شباهت رویکرد ترامپ در قبال ایران به رویکرد بوش در قبال عراق

 ماهنامه «واشنگتن» در گزارشی تحت عنوان «رویکرد ترامپ در قبال ایران در واقع تکرار رویکرد بوش در قبال عراق است»، نوشت، در حالیکه روایاتی درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا مطرح شده است، یکی از چیزهایی که از هر دو رئیس‌جمهور و همچنین برخی چپ‌گرایان شنیدیم این بود که ما نمی‌توانیم به منابع اطلاعاتی اعتماد کنیم زیرا آنها درباره عراق نیز دروغ گفتند اما اکثر ما که در حقیقت این داستان را دنبال کردند، می‌دانند که موضوع پیچیده تر از این حرف‌ها است.

این گزارش سپس با این مقدمه ادامه داد، تاریخ نشان داده است که نومحافظه‌کارانی چون چنی، رامسفلد و ولفوویتس حتی خیلی قبل از حادثه 11 سپتامبر 2001،  به دنبال بهانه‌ای برای حمله به عراق بودند. گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه روز بعد از حادثه 11 سپتامبر، رامسفلد خواستار استفاده از این حمله برای عملی کردن طرح‌های حمله به عراق شد.

بر اساس این گزارش، حدود یکسال و نیم بعد، آنها به سرویس‌های اطلاعاتی فشار آوردند تا این دروغ را تقویت کنند که «صدام حسین» در حال تولید تسلیحات هسته‌ای است.

ماهنامه واشنگتن سپس با اشاره به این موارد نوشت که این دقیقاً رویکردی است که ترامپ در قبال ایران در پیش گرفته است.

این ماهنامه توضیح داد، مقامات اطلاعاتی آمریکا از جانب کاخ سفید تحت فشار قرار گرفته‌اند تا توجیهی بیابند تا ترامپ بتواند اعلام کند که ایران در حال نقض برجام است و این در واقع انعکاسی از سیاسی شدن اطلاعاتی است که به حمله عراق منجر شد.

 این گزارش اقدامات دولت بوش با دولت ترامپ را مقایسه کرد و گفت، همانطور که اعضای دولت بوش تصمیم به حمله به عراق گرفتند و سپس به دنبال شواهدی برای توجیه این اقدام خود بودند، ترامپ نیز تصمیم به پایان دادن به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) دارد و کارکنان خود را به دنبال یافتن یک توجیه برای این کار فرستاده است.

ماهنامه واشنگتن ادامه داد، این چیزی است که ترامپ با آن روبرو است: برخلاف پرونده عراق و دولت بوش که در آن اختلاف عمیقی در جامعه اطلاعاتی آمریکا در خصوص شواهد سلاح‌های کشتار جمعی عراق وجود داشت، هم‌اکنون در پرونده ایران و ترامپ، یک اتفاق نظر کلی در میان جامعه اطلاعاتی و سازمانهای اطلاعات خارجی آمریکا، وزارت خارجه این کشور، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  و دیگر 5 کشوری که برجام را به امضا درآوردند و همچنین اتحادیه اروپا وجود دارد مبنی بر اینکه، هیچ شواهد چشمگیری وجود ندارد که نشان دهد ایران در حال نقض برجام است.

این گزارش سپس با این توضیحات ادامه داد، با این اوصاف، این اساس و پایه‌ای است که دولت ترامپ بر پایه آن قصد دارد مدعی شود که ایران متعهد به اجرای برجام نیست.

این ماهنامه نوشت، دیگر راه اصلی که ترامپ برای حمله به برجام انتخاب کرده است، در واقع اعمال فشار برای بازدید از سایت‌های نظامی ایران است و دقیقاً‌ به همین دلیل است که «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل هفته گذشته در وین، از آژانس خواست تا از سایت‌های نظامی ایران بازدید کند تا دولت ترامپ به این بهانه که ایران اجازه بازدید از سایت‌های هسته‌ای خود را نمی‌دهد، برخلاف آنچه که برجام می گوید، مدعی شود که ایران از این توافق تبعیت نمی‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا اواسط ماه اکتبر برای سومین بار باید به کنگره کشورش، گزارشی از پایبندی یا عدم پابندی ایران به برجام ارائه دهد.

این گزارش بنا به گفته برخی منابع نوشت، افرادی در سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا درس‌های سختی را از عراق آموخته‌اند و ممکن است برخی از آنها اگر گزارشاتشان بار دیگر به گونه ای باشد که اعلام عدم پایبندی ایران به برجام را توجیه کند، از سمت خود استعفا کند. با اینحال مسئله‌ای که احتمالاً خوشایند نیست، این است که مردم بگویند که رویکرد ترامپ در قبال ایران شبیه به رویکرد بوش در قبال ایران است که در حقیقت رویکرد او دقیقاً همین است.