نابودی داعش در عراق و سوریه تا 2 ماه دیگر

حسین شیخ‌الاسلام با اشاره به سخنان اخیر فرمانده سپاه قدس مبنی بر نابودی داعش تا دو ماه دیگر، گفت: اینکه سردار سلیمانی گفته تا دو ماه دیگر در عراق و سوریه جشن نابودی داعش را خواهیم گرفت به این معناست که تا آن زمان دیگر هیچ داعشی در این دو کشور نخواهد بود.

مشاور وزیر امور خارجه با بیان اینکه اکنون داعش فقط در چند منطقه محدود حضور دارد، بیان کرد: یکی از مناطقی که داعش حضور دارد هویجه است، که حمله به آن شروع شده و بدون سختی پایان خواهد یافت.

وی غرب الانبار را منطقه دیگری عنوان کرد: داعش به صورت پراکنده در آن حضور دارد و نیازمند عملیات مقطعی و موضعی است.

شیخ‌الاسلام تصریح کرد: بخش دیگر از نیروهای داعش در دیرالزور و بخشی هم در نزدیکی اردن هستند، در مجموع این شرایط نشان می‌دهد که داعش از نظر سازمانی از هم گسسته شده و این وضعیت در دیرالزور به خوبی قابل مشاهده است.

مشاور وزیر امور خارجه نوع فرارها و وادادگی‌های داعش را از جمله دلایلی برشمرد که از هم گسستگی داعش را اثبات می‌کند.

وی با بیان این که رقه آخرین منطقه‌ای است که در اختیار داعش هست، اظهار کرد: نیروهای ارتش سوریه در جنوب رقه هستند و از سوی دیگر نیروهای سوریه دموکراتیک هم که آمریکایی‌ها آنها را آموزش داده، مسلح و سازماندهی کرده اند، حدود هفت ماه است که می‌خواهند رقه را ساقط کنند ولی این کار را نمی‌کنند.

شیخ‌الاسلام تصریح کرد: آمریکا می‌خواهد نیروهای سوریه دموکراتیک را مانند یک استخوان لای زخم داعش نگه دارد و این خطر بزرگی است چون آنها به مواضع داعش حمله نمی‌کنند و به سمت دیرالزور می‌آیند، ما هم به آنها تذکر داده‌ایم که اینجا نباید عملیات کنند و باید برگردند.

مشاور وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه باید صریحا از نیروهای سوریه دموکراتیک بخواهیم که از رقه عقب نشینی کنند، گفت: همچنان که سردار سلیمانی گفته است تا دو ماه دیگر داعش نابود خواهد شد، بنابراین ما می‌توانیم از نیروهای سوریه دموکراتیک بخواهیم که عقب‌نشینی کنند و اجازه بدهند که ما بدون درگیری با آنها خودمان رقه را آزاد کنیم.

وی تصریح کرد: مدت‌هاست که نیروهای دموکراتیک سوریه در شمال و غرب رقه مستقر هستند، ولی متأسفانه به طور جد با داعش برخورد نمی‌کنند، داعشی‌ها همچنان در رقه به سر می‌برند که این موضوع به نظر من توصیه آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و پادشاهان عربی است، ان شاءالله آن هم با تدبیر سردار سلیمانی حل خواهد شد.