روایت واعظی از قول یک مقام انگلیسی به روحانی

 غلامعلی جعفرزاده نایب رییس فراکسیون مستقلین محورهای نشست امروز کمیسیون متبوع خود را تشریح کرد.

وی در تشریح جلسه امروز (یکشنبه ۲ مهرماه) فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در ابتدای جلسه نمایندگان و اعضای فراکسیون مستقلین ولایی به نحوه انتصابات استانداران، مراتب اعتراض خود را اعلام کردند.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همچنین نمایندگان رضایتمندی خود را از سخنرانی ریاست جمهوری اعلام کردند، بیان کرد: درخواست تشکیل قرارگاه سرمایه گذاری خارجی و جذب سرمایه‌های خارجی از سوی نمایندگان مطرح شد همچنین برخی نمایندگان از حل نشدن مشکل سرمایه گذاران کاسپین را اعلام کردند.

وی افزود: همچنین نمایندگان گله‌مندی از عدم تخصیص اعتبارات حوادث غیرمترقبه به استان‌های حادثه دیده جهت رفع مشکلات مردم بیان شد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در ادامه این جلسه، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور به بیان موضوعات مختلفی پرداخت.

بنابر گفته جعفرزاده ایمن آبادی نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی، واعظی در این جلسه اظهار داشت: سفر به سازمان ملل را جهت استفاده حداکثری از ظرفیت این سازمان برای رساندن پیام مردم ایران به جهان، فرصت مناسبی بود، رئیس جمهور دو کشور ایران و آمریکا بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، برای اولین بار در سازمان ملل حضور یافت که این موضوع عطش خبری را ایجاد کرده بود.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه دو م. وضوع برجام و همه پرسی اقلیم کردستان از موضوعات مهم مطرح شده در سازمان ملل بود، بیان کرد: آقای روحانی به جهت اصرار برای حضور در رژه روز جمعه برنامه سفر خود را کوتاه کرد و در این مدت کوتاه ۲۰ ملاقات مهم را برگزار کرد.

وی با بیان اینکه آنچه که نمود داشت دو سخنرانی ترامپ و نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود که وجوهات مشترکی در مورد برجام داشتند، افزود: به این اعتقاد رسیدیم که متن دو سخنرانی رئیس جمهور آمریکا و نماینده رژیم صهیونیستی توسط یک گروه نوشته شده است که بعد از سخنرانی ترامپ، جمهوری اسلامی ایران استراتژی جدیدی را برای سخنرانی اتخاذ کرد.

واعظی با اشاره به اینکه سابقه نداشته است که این تعداد مقامات بلند پایه نسبت به سخنرانی آمریکا اعتراض، گله و نقد داشته باشند، متذکر شد:خانم سوزان رایس، رئیس جمهور فرانسه، لاوروف وزیر خارجه روسیه و رئیس جمهور اتریش نسب به سخنرانی ترامپ علیه ایران ابراز نارضایتی کردند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه به دلیل فشارهای این گونه، نماینده آمریکا در سازمان ملل مجبور به واکنش شد و اعلام کرد که آمریکا قصد خروج از برجام را ندارد، ولی از اجرای آن ناخرسند است، گفت: با کشورهای مختلف حول محورهای برجام، سوریه، همکاری کشور‌ها برای مبارزه با تروریسمی که مرز نمی‌شناسد و همه پرسی اقلیم کردستان مذاکراتی انجام شد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف سند برجام حل مشکلات بانکی و سرعت بخشیدن به آن بود، ادامه داد: همچنین در ادامه دیدارهای رئیس جمهور با یک مقام انگلیسی نیز که بنابر سنتی جدید برگزار شد، این مقام انگلیسی اعلام کرد که آمریکا را متقاعد خواهد کرد که از بازگشایی برجام خودداری نماید.

واعظی در تشریح جلسه وزرای خارجه ۱ + ۵ و موگرینی با ظریف، تصریح کرد: در این جلسه ابتدا خانم موگرینی ابتدا گزارش مفصلی را ارائه می‌دهد سپس، تمام وزاری ۱ + ۵ با نگاه مثبتی در خصوص اجرای برجام صحبت می‌کنند و نماینده آمریکا در انت‌ها صحبت می‌کند و اظهار می‌دارد، حال که همگی اعتقاد دارید ایران به برجام متعهد بوده است، من باید مواضع مثبت ۱ + ۵ را به رئیس دولت آمریکا انتقال دهم. با این شرایط مشخص می‍‌شود که آمریکا در شرایط منفعلی قرار دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه رئیس جمهور در آمریکا نشستی را با هزار و ۳۰۰ نفر از ایرانیان مقیم آمریکا و نخبگان حاضر در این کشور برگزار کرد، گفت: رئیس جمهور ملاقاتی را نیز با رهبران مسلمانان جوامع مختلف آمریکا برگزار کرد که ابراز ارادت ویژه‌ای به مقام معظم رهبری داشتند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور با شبکه‌های CNN و NBC برگزار کرد، ادامه داد: در این سفر به دلیل نوع رفتار منطقی ایران و استفاده از تریبون سازمان ملل که انتظار صلح و دوستی می‌رفت، ایران محبوب و آمریکا به شدن منفعل شدو نگاه‌ها به ایران مثبت بود.

رئیس دفتر رئیس جمهور بیان کرد: از دقایقی مانده به صحبت‌های آقای روحانی موج جمعیت به داخل سالن به منظور استماع سخنرانی ایشان جالب توجه بود.

وی با بیان اینکه آقای رئیس جمهور بر تعامل با مجلس و اخذ نظر مشورتی از مجلس علی الخصوص در موضوع انتصاب استاندارن اصرار دارد، افزود: ستاد حمایت از سرمایه گذاران پیشنهاد خوبی است همچنین دستور رئیس جمهور برای حل مشکل کاسپستن در کوتاه‌ترین زمان صادر شده است.

واعظی با بیان اینکه موارد حاودث غیر مترقبه از جمله سیل گیلان پیگیری خواهد شد، متذکر شد: دولت موفق نخواهد شد مگر اینکه ۳ قوه و سران آن‌ها دست به دست هم جهت رفع مشکلات عمل کنند