اعتراف ژنرال اسرائیلی به ناتوانی در رویارویی با ایران

ژنرال «یائیر گولان» معاون سابق رئیس ستاد ارتش اسرائیل با تاکید بر اینکه اسرائیل از پیروزی در جنگ با ایران ناتوان است گفت، تحقق این نتیجه نیازمند کمک آمریکا است.

گولان که به تازگی پست معاون رئیس ستاد ارتش را ترک کرد، در اظهاراتی در مرکز «سیاست های خاور نزدیک» واشنگتن تاکید کرد، باید به واقعیت ها و حدو مرز توانمندی های اسرائیل در رویارویی با ایران اعتراف کرد.

تهدید ایران بسیار بزرگ و جدی است

وی همچنین تهدید از سوی ایران را تهدیدی بسیار بزرگ برشمرد و گفت از همین رو همکاری بین ما و آمریکا در مقابله با این تهدید بسیار مهم است.

مقایسه بین ایران و داعش باطل و اشتباه است

گولان که اکنون از سوی آویگدور لیبرمن وزیر جنگ مکلف شده است دیدگاه امنیتی اسرائیل را بر اساس تغییرات منطقه ای تدوین کند، مقایسه بین تهدید داعش و ایران را مقایسه ای باطل دانست زیرا مجالی برای مقایسه این دو وجود ندارد.

اسرائیل در برابر ایران ناتوان است

وی در  توضیح این موضوع تصریح کرد، ایرانی ها پیشرفته و بسیار متمدن هستند و زیرساخت های آکادمیک خوبی دارند و علاوه بر این از توانمندی صنعتی بالایی برخورداند و دانشمندان خوبی داشته و جوانان با استعدادی در این کشور هستند، بنابر این با توجه به این موارد تهدید آنان بسیار گسترده تر از داعش است و با در نظر گرفتن عملکرد آنان در سطح منطقه اسرائیل نمی تواند به تنهایی به مقابله با آن برخیزد.

تهدید داعش از نظر اسرائیل هیچ است

وی در مورد تهدید از سوی داعش گفت: تهدید این گروه محدود است و در مقابل تهدید ازسوی ایران چیزی نیست و پیش از این نیز اسرائیل با تهدیدهای این چنینی روبه رو شده بود.

گولان ادامه داد، هنگامی که فرمانده منطقه شمالی ارتش اسرائیل بود، اعضای داعش را در بخش جنوبی جولان پیاده می دید که در نزدیکی نقطه مرزی و در حالی که کلاشینکوف حمل می کردند، در حال قدم زدن بودند.

وی با این توضیحات این سوال را مطرح کرد: این وضعیت یعنی چه؟ هیچ. تهدید داعش ابتدایی و محدود و نسبی است، بله آنان فکر و خیال و اراده خود را دارند که این خطرناک است اما می دانم چطور می توان با چنین تهدیدی روبه رو شد.

گولان در عین حال تاکید کرد، اسرائیل به تنهایی قادر به رویارویی با ایران نیست زیرا توانمندی نظامی در سطح آمریکا را در اختیار ندارد و هرچند می تواند ایران را در جنگ تحت تاثیر قرار داده و از آن نیز تاثیر بپذیرد اما جنگ با آن فرسایشی است و اگر اسرائیل در مقابله با ایران به دنبال نتایج عمیق تر یا همان پیروزی است، نمی تواند آن را محقق سازد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به همه پرسی که قرار است در اقلیم کردستان واقع در شمال عراق صورت بگیرد، گفت: از تفکر کردستان مستقل استقبال می کنم و یبن اسرائیل و ملت کُرد از دهه شصت قرن گذشته همکاری خوبی در جریان بوده است.

گولان گفت: تنها تحول مثبت در خصوص سرنوشت منطقه تشکیل یک موجودیت مستقل کُرد است.