ثروتی: ترامپ با برهم زدن برجام، انتظار امتیازگیری دارد

هادی ثروتی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در برنامه «گفت‌وگوی روز» به نقد و بررسی سخنان ترامپ در هفتاد و دومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پرداخت. 

ثروتی با اشاره به چرایی رفتار آمریکایی‌ها در رابطه با برجام، اظهار کرد: شاید رفتار دولتمردان آمریکا را بتوان ریشه در خوی و خصلت آنها در اقتدار نظامی، فن‌آوری، فرهنگی و اقتصادی آنها بیابیم. شاید بتوان گفت که جان لاک، پدر انقلاب آمریکا یک فضایی را ترسیم کرده و در عین حال که از آزادی و برابری سخن می‌گوید در کنارش از برده داری، استثمار و استعمار دیگر ملل هم صحبت می‌کند.

وی افزود: بنابراین وقتی ساختار ایالات‌متحده را کالبدشکافی می‌کنیم، ترکیبی از دیدگاه‌های مکاتب سه‌گانه آمریکاست که این مکاتب سه‌گانه مواردی را برای دولتمردان تجویز می‌کنند که با خوی امپریالیستی، نگاه استعمارگرانه و یک نگاه بالادستی به پایین دستی، ترکیب شده است به تعبیری کشورها و بازیگران دیگر نظام بین‌الملل را به عنوان کسانی می‌بینند که باید نگاه زیردستی داشت و خودشان را بالاتر و برتر می‌بینند.

این استاد دانشگاه با اشاره به بیان کرد: به نظرم امریکایی‌ها بر متن برجام به شدت اشراف دارند. متن برجام در زمان دموکرات‌ها نوشته و تصویب شد و در حال حاضر آنچه جمهوری‌خواهان از متن برجام استنباط می‌کنند و به دنبال برهم زدن بازی هستند، یک قاعده خارج از سرویس است. زیرا برجام بر اساس منافع ملی آمریکایی‌ها نوشته شده و منافعی که اعضای شرکت‌کننده در مذکرات هسته‌ای کارشناسی کردند و به نگارش درآورند و از سوی آمریکایی‌ها چکش‌کاری شده است.

ثروتی افزود: بنابراین به نظرم، برهم زدن توافق برجام، یک بازی دوگانه است، برای اینکه بتوانند امتیازات بیشتری از ما بگیرند. حال در این بازی باید خواسته‌هایشان را روی میز بگذارند، ضمن اینکه فضا را می‌سنجند که ایا ما حاضر هستیم در رابطه با برجام مذاکره کنیم؟ زیرا آنها در نظرشان یک سلسله برجام قطار شده بود که می‌خواستند آنها را در بحث موشکی، حقوق‌بشر، طرح صلح خاورمیانه و غیره که روی میز بگذارند.

وی ادامه داد: از طرفی آمریکایی‌ها به دنبال شرایطی هستند که بحث موشکی را مطرح کنند و یا بحث و موضوعی را زا یک زاویه کوچک شروع کنند و بعد آنرا گسترش دهند. آنها می‌خواهند از این مسیر وارد شوند و در ابعاد دیگر امتیازات بیشتری از ما بگیرند.

این کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد: کشور آمریکا کشوری ساختار محور است و نه کارگزارمحور. به عبارتی یک دولتمرد یا سیاستمدار نمی‌تواند بر اساس نگاه و سلیقه خودش منافع ملی آمریکا را دستکاری کند. زیرا یک سیستم پشت‌صحنه است و وقتی اوباما می‌گوید زندان گوانتانامو را جمع می‌کنم ۸ سالی که بر مستند قدرت هست، این کار عملی نمی‌شود وز مانی که دوره ریاست‌جمهوری وی به پایان می‌رسد به وی می‌گویند بی‌خود چنین سخنی را بر زبان آوردی!‌

ثروتی گفت: بنابراین سیستم آمریکاست که در پشت‌صحنه تصمیم می‌گیرد و نه افراد. لذا افرادی که متن برجام را نوشتند، به نظرم شلوغ‌کاری‌های ترامپ ظاهر قضیه است و بحث اصلی را سیستم آمریکا طراحی می‌کند و به دنبال ادامه سناریوست.