ژست نامأنوس دموکرات‌های کنگره

 اخیرا مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا گام دیگری در تقابل با توافق هسته ای با ایران برداشته است. مجلس نمایندگان آمریکا به متمم‌های منع فروش هواپیماهای مسافربری به ایران رأی داد که در صورت تصویب سنا و امضای دونالد ترامپ، فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به کشورمان ممنوع می‌شود.بر این اساس، متمم‌های منع فروش هواپیماهای مسافربری مانع استفاده از منابع مالی برای صدور مجوز انتقال پول و همچنین صدور مجوز فروش هواپیما از سوی اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری می‌شود.

البته عهد شکنی نمایندگان کنگره آمریکا در قبال توافق هسته ای موضوعی مسبوق به سابقه بوده است. اما آنچه در این برهه جلب توجه می کند، ابراز مخالفت برخی نمایندگان حزب دموکرات با اقدام اخیر است. مخالفان مصوبه اخیر معتقدند که این مصوبه بدون دلیل مناسبی شرکت‌های آمریکایی را هدف جریمه‌شدن قرار می‌دهد و به توافق اتمی  ایران، آمریکا و پنج قدرت جهانی، ضربه می‌زند.

بلومنال، از نمایندگان حزب دموکرات در این خصوص می گوید:

" پایبندی به تعهدات آمریکا در ارتباط با توافق اتمی مهم است. توافق اتمی با ایران از نقاط روشن در رخدادهای منطقه است."

واقعیت امر این است که نمایندگان حزب دموکرات، از اصلی ترین عوامل ایجاد گره های کور در مسیر اجرایی شدن برجام محسوب می شوند. اخیرا، شاهد تصویب تحریمهای غیر هسته ای ( که اتفاقا مغایر با بندهای 26 تا 29 برجام نیز بودند) علیه کشورمان بودیم. در این میان، همه اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، به وضع این تحریمها علیه ایران رای مثبت دادند. این در حالی بود که 3 نماینده از حزب جمهوریخواه با این موضوع مخالفت کردند. همین آمار نشان می دهد که دموکراتها در تقابل با برجام، کارنامه ای سیاه تر از حزب دموکرات داشته اند. در میان سناتورهای حزب دموکرات نیز تنها برنی سندرز با وضع تحریمهای جدید علیه ایران مخالفت کرد. سندرز قویا معتقد بود که وضع این تحریمها منجر به تضعیف توافق هسته ای با ایران خواهد شد. با این حال، کسی دیگر از سناتورهای حزب دموکرات در این مسیر با سندرز همراه نشدند.

هم اکنون دموکراتهای کنگره ( که به لحاط تعداد نیز در اقلیت هستند)، از تاثیر منفی مصوبه اخیر کنگره در خصوص ممنوعیت فروش هواپیما به ایران سخن به میان می آورند! آیا دموکراتها کارنامه غیر قابل دفاع خود را در دوران پسابرجام فراموش کرده اند؟ در دوران ریاست جمهوری اوباما، اعضای دموکرات کنگره با وضع محدودیتهای صدو ویزا برای مسانی که به ایران سفر می کردند، نخستین گام را در تضعیف توافق هسته ای برداشتند. پس از آن نیز شاهد همراهی کامل سناتورهای حزب دموکرات با سناتورهای جمهوریخواه در تمدید قانون آیسا علیه کشورمان بودیم. تشویق وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا درخصوص اعمال فشار ومحدودیت علیه بانکها و موسسات تجاری که با ایران همکاری می کنند نیز از دیگر اقامات دموکراتهای کنگره محسوب می شود. این روال، هم در دوران ریاست جمهوری اوباما و هم در دوران ریاست جمهوری ترامپ وجود داشته است.

یکی از اصلی ترین موضوعاتی که طی دو سال اخیر به اثبات رسیده است، عدم تفاوت دو حزب دموکرات و جمهوریخواه  در تقابل با ملت ایران است. عهد شکنی هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در قبال برجام موضوعی نیست که بتوان آن را کتمان یا تحریف کرد. در حال حاضر بهتر است نمایندگان حزب دموکرات به جای اعلام نگرانی در خصوص مصوبه اخیر مجلس نمایندگان در خصوص ممنوعیت فروش هواپیما به ایران، نسبت به عملکرد اخیر خود در خصوص همراهی مطلق با وضع تحیمهای جدید علیه کشومان پاسخگو باشند! همچنین آنها باید به سبب نقش مکرر توافق هسته ای ( در دوران ریاست جمهوری ترامپ و اوباما ) پاسخگو عملکرد خود باشند.

انتهای پیام/