دیپلمات آمریکایی: طرفداران تقابل‌جویی با ایران شناخت اندکی از ایرانی‌ها دارند

 «مارک فیتزپاتریک» دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی و معاون وزیر خارجه اسبق این کشور در یادداشتی نوشته کسانی که با لحنی تقابل‌جویانه مطالباتی مانند بازرسی از اماکن نظامی ایران را مطرح می‌کنند شناخت اندکی از «روحیات ایرانی‌ها یا طبیعت انسان» دارند. 

مدیر عامل اندیشکده «مرکز بین‌المللی مطالعات راهبردی» نوشته است: «آمریکا خواستار آن است که بازرسان هسته‌ای از سایت‌های نظامی ایران بازدید کنند اما تحت نظر قرار دادن ایران به زور اسلحه، مسیری خطرناک است.»

«فیتزپاتریک» علی‌رغم این از سفر اخیر «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل به وین جهت رایزنی با مقام‌های آژانس بین‌المللی درباره ایران استقبال کرده و آن را اقدامی «کاملاً مناسب» خوانده است. 

او نوشته احتمالاً مقام‌های آژانس به خانم هیلی اطمینان خاطر داده‌اند که با موانعی برای بازدید از اماکنی که مورد نیاز آن‌ها برای انجام وظایفشان است رو به رو نیستند. 

مقام سابق آمریکایی در ادامه به تشریح مکانیسم‌های موجود در برجام برای درخواست بازرسی از اماکن اصطلاحاً مشکوک پرداخته و به انتقادهای مخالفان این توافق هسته‌ای در آمریکا در این زمینه پاسخ داده است. 

او نوشته در حالی که منتقدان برجام خواستار «بازرسی‌های هر زمان، هر مکان» از سایت‌های هسته‌ای ایران هستند، در توافق هسته‌ای مکانیسمی برای بازرسی از اماکن مورد نیاز، در هر زمان مورد نیاز در نظر گرفته شده است. 

«فیتزپاتریک» نوشته است: «ساز و کارِ دسترسی‌های آژانس به 'هر مکان مورد نیاز در هر زمان مورد نیاز' کارآمد است. برخی از منتقدان توافق، در عوض خواستار دسترسی بازرسان به نوعی از دسترسی‌های 'هر زمان هر مکان' بودند که عراق بعد از شکست نظامی در جنگ سال 1991 پذیرفت. برخی از این منتقدان، هنگام طرح این مطالبات، صداقت به خرج داده و می‌گویند که چشم‌انداز آن‌ها تحت نظر قرار دادن ایران به زور اسلحه است.»

مقام سابق آمریکایی تصریح کرده «سیاست‌گذاران مسئول» در عوض راهی مسالمت‌آمیز و بینابینی را ترجیح داده و سازش‌های دوجانبه در چنین فرایندی را می‌پذیرند. 

او در ادامه با اشاره به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبلاً در سال 2005 دو بار از سایت پارچین بازدید به عمل آورده نوشته است: «چنین بازدیدهایی در همان فضای همکاری که امروز از فضای تقابل‌جویانه پیرامون برجام رخت بربسته‌اند بیشتر امکان‌پذیر هستند. طرفداران مطالبات تقابل‌جویانه از تهران، درک اندکی درباره روحیات ایرانی‌ها یا در کل درباره طبیعت انسان دارند.»