گزارش سردار عبدالهی به کمیسیون انرژی مجلس

اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در جلسه بعدازظهر امروز کمیسیون گفت: فرمانده قرارگاه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در 12 محور از جمله نیروگاه‌ها، آب، سدسازی، نفت، گاز و ... از عملکرد این قرارگاه ارائه داد.

وی گزارش فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء را نشان‌دهنده کارنامه پر و پیمان این قرارگاه و تجارب ارزنده آن در پروژه‌های خود توصیف کرد و اظهار داشت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء منشأ تحولاتی در بسیاری از حوزه‌ها به ویژه مهار آب‌های مرزی، راه‌آهن، تونل‌ها، نفت و گاز و حفاری‌ها و نیز پروژه‌های گاز عسلویه و دریا دارد. 

قره‌خانی در ادامه، گفت: اعضای کمیسیون انرژی معتقد بودند که قرارگاه خاتم‌الانبیاء باید این تجربه را حفظ کنند چرا که کارهای بزرگی داریم که باید تعیین تکلیف شود، البته قرارگاه نیز نگرانی‌هایی دارد؛ از جمله مطالباتش از دولت که رقم‌هایی سنگین است و موجب شده بخشی از فعالیت‌های قرارگاه متوقف شود و ظرفیت‌هایش بلااستفاده بماند. 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اعضای کمیسیون انرژی تأکید کردند که بهتر است قرارگاه خاتم‌الانبیاء پروژه‌های بزرگ را در دست گیرد و صرفاً ظرفیت خود را در حوزه‌هایی به کار گیرد که بخش خصوصی توان ورود ندارد؛ همچنین اعضا بر این عقیده بودند که استفاده از تولیدات و تجهیزات داخل باید برای قرارگاه خاتم‌الانبیاء ارجحیت داشته باشد.

وی افزود: اعضای کمیسیون انرژی در جلسه با فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء مطرح کردند که توان دولت در تأمین منابع مالی همین میزان است که امروز شاهدیم چرا که 90 درصد بودجه کشور در بخش جاری است و 10 درصد آن در حوزه عمرانی که آن هم از اوراق بانک مرکزی بوده و نمی‌تواند دوام بیاورد، پس قرارگاه باید فکری به حال منابع مالی بکند. 

نماینده مردم علی‌آباد در مجلس شورای اسلامی سؤال اعضای کمیسیون انرژی از فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء را درباره علت به اتمام نرسیدن پالایشگاه ستاره نفت خلیج‌فارس بخش دیگری از موضوع جلسه امروز عنوان کرد و اظهار داشت: سردار عبداللهی در پاسخ گفت که فقدان منابع مالی موجب عدم اطمینان آن به رغم وعده پیشین مبنی بر به سرانجام رسیدن تا پایان سال 95 است و اگر منابع تأمین شود می‌توان این پروژه را سریعتر به اتمام رساند.