پیروی ترامپ از لابی اسرائیلی در موضوع برجام

 چارلز فریمن – دستیار وزیر خارجه سابق آمریکا – باور دارد در صورتی که دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – از توافق هسته‌ای ایران خارج شود، وی روابط با متحدان بزرگ آمریکا در اروپا را نیز مختل خواهد کرد.

وی گفت در صورتی که ترامپ تسلیم لابی اسرائیلی شده و توافق هسته‌ای ایران را نقض کند، روابط آمریکا با متحدان اروپایی این کشور را خدشه دار خواهد کرد.

ترامپ در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران را یکی از بدترین توافق‌هایی خواند که آمریکا تا کنون به امضا رسانده است.

فریمن روز چهارشنبه گفت: «مشخص است که ترامپ برای معامله با ایران هیچ برنامه‌ای ندارد. وی به نفع جریان داخلی آمریکا و لابی اسرائیلی فعالیت می‌کند؛ بی‌آنکه واکنش‌های احتمالی از جانب ایران و یا دیگر طرف‌ها در برجام را در نظر بگیرد.» وی افزود: «این موجب خواهد شد آمریکا در برابر انگلیس، فرانسه و آلمان منزوی شود.»

فریمن افزود با این حال، ممکن است ایران حتی پس از خروج آمریکا از برجام، به توافق هسته‌ای پایبند باقی بماند.

فریمن گفت: «به نظر نمی‌رسد تهدیدهای او (ترامپ) به پشت کردن به این توافق به دلیل برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده باشند.» 

نیکی هیلی – فرستاده آمریکا در سازمان ملل – خاطر نشان کرده است سخنرانی ترامپ در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به این معنی نبوده است که آمریکا قصد دارد از توافق هسته‌ای با ایران انصراف دهد؛ بلکه این اظهارات تنها به این معنی بود که از برجام خرسند نیست.»

هیلی پیشتر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای بی سی گفت ترامپ اطمینان دارد ایران با انجام آزمایش‌های موشکی بالستیک و حمایت از تروریست‌ها توافق هسته‌ای را نقض کرده است. با این حال، جان هیتن -- ژنرال ارشد آمریکایی -- گفت ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است.

این ژنرال آمریکایی در اظهاراتی در اندیشکده هادسون گفت ایران به توافق هسته‌ای تاریخی پایبند است. با این وجود، آنها به سرعت در حال توسعه برنامه موشکی بالستیک خود و انجام دادن آزمایش‌های موشکی بالستیک در بردهای مختلف هستند که این مایه نگرانی شدید برای آمریکا و متحدانمان است.

حسن روحانی – رئیس جمهور ایران – روز چهارشنبه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت اظهارات ترامپ برجام را نقض کرده است زیرا این توافق طرف‌ها را از موضع گیری علیه آن منع می‌کند.

روحانی همچنین ادعاهای نقض برجام از جانب تهران را رد کرد و از کشورهای دیگر در این توافق درخواست کرد به تعهدات خود پایبند باقی بمانند.

در ژوئیه سال 2015، ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان توافق برجام را به امضا رساندند. به موجب این توافق، تحریم‌های هسته‌ای ایران در ازای ادامه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران لغو شد. این برنامه در روز 16 ژانویه سال 2016 به مرحله اجرا رسید.