وال‌استریت‌ژورنال: هواپیمایی «ایران‌ایر» سازمان تروریستی است

 «مارک دابوویتز»، مدیر عامل «بنیاد دفاع از دموکراسی» و «دیوید آلبرایت»، رئیس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در یادداشتی از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته‌اند شرکت هواپیمایی «ایران‌ایر» را سازمان تروریستی اعلام کند.

«دابوویتز» و «آلبرایت» در یادداشت خود در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به ارائه پیشنهاداتی پرداخته‌اند که به باور آنها، ترامپ با استفاده از آنها می‌تواند توافق هسته‌ای ایران را بهبود ببخشد. 

آنها با اشاره به فشارهای بین‌المللی بر ترامپ برای پابرجا ماندن به توافق هسته‌ای نوشته‌اند: «رئیس‌جمهور بایستی با امتناع از تأیید پایبندی ایران به برجام، به وعده‌هایش [در زمان انتخابات برای لغو برجام] عمل کند.»

دولت آمریکا به موجب قوانین داخلی این کشور بایستی هر 90 روز یکبار گزارشی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در برجام تقدیم کنگره این کشور کند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در دو گزارش در ماه‌های آوریل و جولای تأییدیه مربوط به این توافق هسته‌ای را صادر کرده است. موعد گزارش بعدی دولت آمریکا 15 اکتبر (23 مهرماه) است.

رسانه‌های آمریکا بعد از صدور دومین تأییدیه برای پایبندی ایران گزارش دادند دونالد ترامپ، نزدیک به یک ساعت با «تیلرسون» درباره آن مجادله کرد و برای عدم صدور این تأییدیه تلاش کرد.

مجله فارن‌پالیسی چند روز بعد گزارش داد ترامپ با به حاشیه راندن وزارت خارجه تیمی از معتمدانش در کاخ سفید را مأمور زمینه‌چینی برای گردآوری شواهدی درباره  عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای کرده است.

ترامپ، علاوه بر این اعلام کرده نهادهای مختلف دولتش را مأمور انجام بررسی‌هایی برای تعیین سیاست واشنگتن در قبال ایران و برجام کرده است. بخشی از این بررسی‌ها به تعیین این موضوع خواهد پرداخت که آیا تعلیق تحریم‌های آمریکا به موجب تعهدات واشنگتن در برجام، در راستای منافع ملی آمریکا هست یا خیر.

دو کارشناس مسائل هسته‌ای «برجام» را پیش‌زمینه‌ای برای تبدیل شدن ایران به کره شمالی دانسته و نوشته‌اند: «معماری عمیقاً معیوب این توافق هسته‌ای، ادامه آن را خطرناک می‌کند.»

آنها در ادامه درباره تحریم‌هایی که دولت ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید علیه ایران وضع کرده نوشته‌اند: «این تحریم‌ها که کاملاً در چارچوب برجام هستند، شروع خوبی هستند.»

آنها اضافه کرده‌اند: «اما آقای ترامپ بایستی کارهای بیشتری انجام دهد. او باید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک سازمان تروریستی اعلام کند.»

«دابوویتز و آلبرایت به عنوان پیشنهادی دیگر نوشته‌اند: «او [ترامپ] بایستی بار دیگر شرکت ایران‌ایر (که در حال خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس است) را به دلیل انتقال تسلیحات و نیرو به سوریه سازمان تروریستی اعلام کند. تمامی این اقدامات، با برجام سازگار هستند.»