نخبگان امریکا از داشتن چنین رئیس‌جمهوری احساس شرم می‌کنند

 رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به سخنان سخیف، زشت، ابلهانه، آشفته و سراسر غیرواقعیِ رئیس جمهور امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل تأکید کردند: این سخنان ناشی از قدرت نبود، بلکه ناشی از عصبانیت، درماندگی و سبک مغزی است زیرا امریکایی‌ها از اینکه نقشه‌های چندین ساله آنها در منطقه غرب آسیا، با حضور مؤثر جمهوری اسلامی ایران، نقش بر آب شده است، به شدت ناراحت و عصبانی هستند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، مجلس خبرگان را مجلسی استثنایی و بی‌نظیر از لحاظ ترکیب، کارکرد و وظایف خواندند و افزودند: این مجلس در کنار وظایف کنونی آن، باید یک نگاه و ارزیابی کلان و راهبردی به مسیر و حرکت انقلاب اسلامی داشته باشد.

رهبر انقلاب اسلامی در بیان این وظیفه و سازوکار اجرای آن، خاطرنشان کردند: قوای سه‌گانه مأمور اداره کشور هستند و باید کشور را انقلابی اداره کنند اما مجلس خبرگان باید با تشکیل یک هیئت اندیشه‌ورز، میزان پیشرفت‌ها یا پسرفت‌ها را در مسیر حرکت به سمت اهداف انقلاب، ارزیابی، و بر اساس آن از دستگاههای مسئول، مطالبه کند.

ایشان سپس با بیان چند نمونه، به تبیین وظیفه مطالبه‌گری پرداختند و گفتند: یکی از عناوین انقلاب ما، «نه شرقی نه غربی» بود و امروز اگرچه قطب شرق وجود ندارد اما غرب یعنی امریکا و دولت‌های اروپایی با قدرت و قوت وجود دارند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: «نه غربی» یعنی در سیاست، مجذوب و ملحق و مطیع و تحت‌تأثیر غرب نباشیم، در مسیر خواست آنها نیفتیم و کشور و فرهنگ آن را از آمیختگی با فرهنگ منحط غرب پالایش کنیم، و مجلس خبرگان باید در این خصوص ارزیابی و مطالبه‌گری کند.

ایشان، «اقتدار اقتصادی» را از ارکان اقتدار کشور خواندند و گفتند: از عناصر اصلی اقتدار اقتصادی، «قدرت پول ملی و قدرت خرید مردم» است، بنابراین اگر بر اثر بی‌مبالاتی و سیاست‌های غلط، ارزش پول ملی روز بروز تنزل یافت و در این زمینه عقب‌گرد و پسرفتی داشتیم، خبرگان باید از دولت، مجلس و دستگاههای مسئول، مطالبه‌گری کند.

مسئله «عدالت، مبارزه با فقر و تقسیم صحیح ثروت» سومین مسئله‌ای بود که رهبر انقلاب اسلامی از آن در زمره مسائل اصلی انقلاب و مسائلی که نیازمند ارزیابی و مطالبه‌گری خبرگان است، نام بردند و افزودند: عدالت و توزیع درست ثروت در کشور، مورد تأکید اسلام و متفاوت با حرف‌های نادرست مارکسیستی است و باید کشور را به نحوی اداره کرد که فاصله فقیر و غنی یا همان چیزی که امروز در دنیا بعنوان ضریب جینی مطرح است، کاهش یابد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، «حفظ و حراست از روحیه و انگیزه‌های انقلابی» را شرط تدوام انقلاب اسلامی خواندند و گفتند: بدون روحیه انقلابی، زحمات و فداکاری‌ها و خون‌هایی که مردم در راه احیاء اسلام دادند، از بین خواهد رفت و اگر حکومتی هم بر سر کار باشد، آن حکومت، جمهوری اسلامی نخواهد بود، بنابراین خبرگان باید از میزان انگیزه انقلابی در جامعه و عوامل مقابله با آن، ارزیابی داشته باشد و بر اساس آن، مطالبه کند.

ایشان تأکیدات مکرر خود بر کمک و حمایت از نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی را نوعی مطالبه‌گری بر اساس نگاه به حرکت انقلابیِ کشور دانستند و افزودند: البته مسلم است که در این زمینه کشور پیشرفت داشته و به عقب نرفته است.

رهبر انقلاب اسلامی، مسئله «تدیّن مردم» را مسئله‌ای مهم برشمردند و با اشاره به تکرار این حرف از سوی برخی افراد که «ما نمی‌خواهیم مردم را به زور به بهشت ببریم»، افزودند: این تعبیر، نادرست و مغالطه‌آمیز است زیرا هیچ‌کس نمی‌خواهد مردم را به زور به بهشت ببرد اما باید از راه و به شکل درست، مسیر بهشت را به روی مردم باز، و آنها را به حرکت در آن مسیر، تشویق کنیم.

ایشان افزودند: فلسفه ارسال پیامبران، هدایت مردم به بهشت و دور کردن آنان از جهنم بوده است، البته این حرف هم که در اسلام هیچ اجباری وجود ندارد، حرف درستی نیست و حدود شرعی در برخی موارد وجود دارد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان، خاطرنشان کردند: هیئت اندیشه‌ورز مجلس خبرگان باید موارد فوق و امثال آن را ارزیابی و بر اساس پیشرفت یا عقب‌گرد در خصوص هر یک از آنها از دستگاهها مطالبه کند و این عناوین مهم را به گفتمان و مطالبه عمومی مردم تبدیل کند، زیرا رسیدگی به این مسائل در شأن مجلس خبرگان است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه به برخی مسائل و مشکلات از جمله مشکلات اقتصادی اشاره کردند و گفتند: آحاد مردم و همچنین مسئولان کشور بدانند، حل مشکلات اعم از اقتصادی و فرهنگی، تنها به دست خودِ مردم و اتکاء به توان و ظرفیت‌های داخلی امکان‌پذیر است و نه با اتکاء به بیگانه.

ایشان خاطرنشان کردند: این موضوع باید آن قدر در جامعه تکرار شود تا بصورت یک گفتمان رایج و قطعی درآید زیرا کشور، جوانهای پرانگیزه و افراد توانا و صاحب فکر و ایده و خلاقیت در بخشهای مختلف تولیدی و علمی و آموزشی دارد که باید از آنان استفاده شود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه بیگانه نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند، افزودند: من نمی‌گویم با دنیا قطع رابطه کنیم و از اول انقلاب تا کنون همواره بر ارتباطات گسترده با دنیا تأکید داشته‌ام اما می‌گویم «پای قدرتمند خود را با عصای بیگانه عوض نکنید!»

حضرت آیت الله خامنه‌ای در خصوص موضوع اتکاء به بیگانه، به مذاکرات هسته‌ای اشاره کردند و گفتند: اشکالی که نسبت به مذاکرات هسته‌ای داشته و داریم و مکرر نیز در جلسات با مسئولان مطرح کردیم این است که مذاکره اشکالی نداشت اما باید در این مذاکره مراقبت و دقت لازم انجام می‌گرفت تا اینگونه نباشد که هر غلطی که طرف مقابل انجام بدهد، نقض برجام محسوب نشود اما هر اقدام ایران، نقض برجام محسوب شود.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: باید با دنیا کار کنیم و الزامات آن را هم می‌پذیریم اما نباید به بیگانه چشم دوخت.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه در مقابل جمهوری اسلامی، جبهه‌ای از دشمنان وجود دارد، خاطرنشان کردند: نظام اسلامی به لطف خداوند، تاکنون به جبهه دشمن ضربه وارد کرده و آنها را عقب رانده است و در آینده نیز به همین صورت خواهد بود اما باید بدانیم که در مقابلِ ما یک «نقطه» به عنوان دشمن قرار ندارد بلکه با یک «جبهه» مواجهیم.

ایشان یکی از دلایل اصلی عصبانیت بدخواهان ملت ایران را پیشرفت روزافزون نظام اسلامی در مسائل منطقه‌ای و جهانی دانستند و با اشاره به سخنان رئیس جمهور امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل، گفتند: علتِ نطق ابلهانه و بسیار زشت و سخیف و با ادبیات گانگستری و کابویی و سراسر دروغ محض و با آشفتگیِ رئیس جمهور امریکا، عصبانیت و درماندگی و سبک مغزی آنها است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: سخنان رئیس جمهور امریکا، برای ملت امریکا افتخارآمیز نبود و باید نخبگان امریکا، از این سخنان و داشتن چنین رئیس جمهوری احساس شرم کنند که این احساس شرم را نیز بیان کرده‌اند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در خصوص عصبانیت مقامات امریکایی، گفتند: آمریکایی‌ها از سالها قبل برای منطقه غرب آسیا طراحی و نقشه داشتند و نام آن را هم «خاورمیانه جدید» یا «خاورمیانه بزرگ» گذاشته بودند و سه محور اصلی این طراحی نیز عراق، سوریه و لبنان بودند اما در هر سه کشور با شکست مواجه شدند.

ایشان تأکید کردند: براساس این طراحی قرار بود، عراق با آن سابقه کهن تاریخی و تمدنی و سوریه به عنوان کانون مقاومت و لبنان با جایگاه ویژه خود، تحت سلطه و نفوذ امریکا و رژیم صهیونیستی باشند.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: اما اکنون واقعیات منطقه به گونه‌ای دیگر است زیرا آنها نتوانستند در لبنان کاری از پیش ببرند، در عراق، درست بر عکس خواسته‌ی آنها محقق شده است و در سوریه به رغم جنایت‌های بی‌شمار امریکا و متحدانش و قتل عام مردم این کشور و حمایت‌های گسترده از گروههای تروریستی تکفیری، در حال حاضر داعش به پایان راه خود رسیده و گروههای تکفیری همچون جبهه النصرة، منزوی شده‌اند.

ایشان افزودند: حضور و تأثیر جمهوری اسلامی ایران موجب محقق نشدن طراحی‌ها و خواستهای امریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه شده است و همین، دلیلِ عصبانیت آنهاست.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: برخی در تحلیل‌های خود اشتباه نکنند زیرا مواضع امریکا به دلیل قدرت و توانایی در مقابل ایران نیست بلکه کاملاً به دلیل ضعف و شکست و عصبانیت اوست.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به حضور موفقیت آمیز و عزتمندانه جمهوری اسلامی در مسائل منطقه و جهان، تأکید کردند: باید این عزت را با عقل و تدبیر و فکر درست، و همچنین با اشتباه نکردن در نحوه مراودات و تصمیم گیریها و موضع گیریها، حفظ کرد.

ایشان با تأکید بر اینکه این عزت بواسطه مجاهدت مردم و جوانان و ریخته شدن خون شهدا به دست آمده است، گفتند: شهید عزیز محسن حُججی یک نمونه بود و ما از این نمونه ها در میان جوانان بسیار داریم و خداوند متعال این نمونه را به دلایلی در مقابل دیدگان برجسته کرد تا همه تسلیم این حقیقت شریف شوند که انگیزه انقلابی در میان جوانان، به فضل الهی روز به روز در حال افزایش است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به درخواست‌های بی‌شمار جوانان از طریق نامه و پیغام‌، برای اجازه حضور در جبهه دفاع از حرم و مبارزه با دشمن، خاطرنشان کردند: این، همان انگیزه‌های رو به افزایش انقلابی در میان جوانان است و چنین انگیزه‌هایی در شرایطی که عوامل بازدارنده و وسوسه گر همچون فضای مجازی وجود دارد، نشانگر معجزه و لطف الهی است.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین ماه محرم را ماه امام حسین علیه‌السلام و ماه همه ارزشهای متبلور در وجود مقدس آن حضرت همچون جهاد، شهادت، اخلاص، وفا، گذشت، اهتمام به حفظ دین خدا و ایستادگی در مقابل قدرت‌های معارض دین خواندند.

ایشان تأکید کردند: این حادثه در طول زمان زنده‌تر شده و گرامیداشت این حماسه عظیم، هر سال نسبت به قبل، پرشورتر و گسترده‌تر است که همین موضوع دربردارنده پیام و معنای خاصی است و به فضل الهی این جریان به رهبری امام حسین (ع)، در دنیا پیش خواهد رفت.

پیش از سخنان رهبر انقلاب، آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان، مواضع انقلابی رهبر معظم انقلاب اسلامی را را مایه دلگرمی مردم خواند و افزود: انقلابی بودن شرط موفقیت است و اگر انقلابی نباشیم، توفیقی حاصل نمی‌شود.

رئیس مجلس خبرگان با اشاره به فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی مجلس خبرگان، از برگزاری همایش‌هایی برای طلاب و دانشگاهیان در نقاط مختلف کشور خبر داد و بر لزوم ساماندهی و پاسخگویی به شبهات مطرح شده در فضای مجازی تأکید کرد.

همچنین آیت‌الله هاشمی شاهرودی نایب رئیس مجلس خبرگان، گزارشی از مهمترین محورهای مباحث مطرح شده در اجلاسیه و نطق‌های اعضای خبرگان بیان کرد.