مرکل برگ برنده ایران در عرصه بین‌المللی

اسماعیل بشری کارشناس مسائل اروپا با اشاره به دلایل پیروزی مجدد مرکل در انتخابات آلمان بیان کرد: محبوبیت و صداقت مرکل طی سال‌های اخیر منجر به جلب اعتماد مردم این کشور برای تکرار انتخاب او به عنوان ریاست جمهوری آلمان بوده است.

کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه آلمان در زمره مقتدرترین کشور‌های جهان قرار دارد، گفت: این کشور رفته رفته جایگاه والایی را در جهان به خود اختصاص داده و می‌توان اذعان داشت که اکنون هدایت‌کننده اصلی سیاست‌های اتحادیه اروپاست، علاوه بر این موضوع، آمار و ارقام نشان‌ از مازاد بودجه این کشور و در نهایت رونق اقتصادی آن دارد.

او با اشاره به رابطه مناسب این کشور در پذیرش پناهجویان تصریح کرد: تاکنون  ۴۰۰ هزار پناهجو در آلمان ساکن شده‌اند و برلین همواره دیگر کشور‌ها را متقاعد به پذیرش پناهجویان کرده است.

بشری یادآور شد: نقش آفرینی آلمان در جریان توافق برجام نشان از رغبت بالای این کشور به برقراری روابط سیاسی با ایران دارد، 

کارشناس مسائل اروپا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه فقیر بودن این کشور در حوزه انرژی، لغو تحریم‌های بین المللی و به تبع ورود هیئت‌های تجاری به ایران چه تاثیری بر روند روابط اقتصادی کشور آلمان و ایران دارد؟ افزود: با توجه به قدمت روابط تجاری دو کشور می‌توان دریافت که انتخاب مجدد مرکل با توجه به نیاز این کشور، منجر به افزایش صادرات کشور ما خوهد شد.

بشری با بیان اینکه آلمان از دیرباز تا کنون یکی از شرکای اقتصادی ما بوده است، ادامه داد: با توجه به اینکه زیرساخت بسیاری از صنایع کشورمان از جمله صنعت خودروسازی، آلمانی بوده لذا احتمال افزایش روابط تجاری دو کشور، بسیار بالا است.

به گفته وی روابط تجاری دو کشور ایران و آلمان در زمان تحریم‌های بین المللی لطمات جدی دید، اما نیاز مبرم آنان به انرژی و اعتماد ایرانیان به فناوری این کشور می‌تواند منجر به پیوند دو کشور شود، به‌گونه‌ای که سوددهی طرفین را به ارمغان آورد.

 کارشناس مسائل اروپا در پاسخ به این سوال که آیا ایران می‌تواند خلا تجاری آمریکا را با وجود کشور آلمان، پر کند؟ افزود: از آنجایی که ترامپ جایگاه خاصی در عرصه بین المللی ندارد بنابراین تنش‌های وی کمترین محدودیتی را برای ما ایجاد خواهد کرد، به هیمن منظور ما از وزنه آلمان استفاده خواهیم کرد.

بشری خاطرنشان کرد: از آنجایی که هدف ما این است که در عرصه بین المللی تنها به یک قدرت تکیه نکنیم بنابراین با خنثی ‌کردن مانع تراشی‌های آمریکا، علاوه بر مبادلات تجاری با چین و روسیه، از ظرفیت‌های المان نیز نهایت استفاده را به عمل خواهیم آورد.