ترامپ و دغدغه بازتعریف توافق هسته ای!

 در حالی که دونالد ترامپ تعلیق ۱۲۰ روزه تحریم های آمریکا علیه ایران در قالب برجام را امضا کرد، اما همزمان دولت آمریکا شماری از افراد و سازمان های شرکت های ایرانی و غیرایرانی را به فهرست تحریم های ایران اضافه کرد. ترامپ همزمان با امضا تمدید تعلیق تحریم های ایران در قالب برجام ایران را به نقض روح برجام متهم کرد. این رویکرد دوگانه ترامپ و دولت جدید امریکا در حالی است که طی روزهای اخیر منابع خبری در ایالات متحده آمریکا از تلاش دونالد ترامپ برای بازتعریف توافق هسته ای خبر می دهند.

به عبارت بهتر، ترامپ از راهبرد قبلی خود مبنی بر خروج از توافق هسته ای (به علت هزینه های سیاسی آن ) خودداری کرده و در مقابل سعی دارد با جلب رضایت و همراهی تروییکای اروپایی، برجام را مطابق خواسته های خود اصلاح کند! چنانچه پایگاه خبری بلومبرگ گزارش داد: دونالد ترامپ قصد دارد در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با سران سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در این خصوص رایزنی کند.

 

دو کشور انگلیس و فرانسه، قبلا آمادگی خود را برای مذاکرات مجدد بر سر توافق هسته ای، به ترامپ اعلام کرده اند. با این حال کشور آلمان در این خصوص همچنان ملاحظاتی دارد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به عنوان مسئول کمیته پیگیری برجام، نه تنها اقدامی در مواجهه با این روند صورت نداده است، بلکه از این هم افزایی حمایت می کند. آنچه مسلم است اینکه طی دو ماه پیش رو، تحولات زیادی در انتظار توافق هسته ای و سند برجام خواهد بود. به نظر می رسد ترامپ طی این مدت، نیت خود برای مذاکره مجدد با ایران بر سر برجام را علنی خواهد کرد.

 

بر اساس آنچه بلومبرگ اعلام کرده است، انتظار می رود که ترامپ نگرانی های دولت آمریکا درباره توافق هسته ای ۲۰۱۵ میلادی را اعلام کند. بر اساس اعلام مقام های آمریکایی سه نقص عمده در توافق هسته ای وجود دارد. این نقایص شامل برداشتن محدودیت بر ذخایر اورانیوم غنی شده ایران با درجه غلظت پایین بین سال های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ میلادی، ناکامی توافق هسته ای در ممنوعیت ایران از توسعه موشک های بالستیک و مقررات ضعیف درباره بازرسی از تاسیسات نظامی مشکوک ایران است.

ایالات متحده آمریکا و تروییکای اروپایی در در این خصوص  سعی خواهند کرد ضمن گنجاندن موضع توان موشکی جمهوری اسلامی ایران در برجام، زمینه بازرسی های مکرر از اماکن نظامی کشورمان را نیز فراهم آورد.

 

بدیهی است که ورود به هر یک از این حوزه ها، به معنای زیر پا گذاشتن خط قرمزهای ترسیم شده از سوی جمهوری اسلامی ایران است. در جریان سلسله مذاکرات هسته ای میان ایران و اعضای ۱+۵ نیز این خطوط قرمز بارها از سوی تیم مذاکره کننده هسته ای مطرح شد. حتی پافشاری جمهوری اسلامی ایران بر سر عدم گنجانده شدن موضوع توان موشکی کشورمان در برجام و همچنین مخالفت منطقی و صریح ایران با بازرسی از اماکن نظامی، منجر به طولانی شدن دوران مذاکرات هسته ای گردید. در چنین شرایطی طرح دوباره این موضوعات، نه تنها به معنای منحرف کردن برجام، بلکه به معنای خروج از آن است.

 

آنچه مسلم است اینکه دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان باید در این خصوص اخطار صریحی را به تروییکای اروپایی مخابره کند. مقامات فرانسوی و انگلیسی سعی دارند تحمیل خواسته های نامعقول و وقیحانه خود به ایران را در قالب پروسه "تکمیل برجام" مورد شناسایی و تحلیل قرار دهند تا به این وسیله، متهم به عدول از توافق هسته ای نشوند. این در حالیست که هر گونه اقدامی در این خصوص، به مثابه نقض برجام توسط آمریکا و سه کشور اروپایی محسوب می شود.

هم اکنون زمان آن رسیده است که وزارت امور خارجه کشورمان، لابی ها و رایزنی های لازم را در خصوص رفتارهای احتمالی آمریکا و سه کشور اروپایی با دو کشور چین و روسیه صورت دهد.

بنابراین، نه تنها دستگاه سیاست خارجی کشورمان نباید زیر بار مذاکره مجدد بر سر برجام برود، بلکه باید طرح این موضوع از سوی آمریکا و تروییکای اروپایی را نیز به عنوان نقض توافق هسته ای و قطعنامه ۲۲۳۱ مورد تاکید قرار دهد.

 

 

منبع: پایگاه بصیرت