زمان تقدیم لایحه بودجه 97 اعلام شد

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر امروز شنبه 15 مهر ماه در محل سالن اجلاس سران برگزار شد اظهار کرد: تمرکز بر نخبگان نشان از رویکرد توسعه از بخش فیزیکی به سمت سرمایه انسانی دارد.

وی افزود: امروز کشورها از این نظر که چقدر منابع دارند یا چقدر در جغرافیای کشورشان ساخت و ساز وجود دارد ارزیابی و تقسیم نمی‌شوند بلکه امروز تعداد انسان‌های فرهیخته و نخبه حائز اهمیت است و آخرین نگاه به سوی توسعه کشورها نخبگان‌ آنها است و نه ذخایر معدنی‌ راه‌ها و پل‌ها.

رئیس سازمان برنامه و بودجه متذکر شد: برنامه ششم توسعه از آغاز سال 96 اجرا شد و چنین رویکردی به امر توسعه خصوصا توسعه روستا نیاز دارد.

نوبخت یادآور شد: دو سرشماری در سال‌های 92 و 95 را پشت سر گذاشتیم و آمارهای به دست آمده در سال 96 را مورد ارزیابی قرار دادیم و طبق آن اطلاعاتی به دست آمد برای جامعه روستایی که بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: آخرین سرشماری در سال 95 نشان می‌دهد که جمعیت روستایی از 21 میلیون و 700 هزار نفر به 20 میلیون و 466 هزار نفر کاهش یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: نرخ رشد جمعیت در جامعه روستایی 6.7 درصد کاهنده بوده و آمار این دو سرشماری نشان می‌دهد که جامعه روستایی با تقلیل کمیت مواجه است.

نوبخت با اشاره به دلیل کاهش جمعیت روستایی خاطرنشان کرد: در فاصله 5 سال تعدادی از روستاها در تقسیمات کشوری به شهر منتقل شده‌اند. همچنین نرخ تورم جامعه روستایی از 6.5 درصد به 10.6 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: هر چند جمعیت کل بیکاری در روستاها کاهش یافت اما نرخ بیکاری جوانان به بیش از 22 درصد رسید همچنین در جوامع روستایی تعداد فارغ‌التحصیلان از 530 هزار به 910 هزار افزایش یافت و این موضوع برای ما دارای پیامی مهم است و باید به سرمایه انسانی و جوانان توجه ویژه‌ای کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: اگر راه، مسکن ، آب و سایر خدمات رفاهی روستا مورد توجه قرار گیرد اما فردی در روستا فاقد اشتغال مولد باشد موضوع مهاجرت از مقطع فعلی نگران‌کننده‌تر خواهد شد.

نوبخت با بیان اینکه در برنامه‌ ششم توسعه در حوزه اشتغال روستا متمرکز شده‌ایم افزود: طبق برنامه یک میلیون و 914 هزار فرصت شغلی در جامعه روستایی ایجاد خواهیم کرد و معتقدم اقدام ویژه‌تری در این زمینه باید در کنار اقدامات گذشته صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد فرصت شغلی در روستاها نیازمند سرمایه‌گذاری است ادامه داد: دولت با کسب اجازه از مقام معظم رهبری قرار است از منابع صندوق توسعه ملی 1.5 میلیارد دلار معادل 5 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی تسهیلات برای ایجاد اشتغال روستایی در نظر بگیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: برای ارائه تسهیلات و ایجاد اشتغال در روستاها بانک‌هایی هم مشخص شدند که 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه می‌دهد نرخ سود این وام، 9 درصد خواهد بود که سه درصد آن را سازمان برنامه و بودجه به نیابت از دولت به عنوان یارانه پرداخت می‌کند.

نوبخت اظهار کرد: هر روستایی استعداد و ظرفیت خاصی دارد و باید تلاش کنیم بر اساس آمایش سرزمین نقاط سرمایه‌گذاری در کشور را تعیین کنیم خوشبختانه تا امروز برای 21 استان کشور سند آمایش سرزمین تهیه شده است و با توجه به اقلیم‌های مختلف و تنوع منابع، سند آمایش سرزمین برای انجام سرمایه‌گذاری به ما کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در تلاشیم 10 سند دیگر آمایش سرزمین را برای استان‌های باقیمانده تدوین کنیم و این موضوع در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سال 97 سرشماری عشایر کوچنده کشور را خواهیم داشت که آمایش و برنامه‌ریزی را با اطلاعات دقیق‌تری به انجام می‌رسانیم همچنین بخشنامه بودجه 97 ابلاغ شده است و تا 15 آذر ماه سال جاری لایحه بودجه به روش عملیاتی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌کنیم.