عربستان؛ منشا تروریسم منطقه‌ای

 هادی محمدی درباره تغییر موضع و رفتار‌های عربستان علیه ایران اظهار کرد: عربستان سعودی اینطور ارزیابی کرده که در تعامل با جمهوری اسلامی نمی‌تواند با رفتار متکبرانه در سیاست خارجی راه به جایی ببرد.

وی ادامه داد: برخی طرف‌های غربی هم به مقامات سعودی توصیه دارند که تقابل و تنش جدی با جمهوری اسلامی به نفع عربستان نیست منتها این کشور برای رسیدن به اهدافش از برخی خواسته هایش عقب نشینی نمی‌کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: از سوی دیگر افزایش تنش در روابط و لحن مقامات عربستان در مقابل ایران ممکن است که آن‌ها را وارد فازی کند که برای آنها تولید خطر کرده و آن‌ها را در معرض خطر قرار دهد، به همین دلیل است که برخی از طرف‌های غربی به عربستان توصیه می‌کنند در نوع موضع گیری‌ها طوری برخورد کنند که این سطح تنش از مرحله کنترل خارج نشود.

محمدی عنوان کرد: در موضع گیری جدید که محمد بن سلمان درباره جمهوری اسلامی ایران داشت مبنی براینکه ما جنگ را به داخل ایران می‌بریم و امثال این‌ها نوعی رفتار و موضع گیری خام ارزیابی می‌شود که نتیجه آن حتما آسیب دیدن، عربستان خواهد بود.

وی در ادامه اضافه کرد: مقامات عربستان سعودی ازیک طرف سعی می‌کنند در مقابل دیپلماسی تنش‌زدای ایران مواضع خاصی از خود نشان دهند که تمایل برای عادی سازی روابط را می‌توان از آن استنباط کرد و از طرف دیگر، چون نمی‌توانند نسبت به موضع گیری‌هایی که از قبل داشته اند بسرعت تغییرموضع داده و از آن‌ها کوتاه بیایند، زیرا ممکن است آن‌ها را در معادلات قدرت منطقه‌ای دچار نوعی سرافکندگی کند در نتیجه این تناقض را در رفتار و موضع گیری‌های مقامات سعودی شاهدیم.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: آن‌ها از یک طرف پیغام میانجیگری را به مقامات عراقی می‌دهند از سوی دیگر بر موضع گیری‌های گذشته شان اصرار می‌ورزند و ایران را به عنوان چهره‌ای متجاوز به حوزه سرزمینی و حاکمیتی محکوم می‌کنند و ایران را با تعابیر مطلوب آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها مورد خطاب قرار می‌دهند و تلاش می‌کنند ایران را حمایت کننده از تروریسم بدانند.

محمدی خاطرنشان کرد: نه تنها ایران و کشور‌های منطقه که از زخم تروریست تکفیری صدمات زیادی دیده اند بلکه کشور‌های غربی که حامی و شریک عربستان هستند آن‌ها نیز اذعان دارند که منشا تروریسم در عربستان است که اندیشه و تفکر تکفیری وهابی را در اختیار دارد.

وی تصریح کرد: تمامی اطلاعات، قرائن و شواهد غیر قابل انکاری در عراق، سوریه، یمن و مناطق مختلف نشان می‌دهد که عربستان سعودی منشا ناامنی و تروریسم در منطقه است.

وی با اشاره به اینکه عربستان نمی‌تواند از موضع گیری‌های توهم آلودی که در قبال ایران داشته به سادگی کوتاه بیاید، گفت: به همین دلیل هم اگر چه فضای مناسبات ایران و عربستان از یک سقفی صعود نخواهد کرد، اما توصیه کشور‌های غربی اینست که تنش را از یک حدی فراتر نبرند، ولی بنظر می‌رسد مادامی که مقامات سعودی دنبال مطرح کردن اتهامات واهی در قبال ایران هستند این روابط شرایط عادی به خود نمی‌گیرد.