هشدار آلمانی ها درباره تبعات لغو برجام

پایگاه اینترنتی «العربی الجدید» در مطلبی با اشاره به هشدار محافل آلمانی درباره تبعات لغو توافق هسته‌ای نوشت: محافل اقتصادی در آلمان درباره اقدام آمریکا به لغو توافق هسته‌ای با ایران، هشدار دادند. در این زمینه فالکر ترایر، رئیس بخش اقتصاد خارجی در اتاق بازرگانی و صنایع آلمان، در اظهاراتی به خبرگزاری رسمی این کشور گفت: این اقدام (لغو توافق هسته ای) «ضربه‌ای سنگین» به اقتصاد آلمان است».

این مسئول اتاق بازرگانی آلمان افزود: در صورتی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در اکتبر آینده، تایید دوره‌ای توافق هسته‌ای و پایبندی ایران نسبت به آن را به حال تعلیق در آورد (آن را تایید نکند)، کنگره آمریکا ظرف شصت روز بار دیگر اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران را از سر خواهد گرفت.

بنا به گفته فالکر ترایر، این مسئله عملا به مثابه اقدام آمریکا به لغو توافق هسته‌ای با ایران است لغو توافق موجب ضرر‌های اقتصادی زیادی به شرکت‌های آلمانی و اروپایی خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا در سخنان روز سه‌شنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل به احتمال لغو توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرد. ترامپ در پانزدهم اکتبر آینده باید به کنگره اعلام کند آیا ایران به متن توافقنامه پایبند بوده است یا خیر و آیا این توافقنامه همچنان به نفع ایالات متحده هست یا خیر؟

ترایر گفت: در صورت لغو توافق هسته‌ای با ایران، فرصت‌های زیادی در چارچوب روابط تجاری و اقتصادی با ایران که همچنان در مراحل اولیه است، غیر قابل بهره‌برداری خواهد شد و دست نخورده باقی خواهد ماند که این مسئله، سردرگمی زیادی را برای شرکت‌هایی که اکنون در حال انجام معاملات و توافق‌هایی با ایران و آمریکا هستند، به دنبال خواهد داشت.

به نوشته این پایگاه، بنا بر آمار و مستندات اتاق بازرگانی و صنایع آلمان، از ژانویه سال 2016 یعنی زمان لغو تحریم‌های اقتصادی ایران، روابط میان این کشور و آلمان شاهد رشد قابل توجهی بوده است.

بر اساس این مستندات، میزان مبادلات تجاری میان دو کشور از ژانویه 2016 تا ژوئیه 2017، با رشد بیست و سه درصدی به یک میلیارد و هشتصد میلیون یورو رسیده است. آلمان در این برهه زمانی، کالا‌هایی به ارزش یک میلیارد و ششصد میلیون یورو به ایران صادر و در ازای آن، کالا‌هایی به ارزش دویست و سی و یک میلیون یورو از ایران وارد کرده است.

العربی الجدید در ادامه نوشت: ایران پس از امضای توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی، توافقنامه‌های به ارزش میلیارد‌ها دلار با شرکت‌های بین المللی منعقد کرد. تحلیلگران بر این عقیده‌اند این توافقنامه‌ها به تهران کمک خواهد کرد تا از شدت و حدّت هرگونه تحریم‌های جدید آمریکا علیه تهران بکاهد.