیف بود، صورت گرفت بنابراین با همه جناح ها و چهره هاى معروف سیاسى و احزاب مشورت کردم و با پیشنهاداتى که داشتند کابینه جدید شکل گرفت.

رییس جمهور درباره تفاوت دولت یازدهم با درلت دوازدهم گفت: با اعضاى کابینه دوازدهم بصورت مستقیم و غیر مستقیم طی چهار سال گذشته همکارى داشتم البته نیمى از کابینه جدید از وزراى سابق هستند که مجددا از مجلس راى اعتماد گرفتند مابقى وزرا هم معاونان وزرا بودند که با انها همکارى و آشنایی داشتم.

رییس قوه مجریه خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم با مشورت و شناخت بیشتر کار خود را آغاز کرد و از انجایى که نیمى از وزرا از وزراى دولت یازدهم هستند به مسیر و راه آشنایى دارند چراکه برنامه ما کامل کردن برنامه هاى دولت قبل است.

وى با بیان اینکه امروز شرایط بهترى براى خدمت به مردم است، تصریح کرد: در آغاز فعالیت دولت یازدهم با مشکلات بزرگى روبرو بودیم اما خوشبختانه امروز آن مشکلات یا از بین رفته و یا اینکه کاهش یافته است.

روحانى اظهار داشت:متاسفانه ما با بیکارى، تورم و رشد منفى اقتصادى روبه رو بودیم همچنین مردم با مشکلات مذاکرات هسته اى مواجه بودند به طورى که گروههایی براى مذاکره می رفتند و بر میگشتند و قطعنامه ها هم در شوراى امنیت علیه کشورمان صادر میشد ، اما خوشبختانه امروز با مشارکت مردم میتوانیم مشکلات کشور را برطرف کنیم.

 وی ادامه داد: در کابینه ما سه نفر از خانم ها حضور دارند از افکار و نظرات آنان استفاده می کنیم، قبلا هم در سمت های مدیریتی یا دانشگاهی این سه نفر حضور داشتند، معنای استفاده از جوانان یا بانوان به این معنا نیست که در هیئت وزیران چند نفر هستند.

 رئیس جمهور اضافه کرد: ما در دستگاه اجرایی جامعه ای بزرگ داریم چیزی حدود سه میلیون نفر کارمند لشکری و کشوری داریم، ما جمعیت بزرگی بازنشسته داریم که آنان هم جزو خانواده دولت هستند و مجموع اینها با خانواده هایشان جمعیتی پنج میلیون نفری است. وقتی ما می گوییم دستگاه اجرایی یعنی باید همه آن سه میلیون نفر را در نظر بگیریم و بحث فقط آن سی نفری نیست که دور آن نیز بیضی نشسته اند.

 روحانی گفت: ما علاقمندیم در بخش های دیگر هم جوانان و بانوان فعال باشند در شورای شهر و مجلس شورای اسلامی می بینیم که بانوان فعال هستند، مقصود من همه قوا و همه بخش هایی است که به عنوان نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند، ما باید هم از جوانان، بانوان، اقوام و مذاهب مختلف به خوبی استفاده کنیم و آنان بتوانند از ظرفیت خودشان در بخش های مدیریتی به کشورشان خدمت برسانند اصل بر شایسته سالاری است و اصل بر وابستگی به جناح، گروه و مذهب نیست.

نسبت به انتخاب کابینه من تحت فشار نبودم

روحانی گفت: آن مصوبه ای که به سی درصد اشاره کردم نسبت به بانوان و جوانان است نسبت به مذاهب مختلف هم در دولت یازدهم و هم در دولت دوازدهم ما تاکید داشتیم، می دانید که بخشی بخشداران ما، فرمانداران و معاونین استانداران و معاونین وزرای ما از اهل سنت بودند آنان برادران بسیار عزیز و هموطنان ما هستند همه ایرانیان باید بتوانند از فرصتی که پیش روی آنان است به خوبی استفاده کنند.

رئیس جمهور در پاسخ به اینکه شما فرمودی که برای انتخاب اعضای کابینه تحت فشار نبودید و مشورت های گسترده ای در این مورد انجام دادید اما نسبت به شما انتقاداتی بعضا مطرح شد و تعبیر سهم خواهی هم از این گفته ها شد توضیح بفرمائید که این سندیت داشته یا رسانه ای بوده است؟ اظهار داشت: ما از انتقاد همه عزیزان استقبال می کنیم گاهی وقت ها ممکن است انتقادها خیلی دقیق نباشد و گاهی هم دقیق باشد در مجموع انتقاد نسبت به دولت و همه قوا مردم باید آزاد باشند و نقد کنند اما نسبت به کابینه من تحت فشار نبودم یعنی ممکن است که جناح ها نقطه نظراتی داشتند و آن را مطرح می کردند.

وی بیان کرد: اما اینکه من نسبت به وزیرم تحت فشار تصمیم گرفته باشم یعنی جناحی یا گروهی به من فشار آورده باشد و بخاطر رضایت آنان وزیری را انتخاب کرده باشم اصلا اینگونه نبوده است هم با آنان مشورت کردم هم نظراتشان را گفتند،من هئیت رئیسه هر سه فراکسیون را خواستم و با آنان صحبت کردم و از آنان مشورت گرفتم بنابراین اصل مشورت درست است اما اینکه افراد یا جناح ها سهم خواهی کنند طبیعی است که هر جناحی دوست دارد افراد خودش یا وابستگان فکری خودش در مناصب مختلف فعالیت کنند و نظرات را بهتر اعمال کنند این به نظرم اشکالی ندارد اما دولت دوازدهم همچون دولت قبل فرا جناحی است البته همه وزرا و مسئولیت بلند پایه بخش اجرایی به اصول پایبند، معتقد به اصلاح در امور و معتدل هستند. ما وابستگی جناحی را اصل قرار ندادیم.

روحانی درباره زمان نهایی شدن وزرای علوم و نیرو، گفت: نسبت به وزرا مجلس طبق وظایف خود عمل کرد، دو چیز دلمان میخواست ولی نشد، من دلم میخواست آن لایحه ای که با دو فوریت به مجلس شورای اسلامی دادیم برای اینکه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه و همچنین راه و شهرسازی به دو وزارتخانه تفکیک شود و سازمان ملی جوانان از وزارتخانه ورزش و جوانان جدا شود این لایحه هنوز اجرایی نشده است.

وی اضافه کرد: من دلم میخواست قبل از اینکه وزرا را معرفی کنم این لایحه تصویب میشد اگر نمایندگان در هر زمانی به این لایحه رای بدهند تغییراتی مجدد در کابینه و آن ترمیم میشود، نسبت به وزیر علوم من نتوانستم در زمانی که میخواستم همه وزرا را معرفی کنم، این وزیر را هم معرفی کنم.

رئیس جمهور ادامه داد: فردی را که مشخص کرده بودم درست حدود بیست و چهار ساعت قبل از معرفی وزرا انصراف داد و من در آن فرصت نمی توانستم وزیر جدید انتخاب کنم و نمیخواستم ارائه لیست به تاخیر بیفتد، وزیر نیرو هم نتوانست رای به اندازه کافی در مجلس کسب کند بنابراین این دوتا وزیر باقی ماندند، امیدوارم در هفته های آینده یا هفته های اولیه مهر ماه بتوانیم این دو وزیر را معرفی کنیم.

روحانی در پاسخ به اینکه در دیدار اخیر کابینه دوازدهم با رهبری معظم انقلاب، ایشان بر انسجام دولت و کار گروهی و تیمی اشاره داشتند، برای دستیابی به این هدف مهم چه برنامه هایی در دستور کار دارید، گفت: هماهنگی و مسئولیت مشترک در دولت یک اصل است و همه وزرا و رئیس جمهور مسئولیت مشترک دارند ما هر چه هماهنگ تر باشیم بهتر می توانیم به مردم خدمت رسانی کنیم. به نظرم دولت دوازدهم نسبت به یازدهم هماهنگ تر است یکی از اصول برای انتخاب من نسبت به وزرا و معاونین همین بود البته در که با هماهنگی بیشتری با هم کار کنیم البته در دولت قبلی هم ناهماهنگی به آن صورت نبود که در بعضی از رسانه ها منعکس بود. به طور طبیعی ناهماهنگی هایی ممکن است در دولت یازدهم بوده باشد.

 وی بیان کرد: امیدوارم در دولت دوازدهم کاملا دولت هماهنگ باشد مخصوصا در زمینه اقتصادی که برای مردم بسیار مهم است البته من یک جلسه شورای هماهنگی اقتصادی در دولت قبل داشتم و در دولت دوازدهم هم خواهم داشت اما ممکن است ترکیبش کمی فرق کند تصمیمات اساسی نسبت به مسائل اقتصادی دولت در آنجا اتخاذ می شود.

روحانی در پاسخ به اینکه آیا این موضوع تداخل وظایف ایجاد نمی کند ؟ گفت: وزرا هر کدام اختیارات قانونی خود را دارند. اما تصمیمات اساسی در بخش اقتصادی اتخاذ می شود که هماهنگی سطح بالا نیاز است و این هماهنگی توسط خود من انجام می شود در دولت یازدهم 200 جلسه هماهنگی داشتم در دولت دوازدهم هم جلسات بیشتری خواهیم داشت.

رئیس جمهور بیان کرد: به طور معمول هفته ای دو جلسه شورای هماهنگی می گذارم ستاد اقتصاد مقاومتی هم داریم که آن ستاد برای هماهنگی میان دولت، فعالان اقتصادی خارج دولت،نهادهای عمومی غیر دولتی و گاهی هماهنگی اقتصادی که میان دستگاه اجرایی،قضایی یا مجلس نیاز است آن ستاد فعالیت می کند با اختیاراتی که مقام معظم رهبری هم برای هماهنگی بیشتر دادند دادند، شورای اقتصاد و دولت هم وظایف خاص خود را انجام می دهند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد اینکه وظیفه معاونت اقتصادی چیست؟ اظهار کرد: معاونت اقتصادی وظایف اقتصادی واگذار شده از سوی رئیس جمهور است در برخی از موارد اقتصادی یک نفر باید آن راهماهنگ و یا پیگیری کند ، این کار توسط معاون اقتصادی رئیس جمهور انجام می شود و موارد خاص را رئیس جمهور به معاون اقتصادی ارجاع می دهد.

عملکرد وزرا هر سه ماه یکبار مورد بررسی قرار می گیرد

 روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضوع پیگیری و نظارت بر زیر مجموعه از نکاتی بود که رهبر معظم انقلاب فرمودند و این مورد توجه جدی شما قرار گرفته است و در پیوستی که برای احکام وزرا در نظر گرفته اید ظاهرا بر این موضوع تاکید ویژه ای شده است، سازوکار اجرایی این امر چگونه است؟ تصریح کرد: در دولت دوازدهم ما برای حکم وزرا یک پیوست را مد نظر قرار دادیم خودمون به وزرا ابلاغ شد برای اینکه کار به تاخیر نیفت پیوست احکام تا پایان این هفته یا آغاز هفته آینده به وزرا ابلاغ خواهد شد و می توانیم به رسانه ها پیوست ها را بدهیم تا منتشر شود و مواردی هست برای همه وزرا مشترک است هست و مواردی مختص خود آن وزیر است.

وی اضافه کرد: بنا شده که عملکرد وزرا را هر سه ماه یکبار مورد بررسی قرار دهیم حتی من به سازمان برنامه بودجه دستور دادم که نسبت به واگذاری بودجه به همه دستگاه هایی که از بودجه دولت استفاده می کنند هر سه ماه یکبار رسیدگی کنند و اگر کار آنان در چارچوب قانون بوده ادامه دهند و اگر لازم شد بودجه را در تخصیص دادن کم کنند به دلیل اینکه ما الان در جلسات هیئت وزیران در دولت دوازدهم در مورد بودجه بحث کردیم. یکی از مسائل ما این است که بودجه به دستگاهی واگذار می شود و آن هم تقسیم می کند و بعد مصرف می شود اگر 100 درصد مصرف کرد سال آینده 110 درصد میگیرد.