اقدامات دولت ترامپ به سود ایران تمام شد

مجله اینترنتی «اسلِیت» در گزارشی نوشت: علی‌رغم عزم آشکار دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای انزوای ایران و کاهش نفوذ این کشور در منطقه خاورمیانه، اوضاع همچنان به نفع تهران و در راستای جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای این کشور پیش می‌رود. گروه تروریستی داعش روز یک‌شنبه، با برقراری آتش‌بس در مرز میان سوریه و لبنان –جایی که این گروه تروریستی در آنِ واحد با نیروهای ارتش لبنان، ارتش سوریه و جنبش حزب‌الله لبنان می‌جنگید– موافقت کرد.

در ادامه گزارش آمده است ارتش لبنان –که از کمک‌های ارتش آمریکا برخوردار است– و جنبش حزب‌الله –که آمریکا آن را یک گروه تروریستی می‌داند– به طور رسمی با یکدیگر همکاری نمی‌کنند؛ با وجود این، تردیدی نیست که نیروهای ارتش لبنان و حزب‌الله در جنگ علیه داعش با یکدیگر همکاری می‌کردند. توافق‌نامه آتش‌بس بیانگر افزایش نفوذ حزب‌الله و دیگر گروه‌های مورد حمایت ایران، در سوریه است؛ آن هم در زمانی که گروه‌های معارض سوریه تضعیف شده‌اند و بشار اسد، رئیس جمهور این کشور، جایگاه مستحکم و مطمئنی پیدا کرده است. دیپلمات‌های غربی –ازجمله مقامات آمریکایی– اکنون از گروه‌های معارض می‌خواهند با باقی ماندن اسد بر سر قدرت کنار بیایند.

در ادامه گزارش آمده است: ایران همچنین چند روز پیش، در خلیج فارس به یک پیروزی دیگر دست یافت؛ قطر اعلام کرد قصد دارد روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران از سر بگیرد. دوحه سال 2016 میلادی و پس از حمله گروهی معترض (به شهادت حجاج ایرانی در عربستان) به سفارت عربستان سعودی در تهران، برای نشان دادن همبستگی با ریاض، روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد. با وجود این، قطر همواره نسبت به همسایگان خود در حاشیه خلیج فارس با حفظ استقلال بیشتر در سیاست خارجی خود، روابط بسیار دوستانه‌تری با ایران داشته است.

تصمیم اخیر دوحه برای بهبود روابط با تهران در واکنش به تلاش‌های ریاض و هم‌پیمانانش برای انزوای قطر –که یکی از دلایل آن روابط این کشور با ایران است– اتخاذ شده است. تلاش‌های 4 کشور تحریم‌کننده قطر –عربستان، امارات، مصر و بحرین– که با چراغ سبز دونالد ترامپ صورت گرفت، نتیجه معکوس داشته است؛ قطر از مواضع خود عقب‌نشینی نکرده است و اکنون به مبادلات تجاری با ایران وابستگی بیشتری دارد. از سوی دیگر، جنبش مقاومت فلسطین، حماس، نیز روز دوشنبه اعلام کرد قصد دارد روابط خود را با ایران بهبود ببخشد.

در ادامه مطلب، از انتشار قریب‌الوقوع گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان یکی دیگر از پیروزی‌های ایران یاد شده است؛ پیش‌بینی می‌شود این گزارش پایبندی ایران به توافق‌نامه هسته‌ای را تأیید کند. مقامات اطلاعاتی آمریکا نیز به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند؛ ترامپ تاکنون با بی‌میلی هرچه تمام‌تر، در دو گزارش پیشین به کنگره آمریکا بر پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک –برجام– صحه گذاشته است. دولت آمریکا باید هر سه ماه یک‌بار یک گزارش درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام به کنگره این کشور تسلیم کند. ترامپ پیش‌تر اعلام کرده است قرار نیست در گزارش آتی خود پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کند. با وجود این، برکناری استیو بنن، استراتژیست ارشد کاخ سفید و استعفای سباستین گورکا، دوست نزدیک بنن و یکی دیگر از مشاوران ترامپ، که هر دو از افراد تندرو –و مخالف توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 –هستند، احتمال خروج آمریکا از برجام را کاهش داده است. اکنون راهبرد واشنگتن تحت فشار قرار دادن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای افزایش بیش از پیش بازرسی‌های کارشناسان اتمی (از تأسیسات هسته‌ای و نظامی ایران) است. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، روز جمعه افزایش این بازرسی‌ها را خواستار شد. اگر ایران با این خواسته آمریکا مخالفت کند، ترامپ بهانه لازم را برای مقصر جلوه دادن ایران در صورت لغو توافق هسته‌ای بدست خواهد آورد.

در ادامه گزارش آمده است: همچنین برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت ترامپ مقامات اطلاعاتی آمریکا را تحت فشار قرار داده است تا مدارک و شواهدی دال بر نقض برجام از سوی ایران پیدا کنند. این گزارش‌ها یادآور خاطرات بدِ تحریف اطلاعات در آستانه حمله آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی است. نکته اینجاست که این راهبرد بسیار نخ‌نما شده است؛ دلیل این موضوع هم اظهارات خود ترامپ است که بارها گفته است سخت به دنبال راهی برای نابودی این توافق است.

در پایان گزارش نیز آمده است: در حالی که آمریکا سخت تلاش می‌کند سیاست‌ خارجی غلط خود را پیاده کند، ایران ثابت کرده است که (در این زمینه) دست بالا را دارد.