توطئه آمریکا و فرانسه علیه ایران/ ماجرای مذاکرات تمدید برجام چیست؟

گروه سیاسی- در قضیه مذاکرات و توافق برجام فرانسوی ها سعی کرده بودند تا نقش پلیس بد را به خوبی بازی کنند و حالا یکی از مقامات ارشـد فرانسه اعلام کرده که ماکرون رئیس جمهور این کشور در دیدار با روحانی پیشنهاد مذاکرات هسته‌ای جدید با ایران بعد از سال ۲۰۲۵ یعنی زمانی را که محدودیت‌های اعتماد‌ساز داوطلبانه ایران پایان می‌پذیرد، مطرح کرده است.

به گزارش افکارنیوز، به نظر می رسد در سناریوی جدید غربی ها نقش ها تغییر کرده و فرانسوی ها می خواهند اینبار نقش پلیس خوب را در مواجه با ایران بازی کنند و در نقش های جدید پلیس بد به ترامپ رسیده است.

 این در حالی است که وزیر امور خارجه فرانسه گفته فرانسه به تلاش برای متقاعد کردن ترامپ به حفظ برجام ادامه می‌دهد و از لزوم حفظ این توافق به منظور جلوگیری از عدم‌اشاعه تسلیحات هسته‌ای خبر داد.

اینکه فرانسه درخواست تمدید مذاکرات بعد از 2025 را مطرح کرده همان خواسته ترامپ است که دو هدف را در پیش دارد.

ترامپ پس از روی کار آمدن در ابتدا از نظارت بر برجام توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی سخن گفت و به خاطر همین هدف بود نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل طرح موضوع بازرسی از مراکز نظامی ایران را عنوان کرد و البته متاسفانه آمانو نیز بیان داشت که مراکز نظامی ایران طبق ان‌پی‌تی، در دسترس آژانس قرار دارد. در این حوزه شرایط برای ترامپ فراهم است.

دومین هدف ترامپ باز بودن انتهای برجام بود زیرا در توافق برجام وضعیت برنامه هسته‌ای ایران پس از اتمام دوره زمانی 10ساله مشخص نشده و رئیس جمهور آمریکا می خواهد با فشاری که به ایران وارد می کند محدودیت های هسته ای ایران را بیشتر کند.

فرانسوی ها نیز در همین سناریو مذاکرات پس از 2025 را مطرح کرده اند تا بتوانند در سناریوی جدید نقش خود را ایفا کنند.

ماکرون با صراحت به روحانی اعلام کرده که باید وضعیت برنامه هسته‌ای ایران مشخص شود و پس از سال 2025 مذاکره و نگرانی‌های ترامپ برطرف شود.

به نظر می رسد آمریکا در طرح موضوعی که فرانسوی ها پیشنهاد داده اند نقش اصلی را دارد و هدف دائمی شدن محدودیت غنی‌سازی ایران است.

پیشنهاد اخیر فرانسوی ها خلاف برجام است و بد عهدی آمریکایی ها نیز که بارها و بارها پس از امضای توافق ثابت شده و حالا غربی ها به دنبال محدودیت مادام العمری ایران از فعالیت های هسته ای هستند.

از سوی دیگر نتانیاهو نیز اعلام کرده که ترامپ به من گفت قصد ترمیم برجام را دارد و این موضوع به خوبی نشان می دهد آمریکایی ها این طرح را نیز با رژیم صهیونیستی هماهنگ کرده اند و گام به گام می خواهند آن را اجرایی کنند.

اما در ایران دکتر ولایتی به عنوان عضو هیات نظارت بر برجام درباره پیشنهاد فرانسوی ها گفته "کشورمان هرگز مذاکره مجدد درباره برجام را نخواهد پذیرفت."

وی اظهار داشت: به ‌هیچ‌وجه تجدید مذاکره برجام از طرف جمهوری اسلامی ایران اجرا نمی‌شود. یک بار این مذاکره انجام شده و مدت‌های طولانی ایران با کشورهای 1+5 مذاکره کرده‌ و به این نتیجه رسیدند و به ‌هیچ‌عنوان هیچ تردیدی از سوی هیچ کشوری در این موافقتنامه پذیرفته نیست و چنین پیشنهاد‌هایی را قبول نمی‌کنیم.

مصطفی حسینی