پیشنهاد علی مطهری برای حمایت از مسلمانان روهینگیا

 علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی در یادداشتی با عنوان "ما و مسلمانان میانمار" تاکید کرده است جنایات بوداییان علیه مسلمانان روهینگیا جز با نیروی نظامی متوقف نمی‌شود.

مطهری در یادداشت خود آورده است:

امروز مسلمانان میانمار مظلوم‌ترین مردم دنیا هستند و عکس العمل مسلمانان درباره آنها جالب است که کمترین بوده و حداکثر چند تظاهرات انجام شده است. خبری از تشکیل جلسه سازمان همکاری اسلامی نیست. معلوم نیست چرا ما مسلمانان به فکر تشکیل یک نیروی مشترک نظامی شبیه ناتو نیستیم که در اینگونه موارد وارد عمل شود. جنایت‌های دولت میانمار جز با نیروی نظامی متوقف نمی‌شود. از ایران اسلامی انتظار بیشتری می‌رود. متاسفانه ما بیشتر به فکر شیعه هستیم تا اسلام که شامل شیعه و سنی است.

مطهری با انتقاد از انفعال دستگاه دیپلماسی کشور، حرکت ترکیه در امدادرسانی به آوارگان میانماری را بهتر از عملکرد ایران ارزیابی کرد.

وی افزود:

اقدام ترکیه بهتر از ما بود که به بنگلادش اعلام کرد مسلمانان اخراج شده از میانمار را بپذیرد و ترکیه هزینه اقامت آنها در بنگلادش را خواهد پرداخت. این چندمین بار است که دولت میانمار دست به اخراج مسلمانان بومی می‌زند و کشورهای اسلامی چند روز آه و ناله می‌کنند و دیگر تمام. معلوم می‌شود ما معنی همبستگی اسلامی را نفهمیده‌ایم که پیغمبر اکرم فرمود: "هرکس صدای تظلم و دادخواهی و کمک خواهی مسلمانی را بشنود و به یاری او نشتابد او مسلمان نیست." اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بهتر از ما مسلمانان به این دستور رسول اکرم درباره خودشان عمل می‌کنند.

پیشنهاد علی مطهری واکنش‌های موافق و مخالف بسیاری را بدنبال داشته است. بسیاری آن را یک واکنش احساسی تحلیل کرده و برخی دیگر ضمن پشتیبانی از آن، از هرگونه اقدام عملی جمهوری اسلامی در حمایت از مسلمانان میانمار استقبال کرده‌اند.

باید دید در ادامه، نایب رییس مجلس چگونه این پیشنهاد را پیگیری می‌کند