هافینگتون‌پست: حفظ برجام لازمه مهار ایران است

روزنامه‌ هافینگتون‌پست، ضمن نسنجیده خواندن سیاست‌های ترامپ در قبال ایران نوشت: سیاست ترامپ در قبال ایران ناقص است. وی اگرچه از ستیزه‌جویی‌های ایران انتقاد می‌کند، اما راهبردی برای مقابله با آن ندارد و در مقابل تهدید می‌کند که تنها دستاورد آمریکا یعنی توافق بین‌المللی را که ایران را از دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای باز می‌دارد، لغو خواهد کرد.

برطبق برنامه اقدام مشترک تهران متعهد شد تا برنامه هسته‌ای خود را برای 15 سال متوقف کند، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای تایید پایبندی ایران به این توافق، از سایت‌های هسته‌ای این کشور بازرسی می‌کند.

هافینگتون‌پست‌ درباره واکنش ایران به خروج آمریکا از برجام و پیامدهای آن ادامه داد: ایران می‌تواند برنامه هسته‌ای خود را از سربگیرد، امری که نتایج غیرقابل پیش‌بینی و خطرناکی را به همراه خواهد داشت.

برهم زدن برجام نه تنها مانع ستیزه‌جویی‌های تهران نخواهد شد بلکه ایران را تقویت و آمریکا را تضعیف خواهد کرد.

به گفته ویلیام لوئر سفیر و مقام ارشد پیشین آمریکا که مدیریت «پروژه ایران» را برعهده دارد، ایران محدودیت‌های هسته‌ای را به دلایل اقتصادی پذیرفته است.

اگر آمریکا شرکت‌های اروپایی را به خاطر رابطه تجاری با ایران تحریم کند، به نفاقی که در اثر خروج آمریکا از برجام میان این کشور و دیگر طرف‌های توافق به وجود آمده است، دامن خواهد زد.

خروج از برجام تنها به ضرر آمریکا است. راهبرد بهتر اصلاح توافق هسته‌ای است.(!) آمریکا باید بکوشد تا مدت زمان انقضای این توافق را افزایش داده، کیفیت بازرسی‌ها را بالا برده و این توافق را به الگویی برای ممنوع کردن ساخت سلاح‌های هسته‌ای در منطقه تبدیل کند.

افزون بر این، حفظ برجام لازمه کنترل رفتار منطقه‌ای ستیزه‌جویانه ایران است؛ مشکل عمده‌ای که ترامپ راه‌حلی برای آن نیافته است. مداخلات ایران در سوریه، عراق، افغانستان و یمن، منطقه را به هرج و مرج کشانده است.

اهداف این کشور از تلاش برای تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای به اندازه کافی منطقی هستند.

تهران به دنبال آن است تا در کشورهای همسایه خود سپرمحافظی برای خود ترتیب داده و منطقه امنی را برای شیعیانی که در تیررس تهدیدهای عربستان و دیگر کشورهای سنی مذهب همپیمان با آمریکا، ایجاد کند.

در همین حال دانیل شاپیرو سفیر پیشین آمریکا در اسرائیل ضمن سخنانی در دانشگاه تافتس ایالت ماساچوست گفت: توافق هسته‌ای، همان کاری را که لازم بود، در زمینه مهار توانمندی هسته‌ای ایران انجام داده است.