سرنوشت شوم داعش در انتظار حامیان تروریسم

مشاور بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه ضمن تشریح وضعیت کنونی در جبهه‌های نبرد علیه داعش قویاً هشدار داد به هیچ گروهی اجازه نقض حاکمیت سوریه را نخواهیم داد و برای آزادی کامل سوریه و حفظ یکپارچگی کشور و با هر نیروئی که مانع کار باشد، خواهیم جنگید. وی خاطرنشان کرد آمریکا و متحدانش بدون هماهنگی و موافقت دمشق به صورت غیرقانونی وارد خاک سوریه شده‌اند و مطابق معیارها و قوانین بین‌المللی «نیروی متجاوز و متخاصم» تلقی می‌شوند.

مشاور اسد یادآور شد که طی هفته‌ها و روزهای اخیر نیروهای کرد موسوم به دموکرات با حمایت ائتلاف آمریکا در مناطق گسترده‌ای جای داعش را گرفته‌اند و بدون هیچگونه درگیری با تروریست‌های داعش در بخش‌های زیادی سلطه یافته‌اند ولی دولت و ارتش سوریه مصممند تمامی اراضی اشغالی را از چنگ دشمن آزاد کنند.

مشاور اسد با اشاره به طرح‌های مداخله جویانه آمریکا و متحدانش در سوریه گفت طرح تقسیم و تجزیه سوریه شکست خورده است. به طور همزمان، دمشق از طریق نماینده دائم خود به سازمان ملل اطلاع داده است که حضور غیرقانونی هیچ نیروئی را در سوریه تحمل نخواهد کرد و با آنها مطابق معیارها و قوانین بین‌المللی به عنوان متجاوز و متخاصم رفتار می‌کند، چرا که با شکست و رسوائی داعش، اکنون حامیان تروریسم، به میدان آمده‌اند!

از سوی دیگر نیروهای کرد موسوم به دمکرات ادعا کرده‌اند که طی روزهای اخیر در معرض حملات هوائی جنگنده بمب افکن‌های روسی و سوری قرار گرفته‌اند. سرنخ اصلی تحولات در شمال سوریه به حوادث کوبانی و نقش آفرینی تدریجی ترکیه و ائتلاف آمریکا در صفحات شمال سوریه باز می‌گردد. ترکیه با ادعای وجود مخاطرات شدید تروریستی در نوار مرزی با سوریه عملیات نظامی گسترده‌ای را در عمق خاک سوریه سازماندهی کرد و تحت عنوان «سپر فرات» به اجرای عملیات سنگین و گسترده نظامی در عمق خاک سوریه پرداخت.

علاوه بر این، عملیات نظامی ائتلاف آمریکا در خاک سوریه و احداث پایگاه‌های نظامی و آموزشی برای کردهای سوریه، از اهداف و برنامه‌های ائتلاف آمریکا برای سلطه بر شمال سوریه پرده برداشت و ثابت کرد که آنها به دنبال اهداف خاصی هستند که حتی اردوغان و دستیارانش را نیز به شدت نگران کرده است.

اگرچه ترکیه با شدت عمل و هشدارهای پرتعداد خود به آمریکا و سایر ارتش‌های ناتو، مراتب خشم و نگرانی خود را آشکار ساخت ولی اردغان هرگز نتوانست ائتلاف آمریکا را به پذیرش پیشنهاد همکاری در شمال سوریه متقاعد کند، چرا که اهداف و برنامه‌های ائتلاف آمریکا برای «دوره پسا داعش» طراحی شده و با هدف جایگزینی کردهای سوریه موسوم به دمکرات در مناطقی که قبلاً تحت سلطه و اشغال داعش و سایر تروریست‌ها بوده، به اجرا درآمده است.

اردوغان و دستیارانش از این پدیده بسیار سرخورده و منفعل شده‌اند که با دست‌های خود، بزرگترین مشکل امنیت ملی و حتی مشکل امنیت منطقه‌ای را به وجود آورده‌اند. اگرچه اردوغان در میدان عمل بارها برای دستیابی ائتلاف آمریکا به تسهیلات و امکانات زمینی و هوائی ترکیه از جمله استفاده از پایگاه هوائی اینجرلیک و فضای ترکیه موانعی را ایجاد کرد ولی با عقب نشینی تدریجی از مواضع خود، عملاً در موقعیتی قرار گرفت که چاره‌ای جز تمکین به خواسته‌های آمریکا و سایر اعضای ناتو، برایش باقی نماند. اردوغان و دستیارانش هنوز هم امیدوارند که حداقل در برخی مناطق شمالی سوریه که در نوار مرزی ترکیه هستند، ابتکار عمل را در اختیار داشته باشد ولی یکه تازی‌های آمریکا در شمال سوریه به حدی گسترش یافته که بعضاً حتی بدون نیاز به همکاری ترکیه هم پروازهای پرتعدادی به داخل خاک سوریه را به انجام رسانیده است. با این حال، طرح اصلی آمریکا و متحدانش در راه ایجاد سلطه تروریستی داعش و سایر گروه‌های تروریستی، با شکست خوار‌کننده‌ای مواجه گردیده و تمامی محاسبات و برنامه ریزی‌های محور شرارت غربی – عبری – عربی، نقش بر آب شده است. اصرار و شتاب کنونی آمریکا و متحدانش برای سرمایه‌گذاری گسترده بر روی کردهای سوریه و عراق، دقیقاً با این هدف صورت می‌گیرد تا بلکه شکست سنگین داعش با اجرای طرح‌های جدید واشنگتن در حمایت از کردها، جبران شودو و حتی جبهه جدیدی را علیه دولت‌های سوریه و عراق بگشاید درحالی که حامیان تروریسم نیز سرنوشتی بهتر از تروریست‌ها نخواهند داشت.

ناگفته پیداست که این طرح تهاجمی، برآمده از مغز معیوب عناصر افراطی و رادیکال در تیم ترامپ است و هنوز مخالفت‌های جدی و نسبتاً موثری علیه آن درون حلقه‌های تصمیم گیری آمریکا و ناتو به چشم می‌خورد لکن واشنگتن امیدوار است با سرمایه‌گذاری بر روی کردهای سوریه و عراق، برای تحقق برنامه‌های دراز مدت خود، زمینه سازی کند. دقیقاً به همین دلیل است که آمریکا و سایر اعضای ناتو برای حضور در سوریه وعراق و ارتباط با کردها، اصرار دارند که نقش و جایگاه دمشق و بغداد را به کلی نادیده بگیرند و ضمن ارتباط مستقیم با کردها، دولت‌های مرکزی سوریه و عراق را به حاشیه برانند و نهایتاً حذف کنند.

آنچه در سوریه و عراق صورت می‌گیرد و نقشی که ائتلاف آمریکا و ترکیه در این دو کشور ایفا می‌کنند، کاملاً مغایر قوانین بین‌المللی است و مصداق جدی نیروهای متجاوز و متخاصم است. طبعاً تا آنجا که به اهداف و برنامه‌های محور شرارت غربی – عبری – عربی باز می‌گردد، آرزوی آنها تسلط داعش بر دمشق و بغداد بود که اگرچه آنها در این شرارت عظیم، سنگ تمام گذاشتند ولی به برکت مجاهدات ارتش‌های سوریه و عراق و نیروهای مقاومت مردمی با شکست و رسوائی مواجه شدند ولی هنوز هم کاملاً مایوس و ناکام نشده‌اند. طرح تجزیه و تقسیم سوریه و عراق نیز قطعاً سرنوشتی بهتر از سرنوشت داعش نخواهد داشت و طراحان این طرح‌های شیطانی، این آرزو را هم به گور خواهند برد.