روحانی: فضای مجازی یک تیغ دولبه است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در مراسم بازگشایی مدارس در سال 96-97 با حضور در هنرستان شهید مدرس، در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: شروع دوره جدید از فعالیت و تلاش در عرصه آموزش و پرورش را به دانش‌آموزان، معلمان و همه تلاشگران وزارتخانه کلیدی آموزش و پرورش تبریک می‌گویم.

رئیس جمهور با بیان اینکه نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی، شروع حرکت به سوی پله‌ای جدید است، اضافه کرد: اگر 12 سال تحصیلی را 12 پله برای پیشرفت در نظر بگیریم، به معنای آن است که پس از پیمودن پله دوازدهم به سطحی از توانمندی و برخورداری از دانش برسیم که برای ورود به عرصه فعالیت، کار و تلاش در اجتماع آماده باشیم.

وی افزود: ممکن است مسیر و ایام تحصیل برای برخی از دانش‌آموزان ما با سختی‌هایی همراه باشد، اما قطعاً وقتی پس از پایان دوران تحصیل به این ایام نگاه کنید، خواهد دید که جزء بهترین روزهای زندگی شما بوده است.

روحانی تاکید کرد: برای اینکه در آینده احساس بهتری نسبت به دوران تحصیل خود داشته باشیم و احساس کنیم که با پایان تحصیلات شرایط مناسب‌تری برای حضور مؤثر و سازنده در جامعه داریم، لازم است مقدماتی در دوران تحصیل و مدرسه فراهم شود که این مقدمات از فضا و محیط تحصیلی تا رفتار مسئولان مدارس و همکلاسی‌ها و نوع رفتار والدین و دانش‌آموزان را شامل می‌شود و در سال‌های اخیر، چگونگی رویارویی ما با فضای مجازی نیز به این مؤلفه‌ها افزوده شده است.

رئیس جمهور گفت: اگر چند دانش‌آموز یک دانش‌آموز را مورد تمسخر قرار دهند آن فرد غمزده می‌شود و تحت فشار روحی قرار می‌گیرد همچنین محیط کلاس برای او امن نخواهد بود.

وی افزود: اگر رفتار معلم با دانش‌آموز صحیح نباشد، همچنین اگر این دانش‌آموز مسیری را که تا منزل طی کند و در منزل هم اگر رفتار پدر و مادرش با محبت نباشد، ناامنی دیگری را تجربه می‌کند، بنابراین اگر دانش‌آموزی در کلاس، نسبت به معلم، دوست، مدیر، محیط، جامعه و خانواده احساس ناامنی کند درس خواندن برای او سخت و مشکل خواهد شد.

روحانی ادامه داد: جوانان ما در بسیاری از زمینه‌ها گام‌های بسیار خوبی برداشته‌اند و در المپیاد‌ها هم برنده مدال طلا شدیم همچنین در اکثر مسابقات دانش‌آموزان ما جزء رتبه‌های برتر بودند و در دانشگاه‌های برتر دنیا دانشجویان ما مشغول تحصیل هستند.

رئیس جمهور گفت: در مراکز برجسته علمی دنیا ایرانیان به عنوان نخبه فعالیت می‌کنند اما در عین حال وقتی به صد سال گذشته ایران باز می‌گردیم و کشورمان را با سایرین مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم نواقصی در کشور و جامعه ما به چشم می‌خورد.

وی اضافه کرد: اگر دانش‌آموزی که 12 سال در کشورمان درس خوانده و با فاصله دو سال از اخذ دیپلمش به دانشگاه وارد نشود و مشغول کار عادی شود با دانش‌آموزی که در کشوری پیشرفته 12 سال تحصیل کرده مقایسه شود، متوجه می‌شویم که داشته‌های دانش‌آموز آن کشور پیشرفته بیشتر از دانش‌آموز ماست.

روحانی متذکر شد: در کلاس عمدتا دانش‌آموزان بیشتر می‌خوانند و حفظ می‌کنند تا بتوانند در امتحان نمره خوبی کسب کنند این روش متکی به حافظه است و حافظه هم مثل یخی در آفتاب است که با گذشت زمان از حجم آن کاسته می‌شود.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه اگر به خلاقیت جوانان تکیه کنیم موفق خواهیم بود، یادآور شد: اجازه دهیم بخش بزرگی از کتاب درسی توسط دانش‌آموزان در سال‌های آینده نوشته شود و خلاقیت را در آنها زنده کنیم نباید بعد از 12 سال کاغذی به عنوان مدرک به دست او دهیم بلکه باید مهارتی به آنها آموزش دهیم که بتوانند از این مهارت در محیط کار استفاده کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید دانش‌آموز علاقمند به کار و جوانی ماهر در یک رشته پس از پایان تحصیلات 12 ساله‌اش تربیت کنیم، اظهار کرد: دانش‌آموزان بعد از اتمام تحصیلات 12 ساله خود باید حداقل در یک زمینه مهارت کسب کنند تا اگر قصد ادامه تحصیل نداشتند مهارتی را به خوبی آموخته باشند.

روحانی افزود: کتاب‌های درسی ما در دهه 30 و 40 در زمانی که ما در دوره دبستان و دبیرستان مشغول تحصیل بودیم با کتاب‌های درسی امروز به جز اینکه جلد ، تصویر و فونت‌های آن تغییر کرده چه تحولی داشته است؟ ما باید دانش‌آموزان را حداقل برای 12 سال آینده تربیت کنیم نه برای امروز و دیروز؛ کتاب‌های درسی امروز دانش‌آموزان را برای دیروز تربیت می‌کند، فردا که هیچ آنها را برای امروز هم تربیت نمی‌کند.

رئیس جمهور افزود: نحوه تدریس، سوال و اداره کلاس با وجود تلاش همه معلمان نیاز به تحولی جدید دارد. پایان کار مشخص می‌شود معلم، وزیر، دولت و ... چقدر کار کردند و آیا انسان جوان مسئول و علاقمند به کار تحویل جامعه دادیم یا دانش‌آموز ما حفظیاتی را در ذهنش گنجانده و بعد از مدتی آن را فراموش کرده است.

وی گفت: در محیط مدرسه باید بیاموزیم که چگونه افکار و نظر دیگران را تحمل کنیم اگر فردی حرفی بزند و ما بخندیم و هو کنیم به این معنا است که افکار و نظر افراد را تحمل نکردیم معتقدم باید در محیط کلاس، مدرسه و جامعه، رفتار افراد و دیگران را تحمل کنیم و به فکر آنها احترام بگذاریم.

رئیس جمهور ادامه داد: محیط مدرسه باید محیط اخلاق و ادب باشد. سوال این است در محیط مدرسه تحمل افکار احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را چگونه تمرین کنیم.

وی افزود: معلمان باید نحوه آشنایی و سبک استفاده از فضای مجازی را به دانش‌آموزان بیاموزند چراکه این فضا همچون تیغی دو لبه است که می‌تواند زندگی ما را نابود کند و یا ما را به رشد و تعالی برساند.