وقتی که دیگر «وزیر زن» برای اصلاح‌طلبان مهم نیست

اصلاح طلبان بر سر به وزارت رسیدن یک زن در دولت دوازدهم، روحانی را بسیار تحت فشار قرار دادند و این مساله را به عنوان یک مطالبه جدی از دولت جدید وی، در روزهای هفته‌های منتهی به انتخاب کابینه مطرح کردند.

پروانه سلحشوری رییس فراکسیون زنان مجلس دهم پیش از معرفی کابینه دوازدهم گفته بود: رای ۵۱ درصدی جامعه زنان مقابل رای ۴۹ درصدی مردان به رییس‌جمهور نشان داد زنان امروز دنبال تغییر هستند و می‌خواهند فرصت‌ها و منابع کمیابی که در اختیار مردان قرار دارد، در اختیار آن‌ها نیز قرار بگیرد.

پروانه سلحشوری اما بعد از معرفی کابینه با انتقاد از عملکرد دولت در عدم معرفی وزرای زن به مجلس گفت: از دولت انتظار نداشتیم که اینگونه زنان را نادیده بگیرد. دولت کار بسیار بدی کرد، آیا واقعا در میان این همه زنان فعال در عرصه سیاسی یک زن توانمند وجود نداشت؟، نگاه مرد سالار بر دولت حاکم است.

 پروانه سلحشوری اما به این انتقاد بسنده نکرد و در اعتراضی دوباره گفت:  گویا آقایان حتی برای دادن معاونت وزارتخانه ها به زنان هم راضی نمی شوند!

صادق زیباکلام هم در واکنش به معرفی نشدن وزیر زن گفته بود:«معرفی دو معاون و یک دستیار ویژه زن بسیار متفاوت با معرفی یک وزیر زن می‌باشد چرا که پیام این دو با هم متفاوت است.»

 

هم زمان در جبهه دیگر  اصلاح طلبان به دنبال شهردار زن برای تهران بودند، زهرا صدر اعظم نوری منتخب شورای پنجم در این باره گفته بود:  اعتقاد دارم که یک زن می تواند تصدی شهرداری تهران را برعهده بگیرد و به دنبال حضور زنان ابتدا در شهرداری تهران و سپس در لایه های مختلف مدیریت شهری هستیم.

اصلاح طلبان برای اینکه بگویند چقدر در این امر جدی هستند الهه کولایی را به عنوان یکی از نامزدهای تصدی پست شهرداری انتخاب کردند ولی جریان اصلاحات نشان داد که خود نیز مایل به انتخاب شهردار  زن برای تهران نیست و بیشتر به دنبال استفاده سیاسی از این موضوع است و در آخر هم محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران معرفی شد.

مصطفی تاجزاده یکی دیگر از فعالان سیاسی اصلاح طلب هم با انتشار پیام توئیتری از  معرفی نکردن وزیر زن بسیار انتقاد کرده بود.

 

یکی دیگر از چهره های اصلاح طلب که به زعم خود به دنبال احقاق حقوق زنان است تا بتواند آنان را به پست های بالای مدیریتی برساند آذر منصوری است.

آذر منصوری در مدت چهار ساله دولت روحانی به دنبال سهمی برای زنان برای حضور در مدیریت ها است که او خود آن را ۳۰درصد معرفی می کند.او در انتخابات مجلس دهم در اسفند۹۴ هم بر روی این کلمه بسیار مانور داده بود.

خبرهای چند روز اخیر از رایزنی دولت برای معرفی الهام امین زاده برای پست وزارت علوم حکایت دارد. اما نکته قابل توجه راضی نبودن اصلاح طلبان از معرفی امین زاده به عنوان وزیر علوم است.

اصلاح طلبان باز هم این نکته را اثبات کردند که فقط به دنبال استفاده سیاسی از مطرح کردن مطالبه حضور زنان در پست های مدیریتی هستند.

آذرمنصوری در این باره  نوشت: وزیر زن یک مطالبه است، اما وزیر موافق توسعه علمی در دانشگاه ها نیز یک مطالبه است. باید دید آیا برنامه الهام امین زاده از این ویژگی ها برخوردار است؟

آذر منصوری نگاه سیاسی را بر توانایی امور و حتی زن بودن که بسیار در این باره مقاله نوشته است را ترجیح داده و تلویحا می گوید: اگر الهام امین زاده نگاه اصلاح طلب برای اداره امور وزارت علوم دارد تنها از وی حمایت می کنیم.

روزنامه قانون هم امروز در گزارشی با عنوان «سودای وزارت از علامه» درباره خبرهایی مبنی بر معرفی رئیس دانشگاه علامه به عنوان وزارت علوم سلیمی را مناسب این پست ندانست این روزنامه تنها دلیل سیاسی را برای خوب نبودن سلیمی معرفی می کند و تصریح می کند: «حقیقت این است که سلیمی تمایلی به رایزنی برای حل مشکل دانشجویان دانشگاه خود نداشته است. وی ترجیح می داده تا در فضای بی‌تنش و بدون اینکه در گیر روند شاید پیچیده حل مشکل دانشجو شود، برگه اخراج را به وی بدهد تا محیط دانشگاهش را آرام نگاه دارد.»

این روزنامه اضافه می کند: «سلیمی علاقه‌مند است صدایی که از دانشگاه به گوش می رسد از فیلتر نظارت و ارزشیابی وی رد شود.این همان پاشنه آشیلی است که بسیاری را نگران می کند »

اصلاح طلبان از وزارت علوم تنها توقع سیاسی آن هم ساختار شکنانه دارند و حتی اگر فرد اصلاح طلب متعادلی نیز بر این صندلی بنشیند با وی مخالفت می کنند. حالا جریان اصلاحات که هفته‌ها تمام توان خود را برای ورود یک وزیر زن به کابینه دوم روحانی بسیج کرده بود، از این خواسته حیاتی! خود چشم پوشیده و حاضر نیستند از تنها وزیر احتمالی زن حمایت کنند.